Mówi: | Mikołaj Rubeńczyk |
Funkcja: | przewodniczący rady nadzorczej |
Firma: | Pylon |
Polacy wydają coraz więcej na dobrej jakości sprzęt audio. Producenci notują dynamiczne wzrosty sprzedaży
Wartość rynku elektroniki użytkowej w Polsce szacuje się na 10 mld zł. W tym są również wydatki Polaków na specjalistyczny sprzęt audio, które z roku na rok rosną. Producenci zestawów oraz obudów głośnikowych notują coraz lepsze wyniki. Firma Pylon Audio sprzedała w ubiegłym roku łącznie ponad 1,4 tys. zestawów głośnikowych, ok. 50 proc. więcej niż rok wcześniej.
– Rynek audio jest podobny do rynku Harleya-Davidsona. Jest bardzo sprecyzowany, dla konkretnej grupy ludzi. W Polsce rynek elektroniki użytkowej to przynajmniej 10 mld zł. Ile z tego należy wprost do zestawów głośnikowych, trudno jest oszacować. W Polsce są jeszcze trzy firmy, z którymi współpracujemy, ale siłą rzeczy również konkurujemy – mówi agencji Newseria Biznes Mikołaj Rubeńczyk, przewodniczący rady nadzorczej spółki Pylon, polskiego producenta wysokiej jakości zestawów oraz obudów głośnikowych.
Z analizy firmy PMR „Handel detaliczny artykułami RTV, AGD i sprzętem elektronicznym w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015–2020” wynika, że rynek wart jest ok. 23 mld zł. Choć oznacza to niewielki wzrost względem 2014 roku, to Polacy wydają coraz więcej na dobrej jakości sprzęt. Jak wskazuje Rubeńczyk, to trend, który można zaobserwować w większości krajów europejskich.
– Im więcej jest pieniędzy na dobra luksusowe, tym więcej funduszy przeznaczanych jest na sprzęt audio. Prognozujemy, że w całej Unii Europejskiej wydatki na ten cel będą rosły o 5–7 proc. rocznie. Średnie wydatki na cele reprezentacyjne to 2 tys. euro, w tym również na sprzęt audio – ocenia Mikołaj Rubeńczyk.
Według firmy KPMG rynek elektroniki domowej jest jednym z segmentów wycenianego na ponad 14 mld zł rynku dóbr luksusowych. Analitycy oceniają, że w 2015 roku wartość tej kategorii wyniosła 183 mln zł, a w 2018 roku wzrośnie o 15 proc., do 211 mln zł. Zgodnie z raportem „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” w 2015 roku liczba zamożnych i bogatych Polaków sięgnęła 970 tys., a ich dochody netto wyniosły 155 mld zł.
Jak podkreśla Rubeńczyk, wielkość wydatków Polaków na sprzęt audio nie różni się znacząco od wydatków konsumentów w UE.
– Sprzęt audio klasy Pylon to koszt od 2 tys. do 7 tys. zł, i jest na to nieustająco zbyt. Kwartał do kwartału spółka wykazuje mniej więcej 30–40-proc. wzrost sprzedaży swoich produktów, w tym tych droższych – podkreśla Rubeńczyk.
W ubiegłym roku Pylon odnotował rekordowe wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży wzrosły z 1,44 do 2,29 mln zł. Producent sprzedał łącznie 1455 zestawów głośnikowych. Dla porównania w 2014 roku było ich 957. Jak wskazuje przedstawiciel firmy, dobre wyniki sprzedaży w dużej mierze zależą od rozpoznawalności firmy na rynku.
– Dlatego naszym celem jest, aby każdy Polak, niekoniecznie tylko ten, który kupuje sprzęt audio, wiedział, czym jest Pylon Audio. Wydaje mi się, że docelowym poziomem będzie 15 proc. rynku, to jednak praca na kolejne lata – zapowiada Mikołaj Rubeńczyk.
Pylon jest obecny na polskim rynku od 2011 roku, a od ubiegłego roku również w Norwegii. W tym roku spółka rozpoczęła rozwój struktur w Niemczech, zapowiada też ekspansję w stronę innych niemieckojęzycznych państw, takich jak Austria i część Szwajcarii.
Czytaj także
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
- 2024-03-29: Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-03-14: Udział lokalnego kapitału w polskim rynku nieruchomości wciąż jest znikomy. Nowe regulacje prawne mogłyby to zmienić
- 2024-03-13: Sterowany światłem rozrusznik pomoże pacjentom z niewydolnością serca. Urządzenie jest ultralekkie i biodegradowalne
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-03-06: Pacjenci i lekarze apelują o Narodowy Plan dla Chorób Rzadkich. Aktualizacja strategii ma być gotowa w II kwartale
- 2024-03-06: 70 proc. miodu sprzedawanego w Polsce pochodzi z importu. W kwietniu na etykietach pojawią się nowe oznaczenia kraju pochodzenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna
Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę.
Handel
Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.
Problemy społeczne
Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem
Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.