Mówi: | Andrzej Kozłowski, prezes zarządu, Emitel Tadeusz Woszczyński, country manager, Hitachi Europe Michał Gembal, dyrektor ds. marketingu, Arcus |
Polskie firmy będą się rozwijać dzięki innowacjom. Potrzebne jednak większe wsparcie ze strony nauki
Innowacje to gwarancja rozwoju przedsiębiorstwa. Połączenie innowacyjnych technologii z ludzką kreatywnością umożliwi firmom rozwój, stworzenie całkiem nowych produktów i usług oraz wyjście z nimi na rynki zagraniczne. Duże firmy czerpią też korzyści ze współpracy ze środowiskiem akademickim. Taka wymiana stwarza szansę na wypracowanie niesztampowych rozwiązań – podkreślają przedstawiciele firm nagrodzonych w konkursie agencji informacyjnej Newseria „Inspiratorzy biznesu 2018” w kategorii Innowacje.
– Dziś w dobie nowoczesnych technologii bez innowacyjności trudno wyobrazić sobie rozwój jakiegokolwiek przedsiębiorstwa. Dlatego bardzo istotne staje się umiejętne połączenie biznesu z tym, co oferuje nauka. Ścisła współpraca firm z polską nauką staje się czymś nieodzownym – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Kozłowski, prezes firmy Emitel.
Organizacjom, które nie korzystają z zaawansowanych technologii, grozi zepchnięcie na margines. Globalna firma doradcza IDC szacuje, że większość największych firm postawiła już technologie cyfrowe w centrum swojej strategii biznesowej, a w 2019 roku wydatki na inicjatywy związane z transformacją cyfrową przekroczą na całym świecie już 2,2 bln dol.
– Zdefiniowanie innowacji nie jest wbrew pozorom takie proste. Nam wszystkim kojarzy się to z tym, że to innowacyjna technologia, natomiast jest nią również innowacyjne podejście do technologii, które już są obecne i wykorzystywane. Można powiedzieć, że innowacja jest po części związana z nowymi pomysłami i z nowymi technologiami – ocenia Tadeusz Woszczyński, Country Manager Hitachi Europe Ltd.
W gronie kluczowych dla biznesu technologii stymulujących transformację są obecnie big data, analityka predykcyjna, internet rzeczy i uczenie maszynowe. Z raportu „Sztuczna inteligencja w biznesie” MarketingLink wynika, że do 2020 roku 75 proc. przedsiębiorstw będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję w biznesie.
– Współczesna firma przede wszystkim musi patrzeć na to, jak rozwija się rynek, inwestować w innowacyjne technologie. Nie tylko w produkty, które chcemy wprowadzać na rynek, trzeba także wdrażać innowacje wewnątrz firmy, żeby pracownicy mogli efektywnie pracować i mieli komfortowe warunki pracy. Trzeba budować firmę na inwestowaniu w pracowników i w ich rozwój, bo to dzięki ich pomysłom i kreatywnemu myśleniu możemy wprowadzać innowacje na rynek – tłumaczy Woszczyński.
Cyfrowa transformacja i wykorzystanie technologii wymagają zaangażowania wielu stron. Niezbędne jest stworzenie multidyscyplinarnego zespołu, a także szeroka współpraca biznesu z nauką.
– Bez nauki nie byłoby postępu technologicznego. Dzisiaj mówimy o rozwiązaniach gospodarki 4.0, czyli cyfrowego świata. To wszystko zaczęło się w nauce, od podróży w kosmos, dzięki temu, że kiedyś pierwszy człowiek postawił stopę na księżycu, dzisiaj, kilkadziesiąt lat później, możemy korzystać z dobrodziejstwa nauki – mówi Andrzej Kozłowski.
Dzięki nowym technologiom, szerszym wykorzystywaniu innowacji możliwe jest stworzenie projektów, które w znaczący sposób przełożą się na większy komfort życia. Takie projekty zostały nagrodzone w konkursie agencji Newseria „Inspiratorzy biznesu 2018” w kategorii Innowacje.
Jednym z laureatów została firma Arcus i jej rozwiązania mobilnego druku.
– Arcus Kyocera Zeccer to rozwiązanie stworzone z myślą o niszy, czyli osobach, które chcą zarządzać dokumentem, chcą drukować zdalnie przez aplikację mobilną czy też wysyłając pliki na adres mailowy urządzenia, które dostępne jest w galerii handlowej czy w akademikach. Drugą płaszczyzną jest innowacyjność technologiczna. Wydruki realizowane są przez aplikację mobilną, która jest pilotem wszystkich urządzeń dostępnych w sieci Arcus Kyocera Zeccer, a także wysyłka pliku na adres mailowy – tłumaczy Michał Gembal, dyrektor ds. marketingu w Grupie Arcus.
Dzięki Arcus Zeccer drukowanie ma być prostsze i szybsze, a przy tym całkowicie bezpieczne, cały proces przesyłania dokumentów z telefonu do drukarki jest szyfrowany, a pliki usuwane są po wydrukowaniu.
Nagrodę „Inspiratorów Biznesu” otrzymał także Emitel za sieć transmisyjną stworzoną na potrzeby IoT i smart city na bazie technologii Long Range, która otwiera wiele nowych obszarów zastosowań, szczególnie takich, w których instalacja czujnika jest skomplikowana, a dostęp do źródła zasilania ograniczony lub niemożliwy.
– Jeszcze 100 lat temu miasta zamieszkiwane były przez niespełna 15 proc. populacji świata, dzisiaj zamieszkuje je już połowa ludzkości. Tymczasem miasta stanowią tylko 2 proc. powierzchni świata. Stwarza to nowe możliwości dla biznesu i z tych możliwości trzeba korzystać – przekonuje Andrzej Kozłowski.
Kolejna z nagrodzonych firm – Hitachi – została wyróżniona z kolei za macierz WORM (Write-Once-Read-Many) tj. Hitachi Content Platform, która jest odpowiedzią na nowe regulacje w sektorze bankowym, m.in. MIFID2 czy RODO oraz problem trwałego nośnika. Umożliwia bezpieczne przechowywania danych na trwałym nośniku, bez późniejszej możliwości ich zmodyfikowania.
– Hitachi Content Platform to technologia macierzy WORM od lat sprawdzona w sektorze bankowym. My, jako Hitachi w Polsce, opracowaliśmy koncepcję prawną, funkcjonalną i technologiczną wykorzystania macierzy WORM do rozwiązania problemu trwałego nośnika – wyjaśnia Tadeusz Woszczyński.
Czytaj także
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-05-05: Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.