Mówi: | Leszek Wieciech |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego |
Polacy tankują mniej niż przed rokiem. Spada sprzedaż paliw.
Spada sprzedaż paliw płynnych w Polsce. W pierwszym półroczu 2013 roku rynek oleju napędowego, benzyny i autogazu skurczył się o 6 proc. Fatalny dla branży okazał się przede wszystkim okres od stycznia do marca. W drugim kwartale nastąpiło delikatne odbicie. – Takie wyniki spowodowane są między innymi szarą strefą – tłumaczy Leszek Wieciech, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Wyniki sprzedaży paliw w pierwszych sześciu miesiącach tego roku były gorsze od przewidywań. Polacy rzadziej tankują, bo we znaki daje się przede wszystkim spowolnienie gospodarcze. Po ubiegłorocznych mistrzostwach Europy w piłce nożnej spadło tempo inwestycji infrastrukturalnych. Konsumenci indywidualni z kolei, zamiast wydawać pieniądze, oszczędzają.
– Czynnikiem nieco fałszującym obraz rynku, zwłaszcza w przypadku oleju napędowego, jest dalszy wzrost szarej strefy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Leszek Wieciech.
Od stycznia do czerwca br. sprzedano 6,32 mln m3 oleju napędowego, o 8 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W przypadku benzyny spadek był 3-proc., do poziomu 2,4 mln m3.
– Jednym paliwem, które odnotowało tendencję wzrostową był autogaz – mówi szef POPiHN.
Wyniki dystrybucji LPG poprawiły się o 1 proc. Tegoroczna sprzedaż wyniosła w sumie 1,97 mln m3, co pokazuje, że autogaz pozostaje ciekawą alternatywą dla benzyny. Tym bardziej, że nie sprawdzają się czarne wizje o znaczących podwyżkach cen surowca.
– Dane statystyczne wskazują na to, że w ostatnich miesiącach różnice cenowe, widełki między cenami benzyny i autogazu nadal się rozwierały – podkreśla prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Organizacja prognozuje, że w tym roku sprzedaż paliw spadnie w sumie o 5 proc.
– Jeśli zadziałają mechanizmy powstrzymujące szarą strefę to może ten spadek będzie zdecydowanie niższy – mówi Wieciech.
W ubiegłym roku rynek skurczył się o 6 proc. O blisko 1/10 spadła sprzedaż oleju napędowego, a o 5 proc. – benzyny. Podobnie jak teraz lepsze były wyniki sprzedaży gazu LPG.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.