Newsy

Prowizje od transakcji kartą mogą być niższe

2012-01-19  |  11:30
Wszystkie newsy
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:Prezes
Firma:Związek Banków Polskich

Obecnie tzw. opłata interchange jest w Polsce jedną z najwyższych w Europie. Dlatego zespół roboczy przy Narodowym Banku Polskim pracuje nad możliwością jej obniżenia.

W pracach, oprócz NBP, biorą udział również przedstawiciele banków i organizacji płatniczej Visa. Związek Banków Polskich, choć nie ma mocy decyzyjnej, jest uczestnikiem rozmów.

- Stoimy na stanowisku, że wobec prawdopodobnego wejścia w życie programu rozwoju obrotu bezgotówkowego, powstaje sytuacja, w której tych operacji będzie znacznie więcej. A jeśli będzie ich znacznie więcej, to opłata za jednostkową operację może maleć - mówi prezes ZBP, Krzysztof Pietraszkiewicz.

I dodaje, że znacząca obniżka nie jest możliwa, bo to oznacza zmniejszenie środków na inwestycje w rozwój w systemu płatniczego. A rozwój obrotu bezgotówkowego w Polsce jest nadrzędnym celem dla zespołu roboczego NBP.

Polacy potrzebują już większej liczby punktów akceptacji kart płatniczych i to o kilkaset tysięcy w ciągu kilku lat. Opłata intercharge jest właśnie takim mechanizmem, gdzie się kreuje środki na rozwój tego systemu. To jest taka gra, w której trzeba sterować wysokością opłat, żeby sklepy i klienci chcieli stosować karty, a jednocześnie, żeby były środki na rozwój systemu - podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz.

W zespole roboczym ze względów prawnych nie ma przedstawicieli Mastercard. Zakończenie prac planowane jest na wiosnę.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.