Newsy

Instytut Jagielloński: zostały 4 lata istnienia polskiej marynarki wojennej. Potrzeba 10 mld zł inwestycji

2012-07-03  |  06:50
Mówi:Łukasz Kister
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Jagielloński
  • MP4

    Minimum 10 mld zł będzie kosztować modernizacja floty polskiej marynarki wojennej.  To niezbędny wydatek, by marynarka była zdolna pełnić swoje funkcje  uważają eksperci Instytutu Jagiellońskiego. Co więcej, decyzja o modernizacji powinna zapaść jak najszybciej, ponieważ na jej realizację mamy maksymalnie 4 lata.

    Zdaniem Łukasza Kistera, eksperta Instytutu Jagiellońskiego, upadek polskiej marynarki wojennej jest bliski.

      2016 rok to może być ten rok, w którym polska marynarka wojenna utraci całkowicie zdolność do realizacji jakichkolwiek zadań. Zostały nam 4 lata. Jak na modernizację tak dużego i tak drogiego komponentu sił zbrojnych, to wydaje się być bardzo krótkim okresem, a tym samym nie możemy sobie pozwolić choćby nawet na półroczną zwłokę przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Łukasz Kister.

    Według ekspertów Instytutu Jagiellońskiego, polskie okręty nie są zdolne do wykonywania zadań operacyjnych: wiele z nich wymaga generalnego remontu, a w przypadku pozostałych remont na niewiele się zda.

    Na wymianę części floty potrzeba nawet kilkunastu miliardów złotych.

      Kwoty są ogromne z uwagi na stan naszej floty. Możemy zacząć od 10 mld zł. To minimalna kwota, która jest niezbędna, by Polska posiadała właściwe zdolności do realizacji zadań ochronnych, militarnych, ochrony naszej gospodarki na Morzu Bałtyckim  podkreśla ekspert.

    Jednak wysoka kwota inwestycji nie może spowodować, że Polska z projektu zrezygnuje.

      Polskie siły zbrojne bez komponentu morskiego przestają być siłami zbrojnymi. Mamy dostęp do morza, a to zobowiązuje. Nie widzę innej możliwości, jak znalezienie szybko tych pieniędzy i w całości zainwestowanie ich w modernizację naszej floty wojennej  mówi Łukasz Kister.

    Modernizację, która, z uwagi na interes i bezpieczeństwo państwa, powinna być przede wszystkim realizowana w kraju. Zdaniem Kistera w tym celu niezbędne będzie "utrzymywanie przy życiu" Stoczni Marynarki Wojennej tak, by zakupy zagraniczne były ograniczone do minimum.

      Poza tym nie wiemy, jak się zmieni sytuacja geopolityczna i czy otrzymamy, i jak szybko, zamówione za granicą okręty i komponenty służące do realizacji tego projektu  uważa ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

    W ocenie Łukasza Kistera, w sytuacji upadku polskiego przemysłu zbrojeniowego, samodzielna modernizacja, polegająca na zakupie kilku nowych okrętów, nie wydaje się możliwa. Konieczne będzie znalezienie kooperanta wśród zachodnich producentów.

      Musimy wybrać takiego kooperanta, który zagwarantuje nam utrzymanie naszej Stoczni Marynarki Wojennej czy innych zakładów zbrojeniowych, przekaże nam technologie, w umowie zagwarantuje nam możliwość realizacji napraw, konserwacji w naszym przemyśle zbrojeniowym. To musi być kooperant, który będzie chciał zainwestować w polski przemysł zbrojeniowy, a wiedząc, jakie zdolności posiada polska marynarka wojenna, inwestycja może im się bardzo szybko zwrócić dodaje ekspert.

    Do tej pory zainteresowanie inwestycją w Polsce wyraziły koncerny z Niemiec i Francji. Jak wyjaśnia ekspert Instytutu Jagiellońskiego, ze względu na te warunki, lepsza na razie jest oferta francuskiego koncernu DCNS.

      W przypadku niemieckiej oferty nie słyszałem o tym, by była rozmowa o utrzymaniu funkcjonowania Stoczni Marynarki Wojennej, o przekazaniu nam technologii, o modernizacji zakupionego sprzętu w naszych stoczniach, co zaoferowali nam Francuzi  mówi Łukasz Kister. 

    Wiosną tego roku Ministerstwo Obrony Narodowej zaprezentowało program modernizacji polskiej floty wojennej. Według planu, do 2030 roku flota ma otrzymać dziewięć nowych okrętów: trzy okręty podwodne, trzy okręty obrony wybrzeża i trzy okręty patrolowe.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.