Newsy

Polskie browary produkują blisko 40 mln hektolitrów piwa rocznie. Rozwój branży korzystnie wpływa na inne sektory gospodarki i budżet państwa

2015-11-20  |  06:45

Statystyczny Polak wypija blisko 100 litrów piwa rocznie, a produkcja tego trunku to blisko 40 mln hektolitrów rocznie. Rozwijająca się w Polsce kultura piwna i rosnąca konkurencja stymuluje inwestycje browarów oraz rozwój branż powiązanych. To z kolei przekłada się na wpływy do budżetu państwa. Tylko Grupa Żywiec w ubiegłym roku dołożyła do finansów publicznych 1,7 mld zł. Gdyby firma była jedynym podatnikiem, Polska mogłaby funkcjonować przez blisko dwa dni.

Branża piwna przez rozbudowany łańcuch wartości wpływa na wiele innych branż, w związku z tym jedno miejsce pracy w Grupie Żywiec tworzy aż cztery dodatkowe. Całościowo w gospodarce dzięki naszej działalności funkcjonuje ponad 20 tys. miejsc pracy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Magdalena Brzezińska, kierownik działu korporacyjnego Grupy Żywiec.

Firma zatrudnia ponad 15 proc. wszystkich pracujących przy produkcji napojów w kraju.

Jedną z branż, na którą browary mają duży wpływ, jest rolnictwo. 99 proc. chmielu do produkcji piwa Grupy Żywiec pochodzi od polskich plantatorów. Tylko dzięki producentowi m.in. Żywca, Warki czy Tatry zatrudnienie w sektorze rolnym znalazło 6 tys. osób. Zdecydowana większość zakupów dokonywanych przez Grupę Żywiec (ponad 80 proc.) pochodzi od polskich dostawców i jest warta ponad 1,2 mld zł. Zyskują też handel i gastronomia, tym bardziej że mimo rozwoju dyskontów i supermarketów piwo wciąż dobrze sprzedaje się w handlu tradycyjnym.

Zmieniające się oczekiwania konsumentów stymulują inwestycje w branży. Grupa Żywiec, aby dostosować się do zmian na rynku, zainwestowała w centra dystrybucyjne w Warce i w Żywcu. Powierzchnia nowo otwartych magazynów to 16 tys. mkw. Jak podkreśla Brzezińska, zostały zaprojektowane tak, by zwiększać efektywność działalności, lecz także aby były przyjazne środowisku.

W ogrzewaniu magazynów pomaga nam ciepło, które odzyskujemy z procesu produkcji piwa, a panele słoneczne pomagają nam w ogrzewaniu wody, z której korzystają pracownicy magazynów – wyjaśnia przedstawicielka Grupy Żywiec.

W 2014 roku firma zredukowała też ilość odpadów (o 10 proc.) i ograniczyła pobieranie wody przez swoje zakłady o ponad 169 metrów sześciennych – to tyle, ile dziennie zużywa milion osób. 

Całkowita wartość dodana wygenerowana w gospodarce dzięki działalności Grupy Żywiec to 2,25 mld zł. Taka kwota wystarczyłaby na zakup około 28 pociągów typu Pendolino. Wielkość dochodów sektora publicznego dzięki działalności firmy wyniosła o blisko 2,3 mld zł.

Dzięki działalności naszej Grupy co roku do sektora publicznego wpływa ponad 1,7 mld zł, co oznacza, że przy obecnym poziomie wydatków budżetowych nasze państwo mogłoby tylko dzięki działalności firmy funkcjonować przez niemal dwa dni – wskazuje Brzezińska. – Dochody ludności wytworzone w Polsce w ciągu roku dzięki naszej działalności wynoszą ponad 700 mln zł.

Takie firmy jak Grupa Żywiec mają nie tylko wpływ na gospodarkę, lecz także angażują się w rozwój lokalnych społeczności. Tylko w 2013 r. pierwsza dziesiątka firm zgłoszonych do konkursu „Liderzy filantropii” przekazała na cele społeczne, zarówno bezpośrednio, jak i przez swoje fundacje, ponad 125 mln zł. Według II Ogólnopolskiego Badania Wolontariatu Pracowniczego 5–7 proc. największych firm w Polsce prowadzi programy wolontariackie. W ramach wolontariatu pracownicy Grupy Żywiec przepracowali w ubiegłym roku 1840 godzin. Wartość darowizn finansowych i rzeczowych oraz działań sponsoringowych w 2014 roku zrealizowanych przez firmę na rzecz kultury, sportu i innych inicjatyw lokalnych przekroczyła 27,5 mln zł.

Duże firmy często angażują się również w działania społeczne, walkę z biedą, wykluczeniem, a także edukują społeczeństwo. Żywiec realizuje własne działania edukacyjne i wspiera te prowadzone przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego.

Koncentrujemy się na tym, aby edukować naszych klientów i konsumentów na temat odpowiedzialnej sprzedaży i konsumpcji alkoholu. Poprzez nasze działania edukacyjne dotarliśmy do 700 tys. uczestników różnych wydarzeń, które organizujemy lub sponsorujemy – tłumaczy Magdalena Brzezińska. – Dbamy o to, żeby sprzedawcy wiedzieli, w jaki sposób odpowiedzialnie sprzedawać alkohol i aby nie sprzedawali go nieletnim oraz nietrzeźwym. Wraz z innymi partnerami edukujemy również społeczeństwo, aby nie prowadzić samochodu po spożyciu alkoholu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.