Newsy

Ożywienie na rynku nieruchomości komercyjnych. Rosną inwestycje, przybywa powierzchni

2014-09-15  |  06:50

Pozytywne sygnały gospodarcze wpływają na ożywienie na rynku nieruchomości komercyjnych. Wartość transakcji inwestycyjnych w pierwszym półroczu była o ponad jedną czwartą wyższa niż przed rokiem (1,4 mld euro). Najlepsze wyniki notuje segment powierzchni biurowych, zarówno pod względem inwestycji, jak i nowych powierzchni, których przybędzie w tym roku w Warszawie najwięcej od 2000 r.

W I półroczu zawarto transakcje inwestycyjne o łącznej wartości 1,4 mld euro. To o 27 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Do końca roku wartość transakcji może sięgnąć 3 mld euro – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Charles Taylor, partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce. – Widzimy przesunięcie kapitału w kierunku segmentu biurowego – trafia tu ponad połowa kapitału. Segment handlowy rynku inwestycyjnego osiągnął niższy poziom w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Ponad połowa (51,5 proc.) zainwestowanych środków została przeznaczona na powierzchnie biurowe. To odwrócenie trendu sprzed roku, bo wtedy najwięcej inwestowano w powierzchnie handlowe.

Taylor podkreśla, że ożywienie wśród inwestorów to przede wszystkim skutek dobrych sygnałów płynących z gospodarki: prognoz wzrostu gospodarczego powyżej 3 proc., niskiej inflacji i stóp procentowych. Z uwagi na malejące bezrobocie rośnie konsumpcja prywatna, co napędza handel – podkreśla Taylor.

Polska jest nadal atrakcyjna dla inwestorów zagranicznych z Niemiec, Stanów Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii i jest liderem wśród rynków regionu.

Staje się również atrakcyjną alternatywą dla bardziej rozwiniętych rynków Europy Zachodniej – przekonuje Taylor. – Inwestorzy szukają okazji, mają sporo kapitału, który gotowi są zainwestować w Europie Centralnej, zwłaszcza w Polsce. Głównym wyzwaniem dla nich jest znalezienie odpowiedniego produktu.

Rośnie nie tylko dynamika inwestycji, lecz także podaż nowych powierzchni komercyjnych. Najszybciej przybywa powierzchni biurowych – w I połowie roku  oddano do użytku 292 tys. metrów kw., z czego 190 tys. w Warszawie. W całym roku podaż w Warszawie wzrośnie o 330 tys. metrów kw., co będzie najlepszym wynikiem od 2000 roku. Ze względu na dużą podaż wskaźnik pustostanów w stolicy rośnie i  wynosi ok. 13,5 proc. Tendencja jednak jest odwrotna na rynkach regionalnych.

– Na rynku powierzchni handlowej w I półroczu również widać było zwiększoną aktywność. Oddano do użytku 11 nowych obiektów handlowych, czyli 240 tys. metrów kw. powierzchni handlowej – dodaje Taylor.

W Warszawie, która jest jednym z najsłabiej nasyconych rynków, duże inwestycje w powierzchnie handlowe powinny wkrótce się rozpocząć. Jak wynika z raportu Cushman & Wakefield, ożywienie widać też na rynkach regionalnych. Inwestorzy interesują się powierzchniami biurowymi i handlowymi w  miastach od 100 do 400 tys. mieszkańców, tam również szybciej przybywa galerii handlowych. W pierwszym półroczu nowe galerie otwarto m.in. w Lublinie (Atrium Felicity o powierzchni 75 tys. metrów kw., największy obiekt handlowy 2014 r.), Kaliszu, Kutnie, Ostrołęce i Siedlcach.

W segmencie magazynowym w I półroczu przybyło 340 tys. metrów kw. nowej powierzchni, czyli niemal tyle samo, co w całym 2013 roku – mówi partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce.

Wartość transakcji na rynku inwestycyjnym wzrosła o 77 proc., a największymi graczami były firmy Logicor i Segro. Duże znaczenie dla tego sektora ma inwestycja Amazona w pobliżu Poznania. Amerykańska firma zagospodaruje ok. 350 tys. metrów kw. powierzchni magazynowej.

Kolejne miesiące będą dla rynku podobne do pierwszych sześciu. Sytuacja makroekonomiczna jest stabilna, gospodarka rośnie – przewiduje Taylor. – Najemcy będą pod presją, by zmieniać siedziby na nowe. Będą im oferowane atrakcyjne warunki najmu, a to z kolei wymusi obniżki stawek czynszu w segmencie biurowym. Będziemy obserwować stały popyt na powierzchnie ze strony sektorów BPO (Business Process Outsourcing) i ICT (Information and Communication Technologies), głównie na rynkach poza Warszawą.

Wśród największych transakcji znalazła się sprzedaż biurowca Rondo 1 w Warszawie za ok. 300 mln euro oraz galerii handlowej Poznań City Center za szacowane ponad 200 mln euro.

Czytaj także

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Energia i klimat dla samorządów lokalnych

XXXI Welconomy Forum in Toruń

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych

Niemal 75 proc. Polaków negatywnie ocenia hodowlę klatkową. Podobny odsetek uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych. W ślad za rosnącą świadomością społeczną firmy coraz częściej rezygnują ze sprzedaży jaj od kur w klatkach. Do końca 2023 r. 161 firm działających w Polsce, w tym wszystkie największe sieci sklepów, zobowiązało się wycofać jaja klatkowe, a ponad 39 proc. z nich wdrożyło już swoje zobowiązania w życie – wynika z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera.

Handel

Związek Przedsiębiorców Ukraińskich: Granica musi być odblokowana bezwarunkowo. Dopiero wtedy możemy przystąpić do negocjacji

– Protesty polskich rolników mają duży składnik emocjonalny, a na zamieszaniu korzysta Rosja – uważa dyrektor wykonawcza Związku Przedsiębiorców Ukraińskich Kateryna Glazkova. Przekonuje, że granica musi być odblokowana bezwarunkowo i dopiero wtedy można przystąpić do konstruktywnej rozmowy i negocjacji. Na obecnej sytuacji tracą ukraińskie przedsiębiorstwa, w tym przemysł obronny. Blokady szlaków komunikacyjnych z przyjaznym krajem, jakim jest Polska, są określane za naszą wschodnią granicą mianem „katastrofy”.

Ochrona środowiska

Sprzedaż pomp ciepła spadła o 1/3. Branża liczy na odbicie dzięki aktywnej polityce rządu

Ubiegły rok nie był udany dla branży urządzeń grzewczych – przyznaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Sprzedaż w tym sektorze spadła o ponad 30 proc., a w przypadku domów jednorodzinnych o około 40 proc. Prezes zarządu tej organizacji liczy na aktywną politykę rządu. Wśród możliwych rozwiązań wymienia m.in. wprowadzenie specjalnej taryfy dla pomp ciepła oraz obniżenie VAT–u na energię elektryczną. Ocenia, że przy sprzyjających okolicznościach sprzedaż pomp ciepła w 2024 roku może wzrosnąć o 20 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.