Newsy

Od tego roku z Unii pożyczki zamiast bezzwrotnych dotacji

2012-01-23  |  06:10
Wszystkie newsy
Mówi:dr Jerzy Kwieciński
Funkcja:Ekspert ds. funduszy europejskich
Firma:Europejskie Centrum Przedsiębiorczości

Unia Europejska od tego roku będzie pożyczać, a nie dawać pieniądze na start-upy. Kwoty wsparcia będą wyższe i korzystnie oprocentowane, ale trzeba będzie je zwrócić.

Do tej pory dzięki bezzwrotnym dotacjom powstało ponad 100 tysięcy start-upów. Od 2012 roku na taką pomoc będą mogły liczyć tylko osoby w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, np. niepełnosprawni, osoby w wieku 50+ lub młodzi ludzie, którzy właśnie ukończyli studia.

 - W tym roku jest wprowadzony pilotażowo nowy system, który polega na tym, że zamiast dotacji będą udzielane pożyczki. To oznacza, że osoby, które będą planowały ten biznes, będą musiały wziąć to pod uwagę, że te pieniądze będzie trzeba kiedyś oddać - mówi dr Jerzy Kwieciński, ekspert Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości.

O pożyczkę będą mogli ubiegać się wszyscy, którzy mają dobry pomysł na biznes. Unijne pożyczki będą nieco wyższe niz dotychczasowe dotacje.

 - Dotacje były do wysokości 40 tys. zł, a w ramach pożyczki można otrzymać do 50 tys. zł. Oprocentowanie będzie bardzo atrakcyjne, bo niewiele powyżej zera - podkreśla Jerzy Kwieciński.

Przyszłość dotacji zależy od funkcjonowania pilotażowego systemu w tym roku. Celem Komisji Europejskiej jest stopniowe zmniejszanie liczby dotacji, aż do ich całkowitej likwidacji.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.