Newsy

Podatki i dobroczynność - w większości przypadków fiskusowi trzeba zapłacić

2012-12-24  |  06:10
Mówi:Łukasz Grochowski
Funkcja:Ekspert
Firma:Biuro Rachunkowe Łukasz Grochowski
  • MP4

    Datki pieniężne, darowizny rzeczowe na cele szlachetne czy charytatywne sms-y. Choć prawo szczegółowo określa, która forma pomocy, w jakiej sytuacji i pod jakimi warunkami może być zwolniona z podatku dochodowego lub opodatkowania VAT, to niektóre przepisy wciąż budzą wątpliwości. Tak jest na przykład w przypadku rozliczenia VAT od sms-ów dla organizacji pożytku publicznego.

    W przypadku darów pieniężnych wszystko zależy od tego, czy mówimy o opodatkowaniu po stronie obdarowanego, czy też po stronie darczyńcy.

    – Jeśli chodzi o osobę obdarowaną, to jeśli mamy do czynienia z organizacją pożytku publicznego, a darowizna jest przeznaczona na cele statutowe tej organizacji, to jest ona zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym. Natomiast jeśli chodzi o stronę darczyńcy, to mamy w polskim prawie na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych do czynienia z ulgą przy darowiznach – wyjaśnia Łukasz Grochowski, ekspert prawa podatkowego.

    Ulga ta pozwala odpisać od dochodu wydatki na szlachetne cele. Ale, żeby z niej skorzystać, należy spełnić kilka warunków.

     – Po pierwsze, darowizna musi być przeznaczona dla organizacji pożytku publicznego, druga sprawa, nie może przekraczać więcej niż 6 proc. dochodu darczyńcy pod warunkiem, że jest to osoba fizyczna. W przypadku osób prawnych jest to już 10 proc. – wyjaśnia ekspert.

    Kolejnym warunkiem skorzystania z ulgi w przypadku darowizn pieniężnych jest ich udokumentowanie. Podstawą jest potwierdzenie wpłaty określonej kwoty na rachunek bankowy.

     – Ten wymóg wprowadzono stosunkowo niedawno. Czyli nie możemy dać komuś tych pieniędzy w gotówce – zaznacza Łukasz Grochowski. 

    Jednak udokumentowane muszą też być darowizny rzeczowe.

     – Jeżeli darowizną będą towary, wtedy ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje udokumentować, że darczyńca jest właścicielem tych towarów oraz udokumentować jej wartość. Najczęściej odbywa się to przez dokumentację fakturową – mówi Łukasz Grochowski.

    Problematyczny VAT

    Darowizna pieniężna w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie jest ani dostawą towarów, ani świadczeniem usługi, w związku z czym nie może podlegać opodatkowaniu VAT. Inaczej jest w przypadku towarów, w szczególności żywności. Tu opodatkowanie VAT jest uzależnione od tego, skąd pochodzi żywność. 

     – Co do zasady, jeżeli darczyńca przekazuje żywność, która była własnością przedsiębiorcy, to należałoby ten VAT odprowadzić, ponieważ w momencie wprowadzenia żywności czy innego towaru został odliczony podatek naliczony, w związku z czym, w świetle ustawy taka darowizna jest uznawana jako dostawa towarów, a jako, że jest to dostawa, należałoby odprowadzić od niej podatek VAT należny. Wyjątkiem jest sytuacja, w której darczyńcą jest producent żywności (wyłącza się z tego napoje alkoholowe), a obdarowanym jest organizacja pożytku publicznego – tłumaczy ekspert.

    Ten przepis wprowadzono po kontrowersyjnej sprawie piekarza z Legnicy, który część niesprzedanego pieczywa przekazywał ubogim, a organy skarbowe nakazały mu zapłacić od tego podatek. Zaległości podatkowe były tak wysokie, że zmuszony był zamknąć piekarnię.

    Wątpliwości co do obowiązku płacenia VAT mają organizacje pożytku publicznego przyjmujące pieniądze z akcji sms-owych, które są coraz popularniejszą formą pomocy, szczególnie w okolicach Świąt Bożego Narodzenia.

     – W 2010 roku minister finansów w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o VAT wprowadził zwolnienie z opodatkowania takich charytatywnych sms, jednakże jest kilka wyjątków, dość problematycznych jeśli chodzi o funkcjonowanie tego przepisu – mówi Łukasz Grochowski. – Wyjątkiem jest to, że nie dotyczy to usług pre-paid. Jeżeli sms został wysłany z telefonu komórkowego na kartę, to przepis nie ma zastosowania. Jest to dość problematyczne ze względu na funkcjonowanie tego przepisu w praktyce.

    W efekcie, większość organizacji dolicza VAT do charytatywnych sms-ów z uwagi na to, że nie są w stanie określić, z jakich telefonów były one wysłane.

    Więcej na temat
    Podatki W rocznym rozliczeniu podatkowym możemy uwzględnić darowiznę na organizację dobroczynną i 1 proc. podatku Wszystkie newsy
    2013-04-17 | 06:00

    W rocznym rozliczeniu podatkowym możemy uwzględnić darowiznę na organizację dobroczynną i 1 proc. podatku

    W rozliczeniu podatkowym za 2012 rok podatnik może przekazać darowiznę na rzecz organizacji realizującej cele pożytku publicznego. Darowizna może być rzeczowa lub pieniężna. Podatnik,
    Podatki Ulga dla honorowych krwiodawców. Przekazanie krwi może zmniejszyć nasz podatek
    2013-04-10 | 06:05

    Ulga dla honorowych krwiodawców. Przekazanie krwi może zmniejszyć nasz podatek

    Odliczenie od dochodu wartości oddanej honorowo krwi lub jej składników zmniejsza podstawę opodatkowania, a niższa podstawa opodatkowania oznacza niższy podatek w rozliczeniu
    Kultura Najbogatszy Polak przekazał największą w Polsce darowiznę na kulturę
    2012-07-03 | 06:30

    Najbogatszy Polak przekazał największą w Polsce darowiznę na kulturę

    Muzeum Historii Żydów Polskich ma zapewnione finansowanie. Kulczyk Holding przeznaczył na stworzenie głównej wystawy 20 mln zł. To rekordowa darowizna, jaką na rzecz kultury,

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

    Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

    Ochrona środowiska

    Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

    Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

    Prawo

    Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

    Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.