Newsy

Prezes PKO BP nie obawia się podatku od instytucji finansowych

2012-02-16  |  06:45
Mówi:Zbigniew Jagiełło
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKO Bank Polski
  • MP4

     - Podatek będzie neutralny, jeśli będzie obowiązkiem każdej instytucji - uważa Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, największego polskiego banku.

    Dziś posłowie zajmą się projektem Prawa i Sprawiedliwości, który zakłada wprowadzenie podatku od instytucji finansowych. Banki, ubezpieczyciele i fundusze inwestycyjne miałyby płacić 0,39 proc. od wartości swoich aktywów.

    Prezes PKO BP nie obawia się kolejnego podatku.

     - W roku 2010 zarobiliśmy 3 mld 200 mln zł, w związku z tym podatek od naszej działalności, od dochodu wyniósł kilkaset milionów zł. Płacimy podatki gruntowe od posiadanych nieruchomości, płacimy podatek VAT, więc płacenie podatków to dla nas normalność - mówi Zbigniew Jagiełło.

    I dodaje, że nowe obciążenie ma sens, jeśli nie faworyzuje jednych podmiotów kosztem drugich.

     - My do tego podchodzimy w taki sposób, że jeżeli ten podatek jest neutralny z punktu widzenia prowadzenia działalności, bo każdego dotyczy, nie faworyzuje on żadnej innej instytucji finansowej, to trzeba go płacić - uważa prezes PKO BP.

    Projekt, którym zajmują się posłowie, przewiduje zwolnienie z nowego podatku w przypadku instytucji dopiero wchodzących na rynek oraz małych podmiotów, których wartość aktywów nie przekracza 10 mln zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.