Newsy

PKP Cargo może przegrać z konkurencją. Potrzeba zmian prawnych i poprawy infrastruktury

2013-09-16  |  06:35

 – Kolej wciąż traci na rzecz przewozów drogowych – wynika z raportu Instytutu Jagiellońskiego na temat sytuacji w przewozach towarowych. Stan torów powoduje, że w Polsce pociąg towarowy jedzie ze średnią prędkością nieco ponad 20 kilometrów na godzinę. Do obsługi sprzętu zaangażowanych jest wiele osób, co zwiększa koszty transportu. Polska kolej jest przez to znacznie mniej konkurencyjna niż na przykład niemiecka.

 – Jeżeli Polska nie położy odpowiedniego nacisku na rozwój infrastruktury kolejowej, to będziemy mieli bardzo duży problem, bo towary będą omijać Polskę – zwraca uwagę Roszkowski. – W efekcie często taniej jest wysłać ładunek w najdalszy zakątek Europy niż w niektóre rejony Polski.

Problemem są także obowiązujące dziś regulacje rynku, na czym traci zwłaszcza największy rodzimy przewoźnik towarowy, czyli PKP Cargo.

 – Spółka Deutsche Bahn, która obsługuje 90 proc. swojego rynku krajowego, mimo swojej pozycji monopolisty jest nadzorowana przez Brukselę – tłumaczy szef Instytutu Jagiellońskiego.

Polski przewoźnik, ponieważ jest spółką z udziałem Skarbu Państwa, podlega prawu krajowemu, a więc w wypadku ewentualnych przejęć musi uzyskać zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Taką zgodę może być trudno uzyskać, ponieważ udział PKP Cargo w rynku (pod względem pracy przewozowej) wynosi 60 proc. Zdaniem ekspertów Instytutu Jagiellońskiego polska spółka również powinna podlegać nadzorowi Brukseli, tym bardziej, że jest drugim, po DB Schenker, największym przewoźnikiem w Europie.

Prezes Instytutu Jagiellońskiego podkreśla, że właśnie w konsolidacji i przejmowaniu kolejnych podmiotów należy dziś upatrywać szansę dalszego rozwoju największego przewoźnika towarowego.

 – Spodziewamy się, że ta przestrzeń biurokratyczna będzie stawała na przeszkodzie rozwoju polskiej spółki PKP Cargo – mówi Marcin Roszkowski.

Dziś po polskich torach jeździ 54 przewoźników towarowych. Wśród nich podmioty zależne od europejskich liderów, czyli niemieckiego DB Schenker czu francuskiego SNCF. Ponadto obecne są inne firmy z udziałami Skarbu Państwa, jak np. Lotos Kolej.

PKP Cargo szykuje się do giełdowego debiutu. W ocenie szefa Instytutu, to właściwy moment, by akcje przewoźnika znalazły się na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

 – W miarę dobrze składają się różne elementy makroekonomiczne i rynkowe, bo giełda odetchnęła, a w ostatnich tygodniach zostało zawarte porozumienie ze związkami zawodowymi, działającymi w spółce – mówi prezes Instytutu Jagiellońskiego.

Debiut PKP Cargo na giełdzie planowany jest na ostatni kwartał 2013 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.