Mówi: | Monika Zakrzewska |
Funkcja: | Ekspertka |
Firma: | PKPP Lewiatan |
PKPP Lewiatan: Euro 2012 przyniesie sezonowy wzrost zatrudnienia
Stabilizacja sytuacji gospodarczej na europejskim rynku i przygotowania do Euro 2012 dają nadzieję na wzrost poziomu zatrudnienia w tym roku. Korzystne sygnały płyną też z najnowszych danych GUS-u – wynika z nich, że do urzędów pracy w marcu zgłosiło się o ponad 17 tys. osób mniej niż w lutym i o 25,2 tys. osób mniej niż w tym samym miesiącu ub.r.
Monika Zakrzewska, ekspertka rynku pracy z PKPP Lewiatan prognozuje, że w tym roku będziemy mieli do czynienia z sezonowością zatrudnienia większą niż zazwyczaj.
- Drgnęło zatrudnienie, jeżeli chodzi o porównanie z rokiem ubiegłym. Euro zbliża się wielkimi krokami i niestety mamy trochę opóźnień z przygotowaniami, chociażby z infrastrukturą drogową, budową dworców, remontami na lotniskach, czyszczeniami starych obiektów. Również hotelarstwo, turystyka, transport, wszystkie te branże przygotowują się do tego, by przyjąć sporą rzeszę osób i na pewno tu sezonowość będzie znacznie większa niż co roku – mówi Monika Zakrzewska.
Optymistyczne sygnały płyną z rynku europejskiego, gdzie sytuacja stabilizuje się.
- Większość zamówień realizowanych przez polskie firmy produkcyjne przychodzi z Europy Zachodniej. Zatem im lepiej będzie się tam działo, im bardziej stabilna będzie sytuacja, tym w Polsce rynek pracy również będzie działał pozytywnie – wyjaśnia ekspertka.
Nadzieję na rozwój gospodarczy i zwiększenie zatrudnienia niesie ze sobą organizacja Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2012.
- Miejmy nadzieję, że podobnie jak w innych krajach, gdzie było organizowane Euro, to nie będzie tylko jednorazowy „boom”, jeżeli chodzi o przyjazd turystów. Zwykle podczas mistrzostw zachęca się rzeszę osób, aby przyjechały po raz kolejny do tego samego państwa. Mamy nadzieję, że w Polsce będzie to podobnie – dodaje.
Zdaniem Moniki Zakrzewskiej nie tylko branża turystyczna będzie potrzebować nowych pracowników.
- Jeżeli powstały nowe obiekty, to na pewno nikt ich nie zamknie, nie będzie czekał aż zniszczeją i zostaną zlikwidowane, tylko ktoś jednak będzie musiał to wszystko wykorzystać i ktoś będzie musiał w tych obiektach pracować – uważa specjalistka rynku pracy.
GUS podał wczoraj, że stopa bezrobocia w marcu wyniosła 13,3 proc. wobec 13,5 proc. w lutym. Do urzędów pracy w ciągu miesiąca zgłosiło się 193,7 tys. osób poszukujących zatrudnienia, o 17,3 tys. osób mniej niż w lutym 2012 r.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.