Newsy

PCC Intermodal inwestuje w nowe terminale kontenerowe, choć obecny stan infrastruktury kolejowej utrudnia transport

2013-04-26  |  06:10

Modernizacja infrastruktury kolejowej znacznie utrudnia rozwój transportu intermodalnego, czyli opartego na więcej niż jednym środku transportu. W związku z trwającymi pracami średnia prędkość pociągów od dwóch lat spada. Sytuacja poprawi się dopiero po zakończeniu remontów w 2015 r. Mimo to PCC Intermodal cały czas inwestuje w nowe terminale kontenerowe.

 – Staramy się budować siatkę połączeń intermodalnych w oparciu o nowoczesne terminale. Wybudowaliśmy pierwszy etap Kutna, rozpoczynamy budowę Brzegu Dolnego. Inwestujemy w Gliwicach i we Frankfurcie nad Odrą. Lada moment powinniśmy przejąć następne miejsce, gdzie będziemy budować kolejny terminal – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal.

Trwa budowa terminala Intermodal Container Yard w Zajączkowie Tczewskim, który ma służyć jako zaplecze dystrybucyjno-przeładunkowe portów w Trójmieście. 

Spółka, która jest liderem wśród prywatnych przewoźników intermodalnych w Polsce, chce w ciągu najbliższych 4-5 lat uruchomić nawet osiem nowych terminali. Mają one przyciągnąć nowych klientów ze wszystkich branż.

PCC Intermodal inwestuje w terminale pomimo tego, że obecnie infrastruktura kolejowa nie ułatwia przewozów intermodalnych.

  Prędkości trakcyjne są coraz mniejsze, ponieważ inwestycje na infrastrukturze idą pełną parą. Z tego tytułu mamy bardzo dużo zamknięć – podkreśla Dariusz Stefański.

To powoduje, że czasy przejazdów są coraz dłuższe. Dlatego firmy, ze względu na mniejszą efektywność przewozów kolejowych, często wybierają transport drogowy.

 – Taki stan będziemy musieli zaakceptować przez jeszcze najbliższe 12-24 miesiące – prognozuje prezes PCC Intermodal.

Stefański zauważa, że nawet zakończenie poszczególnych inwestycji modernizacyjnych nie poprawia sytuacji, bo prace natychmiast zaczynają się na kolejnym odcinku. Na najważniejszych dla spółki osiach transportowych, czyli północ-południe oraz zachód-wschód, poprawy nie należy na razie oczekiwać. Według Stefańskiego średnie prędkości pociągów towarowych rzędu 50-60 km/h, czyli na poziomie unijnej normy będą do osiągnięcia dopiero w czerwcu 2015 r. W tej chwili w Polsce średnia prędkość jest nawet o połowę mniejsza.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Finanse

Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach

Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.