Newsy

Pokolenie millenialsów będzie napędzać handel internetowy i mobilny. Wzrost rynku powoduje rosnący popyt na zasoby IT i cyberochronę

2017-01-31  |  06:30

Pokolenie millenilasów napędza rynek e-commerce. Szacuje się, że jego wartość przekroczyła 36 mld zł. Dynamika wzrostu sprzedaży w zależności od segmentu może sięgnąć blisko 100 proc. Mocno zyskuje sprzedaż elektroniki, AGD, a także artykułów spożywczych i odzieży. Klienci stopniowo przechodzą na urządzenia mobilne. To powoduje wzrost zapotrzebowania ze strony e-sklepów na zasoby informatyczne, a także na ich ochronę.

 W naszej ocenie rynek e-commerce’owy będzie silnie rósł. To widać już na podstawie danych z 2016 roku, gdzie sprzedaż e-commerce’owa wzrosła o wiele więcej niż w 2015 roku. Ten rynek będzie się powiększał ze względu na pokolenie millenialsów, które na niego napływa. Są oni bardziej skłonni dokonywać zakupów w świecie internetowym i mobilnym – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Robert Zaklika, wiceprezes ATM SA.

Polacy coraz częściej kupują w sieci. Rynek e-commerce w 2016 roku mógł sięgnąć 36 mld zł. W 2020 roku może to już być ponad 60 mld zł. Czołówkę stanowią trzy kategorie produktowe: odzież, obuwie i akcesoria, książki, płyty, filmy oraz produkty RTV i AGD. W grudniu co trzeci użytkownik sieci zajrzał do sklepu oferującego sprzęt AGD, RTV, elektronikę, fotografię i komputery (badanie Gemius).

– Na pewno przyspieszy sprzedaż odzieży, obuwia czy różnego rodzaju produktów aptecznych, które niebawem staną się jeszcze bardziej dostępne online – zapowiada wiceprezes ATM.

Rośnie też sprzedaż w segmencie artykułów spożywczych. Raport Kantar Worldpanel „Accelerating the growth of e-commerce” z 2015 roku wskazuje, że globalna sprzedaż online w sektorze FMCG osiągnie do 2025 roku wartość 130 mld dol. (przy 36 mld dol. w 2014 roku). W Polsce sprzedaż internetowa w branży FMCG jest znacznie mniejsza, choć systematycznie się rozwija.

– W 2017 roku rynek e-commerce będzie rósł proporcjonalnie do poprzednich okresów. Wzrost sprzedaży może więc wynieść w perspektywie roku 50–100 proc. w zależności od segmentu artykułów – wskazuje Zaklika.

Coraz więcej osób robi zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Wedle raportu Criteo „Mobile Commerce” na świecie już 39 proc. transakcji odbywa się w kanale mobilnym. W państwach MENA (Middle East and North Africa) – blisko połowa. W Polsce udział mobile w transakcjach e-commerce plasuje się na poziomie 17 proc., ale potencjał jest znacznie większy.

Z badania Gemius wynika, że 41 proc. kupujących online korzysta do zakupów ze smartfona (częściej kobiety), a 24 proc. – tabletu (częściej mężczyźni).

 Nowym trendem są zakupy mobilne, które występują coraz częściej. To powoduje, że potrzeby w zakresie centrów danych, które obsługują tego typu sprzedaż, są coraz większe. Widać to zwłaszcza wśród naszych stałych klientów, którzy notują rosnące zapotrzebowanie na zasoby informatyczne w zakresie obsługi mobilnej. W naszej ocenie cały rynek przechodzi z obsługi przez komputer do obsługi przez telefon, palmtop czy laptop – ocenia Zaklika.

Wzrost zakupów dokonywanych przez internet oznacza również coraz więcej cyberataków. Analiza firmy Menlo Security wskazuje, że 46 proc. największych globalnych witryn, wśród których klasyfikowane są m.in. allegro.pl, wp.pl czy onet.pl, jest niezabezpieczonych przed szkodliwą działalnością cyberprzestępców.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.