Mówi: | dr Marek Radzikowski |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | PKO Bank Polski |
Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
– Technologie mają w tej chwili duży wpływ na strategie biznesowe banków. Są też istotną pozycją w kosztach, w niektórych bankach wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich całkowitych kosztów działalności – mówi dr Marek Radzikowski, wiceprezes zarządu PKO BP. Jak wskazuje, w centrum zainteresowania sektora bankowego są w tej chwili zwłaszcza te technologie, które pozwalają optymalizować obsługę klientów i podnosić jej jakość. Globalna analiza Bain & Company pokazuje, że takie inwestycje dają wymierne korzyści. Banki, które są liderami cyfryzacji, osiągają znacznie lepsze wyniki finansowe i mają bardziej lojalnych klientów niż pozostała część rynku.
Wykorzystanie nowych technologii i cyfryzacja w sektorze bankowym postępują w ekspresowym tempie. Jak wynika z czerwcowej analizy, opublikowanej przez firmę doradczą EY, do najbardziej pożądanych narzędzi technologicznych w bankach zalicza się w tej chwili m.in. interfejsy służące do programowania aplikacji, które umożliwiają szybkie przesyłanie wybranej grupy danych pomiędzy różnymi urządzeniami. Jest to niezbędne np. w aplikacjach mobilnych używanych przez klientów – za pomocą interfejsów bank przesyła dane zgromadzone w swoich zbiorach na urządzenie klienta, który w efekcie ma możliwość zlecania operacji finansowych czy aplikowania o produkty finansowe za pomocą telefonu lub komputera z dowolnego miejsca na świecie.
– Największy wpływ na strategie biznesowe banków mają obecnie takie technologie, które pozwalają zaadresować trzy elementy najważniejsze z punktu widzenia klienta. Po pierwsze, zapewnić jakość obsługi klienta na najwyższym poziomie, po drugie – obsługiwać klienta kompleksowo i po trzecie – obsługiwać go szybko. Wszystkie technologie, które to umożliwiają i pozwalają zrealizować te trzy elementy, są w tej chwili brane pod uwagę w strategiach banków, które chcą się stabilnie rozwijać – mówi agencji Newseria Biznes Marek Radzikowski.
W celu optymalizacji procesów banki chętnie korzystają też z uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, która jest obecnie jednym z najgorętszych trendów w biznesie. W niedawnym raporcie („The economic potential of generative AI: The next productivity frontier”) McKinsey&Company wskazuje, że to właśnie bankowość jest jednym z sektorów, na które AI ma już w tej chwili największy wpływ. Podobne wnioski płyną też z badania EY: 45 proc. badanych instytucji finansowych już wdraża rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji, a 52 proc. ma to w najbliższych planach. Banki chętnie inwestują w tę technologię, licząc m.in. na usprawnienie procesów, możliwość lepszej personalizacji produktów i usług, wzrost sprzedaży oraz poprawę jakości obsługi klientów indywidualnych i firmowych.
– Technologie pozwalają nam, po pierwsze, utrzymać kontakt z klientami, po drugie – zdobyć klientów, którzy potrzebują obsługi szybko, kompleksowo i na wysokim poziomie, a po trzecie – zmienić profil, nastawienie klienta, który do tej pory korzystał w większym stopniu z usług naszego doradcy na usługi online. I to jest oczywiście win-win dla wszystkich. Jesteśmy tutaj bardzo konkurencyjni – 87 proc. naszych klientów firmowych posługuje się bankowością elektroniczną, 45 proc. posługuje się bankowością mobilną. Jesteśmy w tym zakresie liderami, ale oczywiście to nie jest nasze ostatnie słowo, robimy i będziemy robić znacznie więcej – mówi wiceprezes PKO BP.
Jak wynika z raportu ZBP „NetB@nk”, liczba małych i średnich przedsiębiorstw, którzy każdego miesiąca korzystają z elektronicznego dostępu do swojego rachunku bankowego, na koniec grudnia 2023 roku wzrosła o 1,5 proc. kwartał do kwartału i osiągnęła blisko 2,5 mln. Stanowi to 71 proc. wszystkich klientów MŚP (prawie 3,5 mln).
Jak wskazuje ekspert, wraz z postępującą digitalizacją klientów rosną też nakłady sektora bankowego na innowacje technologiczne. Analiza firmy doradczej Bain & Company przeprowadzona wśród 42 największych pod względem aktywów banków na świecie pokazuje, że wydatki na technologie stanowią dziś ok. 16 proc. ich całkowitych kosztów. Zdaniem eksperta w niektórych instytucjach może być to znacznie więcej.
– Jeśli popatrzymy na koszty, które banki ponoszą w swojej działalności, to właśnie wydatki na technologie mają w nich największy udział. Wynika to z faktu, że coraz większa część reakcji na potrzeby klienta i kontaktów z klientem odbywa się w sposób zdalny. W związku z tym w te obszary idą główne nakłady, w niektórych bankach nawet do 70 proc. różnych kosztów – mówi dr Marek Radzikowski.
Na globalnym tle polskie banki są bardzo zaawansowane technologicznie. W 2022 roku sześć z nich plasowało się w gronie 30 cyfrowych liderów (digital champions), wyznaczających kierunki digitalizacji całego sektora bankowego, według „Digital Banking Maturity 2022” firmy doradczej Deloitte. Z raportu wynika również, że jedną z przewag branży w Polsce jest m.in. proces otwierania konta z wykorzystaniem smartfona i aplikacji bankowej – taką możliwość oferuje aż 80 proc. polskich banków, podczas gdy nawet wśród globalnych cyfrowych liderów odsetek jest o 13 pkt proc. niższy.
Z analizy Bain & Company wynika, że banki zaawansowane technologicznie osiągają w porównaniu do reszty rynku wyższe o 5 pkt proc. stopy zwrotu dla akcjonariuszy, ich wskaźnik kosztów do dochodów jest 10 pkt proc. niższy, a wskaźnik lojalności klienta, tak zwany NPS (Net Promoter Score), wynosi średnio o 12 pkt proc. więcej.
Czytaj także
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-11-12: Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.