Newsy

PKN Orlen rozpoczął wiercenia w poszukiwaniu gazu z łupków na Mazowszu

2012-07-16  |  15:36
Mówi:Jacek Krawiec
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKN Orlen
  • MP4

    We wsi Goździk na koncesji "Garwolin" ruszyły prace nad pierwszym odwiertem PKN Orlen na Mazowszu. Pierwsze wyniki badań geologicznych wskazują, że gaz łupkowy może znajdować się na głębokości 4 tys. metrów. Wiercenia potrwają ok. 2 miesięcy.

    Płocki koncern potrzebuje ok. 60 dni, żeby wykonać wiercenia. Po wykonaniu otworu zostanie pobranych ok. 300 metrów próbek skał do kolejnych badań laboratoryjnych.

     – Tutaj pobierzemy rdzenie skalne i do końca roku określimy przyszłość dalszych prac poszukiwawczych w gminie Górzno – deklaruje Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen.

    Jak zapewniają przedstawiciele Orlenu, maszyna wiertnicza włoskiej produkcji, która wykona wiercenia w Goździku, jest jednym z najnowocześniejszych urządzeń pracujących na odwiertach w Polsce.

     – Chciałbym podkreślić, że Orlen stosuje najnowocześniejsze i najbezpieczniejsze techniki poszukiwań i wydobycia, co jest bardzo istotne, ponieważ ta sprawa ma kontekst środowiskowy na całym świecie, a w Europie w tej chwili w szczególności – mówi Jacek Krawiec. – Patrząc na Stany Zjednoczone można zobaczyć pozytywne skutki takich działań, wpływające na strukturę lokalną, na społeczność lokalną, na zamożność społeczeństw lokalnych.

    Goździk-OU1 jest trzecim pionowym odwiertem realizowanym przez PKN Orlen, ale pierwszym na terenie województwa mazowieckiego. Poprzednie dwa odwierty wykonano na Lubelszczyźnie, na koncesji „Wierzbica”. Na podstawie pierwszych analiz laboratoryjnych podjęto decyzje o kontynuowaniu projektu.

     – Wyniki naszych odwiertów na Lubelszczyźnie są bardzo obiecujące. W tym roku planujemy dokonać 6-7 kolejnych odwiertów na naszych koncesjach łupkowych, w tym dwa poziome ze szczelinowaniem – zapowiada prezes płockiego koncernu paliwowego. – Robimy wszystko, żeby jak najszybciej przeznaczyć jak najwięcej środków na te poszukiwania, bo to jest wymiar istotny nie tylko w kontekście ogólnonarodowym, ale również dla Orlenu. Wierzymy w to, że łupki mogą być znakomitą dźwignią wartości koncernu.

    Zdaniem prezesa PKN Orlen, gaz z łupków może okazać się również motorem dla rozwoju całej gospodarki kraju.

     – Po Mistrzostwach Europy często zadajemy sobie pytanie, co po Euro. Ja powiem, co po Euro. Po Euro jest gaz łupkowy, jego poszukiwanie i wydobycie. Ten surowiec po pierwsze może sprawić, że polska gospodarka stanie się bardziej konkurencyjna, bo będzie miała tańszy surowiec energetyczny. Po drugie, w wymiarze lokalnym, spowoduje powstanie nowych miejsc pracy i nowych wpływów budżetowych – uważa Jacek Krawiec.

    Przedstawiciele spółki deklarują, że na Mazowszu się nie skończy. Równolegle mają się toczyć prace również na pozostałych koncesjach. Do Orlenu należy osiem koncesji na poszukiwanie ropy naftowej i gazu ziemnego w całym kraju. Oprócz Lubelszczyzny i Mazowsza są to również okolice Łodzi i Sieradza. Koncern prowadzi też prace przygotowawcze do pierwszego otworu poszukiwawczego na Bałtyku.

    Więcej na temat
    Energetyka PKN Orlen rozpoczął wiercenia w poszukiwaniu gazu z łupków na Mazowszu - zdjęcia do montażu Wszystkie newsy
    2012-07-17 | 13:30

    PKN Orlen rozpoczął wiercenia w poszukiwaniu gazu z łupków na Mazowszu - zdjęcia do montażu

    PKN Orlen rozpoczął wiercenia w poszukiwaniu gazu z łupków na Mazowszu - zdjęcia do montażu

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

    – W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.