Mówi: | Henryk Baranowski, prezes zarządu PGE Polska Grupa Energetyczna Ryszard Wasiłek, wiceprezes ds. operacyjnych, PGE Polska Grupa Energetyczna Norbert Grudzień, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i zarządzania majątkiem, PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna Krzysztof Tchórzewski, minister energii |
PGE oddaje do użytku największą inwestycję przemysłową od 1989 roku. Nowe bloki Elektrowni Opole zaopatrzą w energię 4 mln polskich gospodarstw
To największa w Polsce inwestycja przemysłowa od 30 lat. Dla PGE Polskiej Grupy Energetycznej jest to zarazem ostatnia inwestycja w źródła oparte na węglu kamiennym. W Elektrowni Opole oddano właśnie do użytkowania drugi nowy blok na węgiel – oba mają łącznie 1 800 MW mocy, a koszt ich budowy wyniósł blisko 11,6 mld zł brutto. Bloki zostały wybudowane w nowoczesnej technologii, dzięki czemu będą emitować o 20–30 proc. mniej dwutlenku węgla niż bloki starszej generacji i zaopatrzą w energię elektryczną około 4 mln gospodarstw domowych w Polsce.
– Jest to największa inwestycja, która została zrealizowana w Polsce po 1989 roku. Oddajemy do eksploatacji dwa ultranowoczesne bloki energetyczne, w sumie ponad 1,8 tys. MW. Tym samym poprawiamy bezpieczeństwo energetyczne kraju i pewność zasilania naszych odbiorców – mówi Henryk Baranowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Polska Grupa Energetyczna przekazała właśnie do eksploatacji drugi z dwóch nowych bloków na węgiel kamienny w Elektrowni Opole. Budowa bloków 5. i 6. – o łącznej mocy 1800 MW – rozpoczęła się w lutym 2014 roku i kosztowała blisko 11,6 mld zł. Blok nr 5 przekazano do eksploatacji już na przełomie maja i czerwca 2019 r., natomiast teraz do użytku oddany został również blok nr 6, który pomyślnie przeszedł wszystkie odbiory.
– Dzięki największej inwestycji w ostatnim 30-leciu Opole staje się centrum energetycznym Polski. To tutaj będzie produkowane 8 proc. energii, jeśli chodzi o zapotrzebowanie całego polskiego rynku. To najnowocześniejszy z bloków węglowych w Europie. Podniesienie efektywności energetycznej oznacza, że z tej samej ilości węgla będzie można wyprodukować dużo więcej energii przy mniejszej emisji – mówi Krzysztof Tchórzewski. minister energii.
Prezes PGE podkreśla Henryk Baranowski podkreśla, że inwestycja powstała przy dużym zaangażowaniu polskich wykonawców, ponieważ z każdej zainwestowanej złotówki 70 gr trafiło do rodzimych przedsiębiorstw. Ponadto inwestycja ta łączy bezpieczeństwo energetyczne z dbałością o środowisko.
– Sprawność tych bloków sięga prawie 45 proc., podczas gdy sprawność starych jest na poziomie 33–34 proc. Jednostkowa emisja dwutlenku węgla na wyprodukowany megawat energii elektrycznej powoduje, że emisja dwutlenku węgla będzie o około 1/3 niższa niż w starych blokach, które były oddawane w latach 60. i 70. zeszłego stulecia – podkreśla Henryk Baranowski.
Energetyczny gigant podkreśla, że rozbudowa Elektrowni Opole to największa inwestycja przemysłowa w Polsce po 1989 roku, a dla PGE – również ostatnia inwestycja w źródła oparte na węglu kamiennym.
– Dwa bloki klasy 900 MW – podobnej inwestycji nie ma w skali całej Europy, z wyjątkiem tych związanych z energetyką jądrową. Chociażby z tego względu jest ona wyjątkowa – mówi Ryszard Wasiłek, wiceprezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej ds. operacyjnych.
Dzięki dwóm nowym blokom Elektrownia Opole będzie teraz trzecią co do wielkości w Polsce po Bełchatowie i Kozienicach. Może zaspokoić około 8 proc. całości krajowego zapotrzebowania na energię elektryczną.
– Beneficjentem tej inwestycji będą praktycznie wszyscy Polacy, którzy odbierają energię elektryczną. Już dzisiaj te dwa bloki wpisują się w jedne z najbardziej ekonomicznych, przy zarazem najniższym koszcie zmiennym wytwarzania energii elektrycznej, spośród wszystkich elektrowni w kraju – mówi Norbert Grudzień, wiceprezes zarządu PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna ds. inwestycji i zarządzania majątkiem.
Nowe bloki Elektrowni Opole mają produkować do 12,5 TWh energii elektrycznej rocznie i zasilać nawet 4 mln gospodarstw domowych w Polsce.
– Trochę z duszą na ramieniu były podejmowane decyzje dotyczące kontynuacji tej budowy, bo w pewnym momencie było wiele nacisków, aby wszystkie budowy węglowe zostały zatrzymane. Te nowoczesne nie zostały zatrzymane, udało się doprowadzić do ich zakończenia. Wynegocjowaliśmy z Komisją Europejską zgodę na to, żeby one mogły funkcjonować w rynku mocy, co powoduje, że stać nas teraz na duży zryw inwestycyjny w innych dziedzinach. Zabezpieczenie naszej energetyki, naszego przemysłu i obywateli zaczyna się klarować w pełni – mówi Krzysztof Tchórzewski, minister energii.
Czytaj także
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-20: Coraz więcej Europejczyków jest za zaostrzeniem polityki migracyjnej. To skłania ich w kierunku prawicowych i konserwatywnych partii
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-18: Instytucje unijne przyglądają się kryzysowi politycznemu w Serbii. Kolejny miesiąc potężnych demonstracji
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.