Newsy

PKP Cargo: Ze względu na coraz większą sieć płatnych dróg, transport towarów ucieka na tory

2012-07-12  |  06:36
Mówi:Ireneusz Wasilewski
Funkcja:Członek Zarządu ds. pracowniczych
Firma:PKP Cargo
  • MP4

    W pierwszym kwartale tego roku w ramach przewozów intermodalnych polscy przewoźnicy kolejowi przetransportowali ponad 1,8 mln ton towarów. To ponad połowę więcej niż w ubiegłym roku. Udział kolei w tym rodzaju transportu rośnie w szybkim tempie.  Mógłby rosnąć szybciej po obniżce stawek za dostęp do torów dla przewozów czysto kontenerowych  mówi Ireneusz Wasilewski, członek zarządu PKP Cargo.

    Zdaniem przedstawicieli PKP Cargo, największego polskiego przewoźnika kolejowego, transport ucieka na tory ze względu na coraz większą sieć płatnych dróg.

     – Przewozy intermodalne są przewozami bardziej ekonomicznymi niż samochody. Nas bardzo cieszy, że stawki dostępu zarówno do autostrad, do dróg szybkiego ruchu stanowią utrudnienie dla przewozów samochodowych. Notujemy już pierwsze przypadki przechodzenia z przewozu kontenerów samochodami na nasze pociągi, na nasze platformy, ale opłacalność tego przewozu rozpoczyna się dopiero przy odległościach ponad 300 km – wylicza przedstawiciel PKP Cargo.

    Jak mówi Agencji Informacyjnej Newseria, najbardziej rozwijającym się regionem korzystającym z transportu intermodalnego jest Trójmiasto. A przepustowość tego regionu ma zwiększyć budowany w Zajączkowie koło Tczewa terminal. 

    Kolejarze oczekują jednak pomocy i ułatwień ze strony państwa. 

     – Myślę, że powinny być uregulowania dotyczące przewozów intermodalnych jeszcze dalej idące, po to, aby drogi były mniej rozjeżdżane – mówi Wasilewski. – W krajach Europy Zachodniej stawki dostępu są blisko o 50 proc. niższe niż w Polsce. Gdyby tak było i u nas to również cała kolej, nie myślę tylko o PKP Cargo, miałaby znacznie większy udział w  przewozie intermodalnym ogółem w Polsce.

    Polskie trasy kolejowe są coraz częściej brane pod uwagę przez przedsiębiorców, którzy przewożą ładunki przemysłowe, chociaż wciąż udział ruchu intermodalnego w rynku przewozów kolejowych wynosi zaledwie kilka procent.

    Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika jednak, że w najbliższym czasie powinna rosnąć zarówno liczba przewiezionych koleją jednostek (kontenerów), jak i tzw. praca przewozowa w ramach transportu intermodalnego, czyli tzw. kombinowanego, łączącego różne drogi: morską, kolejową i drogową.

    Mamy znaczny wzrost pracy w przewozach kontenerowych. Sięga on 40 proc., a przewozy intermodalne zajmują w tej chwili w naszej spółce 10 proc. wszystkich przewozów, więc udział ruchu intermodalnego rośnie – wyjaśnia Ireneusz Wasilewski.

    Wpływają na to korzystne stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej dla tego typu przewozów. Przedsiębiorców przekonuje również porównanie z kosztami transportu drogowego.

    W I kwartale przewozy intermodalne realizowało ośmiu przewoźników: PKP Cargo, PKP LHS, Lotos Kolej, DB Schenker, CTL Logistics, CTL Express, STK Wrocław i Rail Polska.

    Dziś transport intermodalny stanowi zaledwie 1,5 procent wszystkich przewozów towarowych w kraju, z czego 79 proc. odbywa się transportem lądowym, a 21 proc. drogą morską. Do najczęściej przewożonych towarów należą wyroby hutnicze i budowlane, ale również elektroniczne, papiernicze, spożywcze czy specjalistyczne maszyny.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.