Mówi: | Dorota Bachman |
Funkcja: | Dyrektor Marketingu i Rozwoju Biznesu |
Firma: | E-commerce Services |
Polski e-handel rozwija się najszybciej w Europie
Dziś Cyber Monday, czyli dzień, w którym sklepy internetowe w Stanach Zjednoczonych i w państwach Europy Zachodniej szykują promocje sięgające nawet 50 proc. i darmowe dostawy do każdego miejsca w kraju. W USA tego dnia zakupy robi nawet 4 mln osób na minutę. Moda zza oceanu przychodzi również do Polski. Na razie niewiele sklepów internetowych oferuje tego dnia specjalne okazje, ale to może sie zmienić, bo Polski rynek e-commerce rośnie najszybciej w Europie. W ubiegłym roku wartość sprzedaży przez internet sięgnęła 4,5 mld euro, czyli o jedną trzecią więcej w porównaniu z 2010 rokiem.
– Cyber Monday to święto, które przychodzi do nas ze Stanów Zjednoczonych. Dotyczy przenoszenia zakupów z tradycyjnego handlu do handlu internetowego. Bardzo prężnie weszło już do Europy, głównie na rynki zachodnioeuropejskie – mówi Dorota Bachman, dyrektor marketingu i rozwoju biznesu w E-commerce Services.
Podczas Cyber Monday za oceanem ruch w sieci potrafi wzrosnąć o około 40 proc., a liczba kupujących przekroczyć 4 miliony na minutę. W branży najczęściej porównywany jest on z Czarnym Piątkiem (Black Friday), czyli dniem po Święcie Dziękczynienia, kiedy z kolei klienci ruszają do sieci handlowych. Zależnie od branży ceny obniżane są wówczas nawet o 70-80 proc.
Jak przekonują eksperci, to właśnie e-handel w najbliższym czasie ma zyskiwać więcej niż tradycyjni detaliści. W zeszłym roku światowa branża e-commerce zanotowała wzrost o 18,2 proc. do ponad 200 mld euro. W tej chwili jednym z największych i najbardziej dojrzałych rynków jest Wielka Brytania, w której – według rankingu TOP 400 Europe magazynu Internet Retailer – sprzedaż w 2011 roku podskoczyła o blisko 14 proc., do około 60 mld euro.
Polacy także coraz chętniej kupują w sieci, a polski rynek e-commerce jest teraz najszybciej rozwijającym się w Europie. W najbliższym czasie liczba kupujących może się zwiększyć o blisko 25 proc.
Z raportu firmy Nielsen, przeprowadzonego dla Empik.com wynika, że około 60 proc. Polaków na stronach WWW zaopatruje się już w książki, sprzęt komputerowy, sprzęt RTV/AGD, sprzęt fotograficzny, ubrania i buty oraz telefony i akcesoria GSM. Najchętniej wybierane są: muzyka w formacie mp3 (22 proc.), e-booki (19 proc.), wycieczki, bilety lotnicze i rezerwacje hotelowe (17 proc).
– Przede wszystkim chodzi o oszczędność czasu i zakres oferty. Dodatkowo, to, co jest istotne, to możliwość dokonywania zakupów 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu – wyjaśnia Dorota Bachman.
Ankietowani przez Nielsen najczęściej chwalili możliwość dostawy do domu (79 proc.), oszczędność czasu (76 proc.), szeroki wybór produktów (75 proc.), a także możliwość złożenia zamówienia o dowolnej porze (74 proc.) i konkurencyjne ceny (72 proc.). Bardzo ważna okazała się także sama możliwość porównania cen produktów przed zakupem (66 proc.) i możliwość zakupu towarów niedostępnych nigdzie indziej (63 proc.).
Pomimo zalet e-sklepów wiele osób wciąż kupuje wyłącznie w sklepach tradycyjnych.
– Cały czas klienci boją się kupowania w Internecie. Dbają o bezpieczeństwo zakupów. Zastanawiają się, czy jeśli produkt będzie wadliwy, uszkodzony będą mieli możliwość zwrotu produktu – mówi dyrektor w E-commerce Service. spółce będącej właścicielem m.in. platformy empik.com, smyk.com.
Potencjalne problemy z reklamacją i gwarancją odstraszają 35 proc. respondentów. 27 proc. natomiast boi się, że w ogóle nie otrzyma swojego zamówienia.
42 proc. z tych, którzy deklarują zakupy wyłącznie tradycyjne, chce dokładnie obejrzeć daną rzecz przed jego zakupem, a 37 proc. obawia się, że otrzyma inny produkt niż zamawiany.
Ale wśród osób, które teraz nie robią zakupów w sieci ponad połowa deklaruje, że w przyszłości to się zmieni. Za pośrednictwem internetu będą chcieli płacić za telefony i akcesoria GSM (38 proc.), książki, ubrania i buty (po 37 proc.), muzykę, bilety i filmy (po 36 proc.) oraz gry, sprzęt komputerowy i wycieczki oraz bilety lotnicze (35 proc.).
Wśród kupujących online najliczniejszą grupę stanowią mężczyźni (56 proc.) w wieku do 25 lat (58 proc.).
– Są to głównie osoby w wieku 18-35 lat, mieszkający częściej w dużych miastach, posiadające dochody na osobę między 500 zł a 1,5 tys. zł, żyjące w rodzinie 3-, 4-osobowej, i z wykształceniem powyżej średniego – mówi Dorota Bachman.
W zeszłym roku było w Polsce około 12 tysięcy. e-sklepów, ale ich liczba stale rośnie. W tej chwili może już przekraczać – według niektórych szacunków – nawet 25 tysięcy.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
- 2024-03-29: Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
- 2024-03-18: Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.