Newsy

Ofert pracy dla inżynierów na portalach z ogłoszeniami przybywa nawet o 20 proc. miesięcznie

2014-06-26  |  06:15

Programiści, księgowi i inżynierowie – to zawody, których pracodawcy poszukują najczęściej. Na portalach z ofertami pracy propozycji dla inżynierów jest co miesiąc 10-20 proc. więcej. Rośnie również zapotrzebowanie na pracowników w centrach usług wspólnych. W tych branżach rynek pracy należy do pracownika, a nie pracodawcy.

Obecnie w wielu branżach mamy rynek pracodawcy. Natomiast są takie branże, jak IT czy inżynieria, w których zdecydowanie mamy rynek kandydata – tutaj jest o niego najtrudniej i pracodawcy muszą o niego walczą – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Majewska, dyrektor ds. marketingu w Monsterpolska.pl, firmie, zajmującej się rekrutacją online.

Jak podkreśla, liczba ofert w serwisie stale rośnie. Podobnie jest na innych podobnych portalach. W serwisie dominują oferty z branż IT, finansów, sprzedaży i obsługi klienta. Choć zmieniają się one miejscami, to stale utrzymują się w pierwszej piątce.

Zdecydowane zapotrzebowanie na pracę widzimy też wśród inżynierów, gdzie ofert pracy przybywa od 10 do 20 proc. miesięcznie – mówi Majewska.

Ekspertka podkreśla, że problem ze znalezieniem odpowiedniego pracownika w takich branżach jak IT czy inżynieria wynika nie tylko z szybkiego rozwoju tych branż i małej liczby absolwentów, lecz także z braku dostosowania ich kompetencji do wymogów rynku pracy.

Brakuje podstawowych umiejętności, takich jak analityczne myślenie czy rysunek techniczny – mówi Majewska. – Są to kompetencje, które kandydat powinien nabyć po opuszczeniu studiów. Niestety, wielu pracodawców narzeka, że młody inżynier, absolwent, nie jest odpowiednio przygotowany do zawodu. A odpowiednie  przygotowanie danej osoby do zawodu może zająć pracodawcy 5-10 lat.

Od kilku lat rośnie też zapotrzebowanie na pracowników w centrach usług wspólnych, które obecnie zatrudniają już ponad 120 tys. osób. 

Outsourcing dotyczy różnych usług, m.in. księgowych, obsługi klienta, a także IT. Rozwija się także w marketingu  pula ofert pracy w outsourcingu jest bardzo duża – zauważa Majewska.

Przedstawicielka Monsterpolska.pl podkreśla, że coraz częściej przedsiębiorcy korzystają z usług firm outsourcingowych. Jest to popularne m.in. wśród polskich firm motoryzacyjnych. Według „Badania opinii i nastrojów przedstawicieli Automotive”  przeprowadzonego przez firmę Exact Systems ponad 50 proc. przedstawicieli branży motoryzacyjnej korzysta stale z pomocy firmy outsourcingowej. Jedna czwarta firm zamierza poszerzyć pole współpracy z partnerem outsourcingowym. Wynika to z postrzegania outsourcingu jako dobrej metody redukcji kosztów, oszczędności czasu i specjalizacji firmy.

Jeśli chodzi o konkurencję zagraniczną, to wbrew pozorom wcale nie Chińczycy czy Hindusi są głównym zagrożeniem dla Polaków.  

Tamtejsi pracownicy mają mniejsze kompetencje i zatrudniani są na niższych szczeblach niż Polacy – zauważa Małgorzata Majewska. – Polscy pracownicy mogą bardziej obawiać się Turków, gdyż pracownicy w tym kraju są wysoko wykwalifikowani i znają języki obce.

Pracownicy branż, w których zapotrzebowanie na pracę jest duże, mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia.

Zarobki będą wyższe w branżach, gdzie o kandydata jest trudniej – mówi Majewska. – Na wyższe wynagrodzenie można liczyć też w sprzedaży, ale jest to uwarunkowane wynikami pracy. Generalnie trudno jednak mówić o branżach, które się wybijają finansowo. Tak naprawdę nasze płace rosną z naszym doświadczeniem, które zdobywamy na kolejnych etapach kariery zawodowej.

Według Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej bezrobocie w maju br. wyniosło w Polsce 12,5 proc. Oznacza to, że liczba bezrobotnych spadła poniżej 2 mln osób. Dzisiaj dane dotyczące bezrobocia przedstawi GUS.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.