Newsy

Polacy chcą zawalczyć z Amazon, IBM i Microsoftem. Już wygrywają z Amazonem

2013-01-23  |  06:59
Mówi:Maciej Kuźniar
Funkcja:Dyrektor Zarządzający
Firma:Oktawave
  • MP4

    Oktawave, czyli polska chmura obliczeniowa, zaczyna walkę o rynek cloud computingu. Chce pokonać konkurencję, zarówno w Polsce, jak i w Europie, głównie dzięki większej wydajności, szybkości, ale i bezpieczeństwu przechowywanych danych. Według szacunków Gartner Group do końca roku światowy rynek cloud computingu będzie wart 150 mld dolarów. Co roku zwiększa się o 30-40 proc.

    W związku z rosnącą liczbą danych, jakimi zarządzają firmy, w ciągu najbliższych trzech lat blisko dwie trzecie przedsiębiorców w Polsce zdecyduje się na outsourcing zasobów informatycznych. Alternatywą dla nich jest bowiem tylko kosztowne rozbudowywanie infrastruktury IT. Dlatego eksperci podkreślają, że nadchodzi czas prosperity dla takich usług jak chmury obliczeniowe.

    Rynek i zapotrzebowanie na usługi cloud computingu rośnie w bardzo szybkim tempie. W 2014 roku 60 proc. ruchu sieciowego na świecie będzie przechodzić przez chmury obliczeniowe – wynika z szacunków Gartner Group.

     – Do końcu tego roku chcemy silnie zaznaczyć naszą pozycję na polskim rynku usług informatycznych, i to nie tylko na rynku cloud computingu, ale i szeroko rozumianego IT, czyli rynku, który pozwala świadczyć usługi dla przedsiębiorstw potrzebujących wewnętrznych zasobów obliczeniowych – zapowiada Maciej Kuźniar, dyrektor zarządzający Oktawave, która właśnie wchodzi na nasz rynek z nową usługą.

    Ale firma już planuje ekspansję za granicą, w pierwszej kolejności rozważa rynki niemiecki i czeski. Skłania ją do tego zainteresowanie usługą zagranicznych użytkowników jeszcze w fazie testowej.

     – W trakcie półrocznych testów przeprowadzanych przed startem komercyjnym naszej chmury, mieliśmy bardzo dużo rejestracji z krajów takich jak Niemcy czy Chorwacja. To jest o tyle ciekawe, że nie prowadziliśmy tam żadnych kampanii reklamowych ani marketingowych. Widzimy więc zapotrzebowanie na tego typu usługę w tych krajach, i widzimy też, że oferta Oktawave jest na tyle ciekawa, że ci ludzie chcą rzeczywiście z niej skorzystać – dodaje Maciej Kuźniar w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Na czym polega przewaga oferty Oktawave nad polską i zachodnią konkurencją? To przede wszystkim nawet dwukrotnie większa wydajność. Polska chmura obliczeniowa w czasie testów pokazała, że np. działający w niej serwer WWW jest w stanie obsłużyć równocześnie 14 tysięcy zapytań w 0,07 sekundy, co sprawia, że są dwukrotnie szybsi niż Amazon. Co więcej, Oktawave oferuje swoim użytkownikom jeden z najszybszych systemów storage'owych na świecie z prędkością zapisu i odczytu danych na poziomie 300 000 IOPS (standardowy dysk obsługuje około 100-150 IOPS).

    Jednak – jak zaznaczają przedstawiciele Grupy K2, właściciela Oktawave – to nie jedyny atut technologiczny tej usługi. Chmura Oktawave z założenia ma być bardzo elastycznym narzędziem, który umożliwi firmom zarówno uruchomienie bardzo prostych, jak i bardzo skomplikowanych usług. Mogą np. korzystać z infrastruktury serwerowej na żądanie, magazynować informacje i bazy danych, lub korzystać z aplikacji online. Co ważne, przyjęty model płatności uwzględnia płatność godzinową, czyli za rzeczywiście wykorzystane zasoby.

     – Są to również mechanizmy skalowania infrastruktury w taki sposób, by to chmura zadbała, by nasza aplikacja uruchomiona w chmurze była zawsze dostępna w internecie, żeby zawsze pracowała poprawnie i nigdy nie brakowało jej zasobów. Jednym z założeń tego projektu była przede wszystkim szybkość i dostarczanie takiej mocy obliczeniowej i wydajności systemu przetwarzania danych, by każda aplikacja, niezależnie od tego, co ona realizuje, utrzymała tę wydajność – wyjaśnia Maciej Kuźniar.

    Prace koncepcyjne trwały od 2008 roku, a proces przygotowania konkretnego produktu rozpoczął się dwa lata temu, kiedy w chmurę Oktawave zainwestowała Grupa K2. Pomysłodawcy przyznają, że do tej pory projekt kosztował ponad 4,5 mln zł, do czego oprócz funduszy własnych wykorzystano również środki z Unii Europejskiej (Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, Działanie 1.4-4.1).

     – Dzięki dużym nakładom środków i czasu ten projekt rozwijaliśmy w naszej organizacji ponad dwa lata, udało nam się zrealizować kilka przełomowych rozwiązań na poziomie technologii, dzięki którym osiągnęliśmy przewagę konkurencyjną związaną z wydajnością i szybkością – mówi Janusz Żebrowski, prezes Grupy K2.

    I podkreśla, że jednym z największych wyzwań przy budowie systemu były kwestie bezpieczeństwa. Nad utrzymaniem wydajności, zapewnieniem bezpieczeństwa infrastruktury i ochrony przez atakami hakerów pracuje cały sztab ludzi. Klienci w szczegółowy sposób kontrolują, kto i na jakich warunkach ma dostęp do danych przechowywanych w chmurze.

     – Oferujemy środowisko, które od początku zostało zaprojektowane z myślą o tym, żeby uniknąć tego rodzaju zagrożeń. W naszej technologii nie ma tradycyjnych napędów dyskowych, m.in. dlatego, że są one zwykle najbardziej zawodnym elementem infrastruktury. Nasz sposób przechowywania danych, replikowania, magazynowania danych powoduje, że poza takimi zdarzeniami jak atak terrorystyczny czy uderzenie meteorytu, te dane nie mają szanse wyciec z naszych serwerów – zapewnia Janusz Żebrowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.