Newsy

Powrót niemieckiej marki byłby bolesny

2012-01-16  |  01:30
Wszystkie newsy
Mówi:Prof. Witold Orłowski
Funkcja:Główny Ekonomista
Firma:PwC

O pomyśle likwidacji euro mówią nie tylko ekonomiści, ale i politycy. Jednak powrót do narodowych walut mógłby skutkować załamaniem gospodarczym, nawet w najsilniejszych państwach strefy euro.

Do niedawna o rozpadzie strefy euro mówiło się w kontekscie wyjścia z niej Grecji czy Portugali. Coraz częściej pojawia się pomysł, by to państwa najlepiej radzące sobie z kryzysem, zrezygnowały ze wspólnej waluty. Ale skutki takiej decyzji byłyby boleśnie odczuwalne, nawet w Niemczech.

- Na krótką metę spowodowałoby to bardzo ciężkie dla Niemiec kłopoty i oni muszą sobie z tego zdawać sprawę - mówi prof. Witold Orłowski, główny ekonomista PwC. - Gdyby wprowadzić dziś markę powiedzmy równą 1 euro, to w ciągu dwóch tygodni ta marka byłaby już warta 1,5 euro albo jeszcze więcej - prognozuje.

Wysoki kurs marki wobec euro zmniejszy konkurencyjność gospodarki naszych zachodnich sąsiadów. Niemiecki produkty staną się zbyt drogie, co doprowadzi do załamania się eksportu. A ponieważ niemiecka gospodarka w głównej mierze oparta jest na eksporcie towarów, Niemców z pewnością czeka recesja.

- To nie oznacza, że Niemcy nie mają prawa powiedzieć: jesteśmy skłonni zapłacić rokiem recesji, żeby wyjść ze strefy euro takiej, jaka funkcjonuje dzisiaj - twierdzi jednak prof. Orłowski.

Dziś nikt już nie wyklucza takiego scenariusza, zwłaszcza zniecierpliwieni inwestorzy. I to pomimo ostrzeżeń ekonomistów, że koszty rozpadu strefy euro będą dużo wyższe niż jej ratowania.

- Myślę, że dla wszystkich najlepszym rozwiązaniem byłoby uporządkowanie strefy euro, zgodnie z pierwotnymi planami; sprawienie, żeby ona dobrze działała; żeby być może opuściły ją kraje, które sobie wyraźnie nie radzą - mówi prof. Orłowski.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.