Mówi: | Bogusz Kruszyński |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Redan SA |
Polacy coraz chętniej kupują odzież w modowych dyskontach
Polski rynek odzieżowy wart jest ponad 7 mld euro. Za cztery lata jego wartość ma oscylować wokół 9 mld euro. Część dyskontowa rynku rozwija się prężnie, bo sieci przejmują klientów bazarów i supermarketów. Polacy wciąż jednak przeznaczają na ubrania mniej niż mieszkańcy państw Europy Zachodniej.
– Dziś średnio Polacy nadal wydają mniej na odzież niż mieszkańcy Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii. Kilka lat temu było to dwa razy mniej. Cały czas widzimy więc przestrzeń do tego, żeby wartość całego rynku, czyli wydatki na odzież, rosła jeszcze przez długi czas. PMR prognozuje, że w perspektywie najbliższych kilku lat rynek będzie rósł kilka procent rocznie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bogusz Kruszyński, wiceprezes zarządu Redan, właściciel marek m.in. Top Secret, Troll oraz sieci dyskontowej TXM Textilmarket.
Według danych opublikowanych przez PMR w 2014 roku polski rynek odzieży i obuwia wart był około 7 mld euro. W 2018 roku wart będzie 9 mld euro.
Jak podkreśla Kruszyński, bardzo dobrze na tle rynku rozwija się segment dyskontowy.
– Sklepy dyskontowe przejmują klientów, którzy do tej pory dokonywali zakupów w innych miejscach, m.in. na bazarach czy w hipermarketach. Widzimy, że specjaliści odzieżowi mają w tym miejscu przewagę i dzięki temu ten kawałek biznesu rośnie szybciej niż całość rynku – dodaje wiceprezes spółki Redan.
Wzrost znaczenia sektora dyskontowego widać także po wynikach grupy Redan. W czerwcu przychody ze sklepów dyskontowych wyniosły 26,2 mln złotych i były o 26 proc. wyższe niż przed rokiem. W całej grupie sprzedaż wzrosła w tym miesiącu o 22 proc. Od stycznia przychody z segmentu dyskontowego wyniosły nieco ponad 140 mln zł. To o 16 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2014 roku. Dla całej grupy wzrost wyniósł 13 proc.
– W części dyskontowej mamy sieć TXM Textilmarket. To około 320 sklepów w całej Polsce oraz kilka sklepów w Czechach i na Słowacji – wylicza Bogusz Kruszyński. – Co tydzień otwieramy kolejny sklep tej sieci, więc rozwijamy się dość dynamicznie. Pozwala na to rynek, który w tym kawałku biznesu ma duży potencjał wzrostu, a my staramy się go jak najlepiej wykorzystać – dodaje.
Spółka chce otwierać ok. 40-50 sklepów rocznie w Polsce. Plan na ten rok zakłada także otwarcie ok. 20 sklepów za granicą. Spółka zapowiada wejście na rynek rumuński.
Do sieci TXM Textilmarket pod koniec ostatniego miesiąca należały 324 sklepy o łącznej powierzchni 69,7 tys. mkw. To o 9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.
– I półrocze pod względem wartości sprzedaży było dobre, szczególnie w Polsce mamy wysokie wzrosty w sklepach w tym i w zeszłym roku. To jest bardzo dobry efekt – mówi Kruszyński.
Wzrosła też łączna powierzchnia punktów handlowych działających w sieci sprzedaży marek Top Secret, Troll i Drywash – do 34,9 tys. mkw., czyli 16 proc. więcej niż w czerwcu 2014 roku.
Czytaj także
- 2024-03-18: Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-03-14: Udział lokalnego kapitału w polskim rynku nieruchomości wciąż jest znikomy. Nowe regulacje prawne mogłyby to zmienić
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-02-29: Szybko wyprzedawane mieszkania dużym problemem dla nabywców. Nowa aplikacja pomoże im śledzić na bieżąco ogłoszenia z portali
- 2024-02-26: Firmy w coraz większym stopniu dbają o dobre samopoczucie pracowników. Sposobem na jego poprawę może być ustanowienie dnia przyjemności w pracy
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
- 2024-02-06: 200 stacji paliw działa już pod marką MOL. Koncern chce być wiceliderem polskiego rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.
Ochrona środowiska
Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Prawo
Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.