Mówi: | Jakub Kiwior |
Funkcja: | dyrektor |
Firma: | Visa Europe w Polsce |
Płatności zbliżeniowe wypierają gotówkę w drobnych transakcjach
Aktualizacja 2014-02-03 09:49
Ponad połowa terminali w Polsce obsługuje karty zbliżeniowe, a Polacy coraz chętniej korzystają z tej formy płatności. Co druga karta Visa w kraju daje możliwość płatności zbliżeniowej. Co miesiąc Polacy dokonują blisko 20 mln transakcji zbliżeniowych Visa. To najlepszy wynik w Europie.
– Ponad 11 mln kart Visa to karty zbliżeniowe. Ponad 50 proc. wszystkich terminali zainstalowanych w Polsce obsługuje karty zbliżeniowe. W grudniu dokonano nimi ponad 19 mln transakcji – wylicza Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce. – To krok milowy do wdrażania rozwiązań opartych o płatności zbliżeniowe dokonywane smartfonami.
Jak wynika z obserwacji Visa, płatności zbliżeniowe coraz mocniej wypierają gotówkę przy zakupach o niskiej wartości.
Zarząd Visa Europe w Polsce jest zadowolony z wyników osiągniętych w ubiegłym roku sprawozdawczym (do września 2013). Liczba płatności kartami Visa wzrosła w ujęciu rocznym o ponad 11 proc. (840 mln transakcji), a wartość zwiększyła się o 5 proc.
– Na płaszczyźnie internetowej liczba transakcji kartami Visa w zeszłym roku urosła o 30 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Bardzo dobrze rozwijają się karty debetowe i płatności zarówno w sklepach tradycyjnych, jak również w nowo otwieranych segmentach takich, jak handel hurtowy, płatności za rachunki czy płatności publiczno-prawne – wymienia Jakub Kiwior.
Możliwość regulowania płatności publiczno-prywatnych użytkownicy kart Visa mają w ok. 80 jednostkach samorządowych, przedszkolach czy urzędach skarbowych.
– W 2014 r. będziemy kontynuować wszystkie nasze działania związane z aktywacją i użytkowaniem kart, rozbudową sieci akceptacji, a także wdrażaniem nowoczesnych produktów płatniczych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Kiwior.
Pierwszym krokiem jest upowszechnianie nowoczesnego portfela elektronicznego V.me by Visa. Jego głównym celem ma być zwiększenie zaufania klientów do płatności kartą za zakupy w internecie. Dane karty klienta korzystającego z e-portfela są rejestrowane tylko raz i nie trzeba przekazywać ich sklepom internetowym. Na początku roku jako pierwszy wdrożył go w Polsce ING Bank Śląski. Plany Visa przewidują wdrożenie usługi na masową skalę w Polsce w 2014 r.
– Program ma być docelowo wdrażany przez kolejne polskie banki i być dostępny dla klientów połowy z nich. Ma być także dostępny w 50 proc. sieci akceptacji płatności internetowych – mówi Kiwior.
W ubiegłym roku usługę elektronicznego portfela wdrożono w takich krajach, jak: Francja, Hiszpania i Wielka Brytania.
W ostatnich latach Visa Europe stawia na rozwój sieci akceptacji swoich kart. W ramach rozpoczętego w 2010 r. programu „Kartą Visa zapłacisz wszędzie” wsparcie finansowe, jakie otrzymali agenci rozliczeniowi, objęło ponad 150 tys. terminali płatniczych, zainstalowanych w ponad 138 tys. placówkach handlowo-usługowych, które wcześniej nie akceptowały kart. Inicjatywa, na którą przeznaczono 200 mln zł, miała na celu dofinansowanie agentów rozliczeniowych instalujących terminale – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.
Czytaj także
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-03-19: Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach
- 2024-01-31: Bank Millennium: polska gospodarka będzie stopniowo wracać do równowagi. Główną siłą napędową będą lepsze nastroje konsumentów
- 2023-12-04: Polscy studenci tworzą innowacje o światowym potencjale. Pracują nad dronem badającym lodowce czy diagnostyką guzów mózgu z łez
- 2023-11-17: Cyfrowe euro możliwe w ciągu dwóch–trzech lat. Prace nad cyfrowymi odpowiednikami swoich walut prowadzi już 130 państw
- 2023-11-03: Prezes BGK: Współpraca kobiet i mężczyzn daje wartościowe projekty. Zamiast dyskutować o różnicach, trzeba je wykorzystać
- 2023-10-11: Małe i średnie firmy wciąż na początku drogi do zrównoważonego rozwoju. Napotykają znacznie więcej barier niż duże podmioty
- 2023-10-18: Polskie firmy zbyt wolno się cyfryzują. Wiele z nich wciąż nie zna korzyści, jakie płyną z tego procesu
- 2023-10-06: Polskie firmy coraz śmielej podbijają globalne rynki. Nie tylko eksportują, ale też inwestują w nowe fabryki za granicą i przejmują zagranicznych konkurentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.