Mówi: | Sławomir Jędrzejczyk |
Funkcja: | wiceprezes zarządu ds. finansowych |
Firma: | PKN Orlen |
PKN Orlen wyemituje obligacje dla inwestorów indywidualnych o wartości 100-200 mln zł
- Planujemy poziom emisji rzędu 100-200 milionów złotych. Jeszcze uzgadniamy szczegóły. Potrzebujemy przygotować prospekt emisyjny. Potrwa to jeszcze kilka miesięcy. Nie chcę w tej chwili deklarować szczegółów tej emisji - mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria wiceprezes zarządu ds. finansowych.
Dla PKN Orlen emisja obligacji to konieczność. Do 2016 roku spółka musi spłacić dług o wartości 3 mld złotych. A także wypracować nową formę refinansowania zadłużenia.
- Obecne finansowanie PKN ORLEN jest w 90% procentach oparte o kredyty bankowe. Widzimy ogromny potencjał wśród indywidualnych inwestorów - wyjaśnia Sławomir Jędrzejczyk.
Według ostatnich danych, Polacy trzymają w postaci depozytów oszczędności rzędu 500 mld złotych oraz obligacja warte 10 mld złotych.
- Ja myślę, że jest ogromna grupa ludzi, która przetrzymuje środki w bankach, w postaci depozytów, którzy szukają nowych możliwości inwestowania - twierdzi rozmówca Newserii. - Planujemy w ciągu kilku miesięcy taką emisję o mniejszym nominale, co pozwoli również osobom fizycznym takie obligacje nabywać.
Obligacje mają być notowane na warszawskim rynku obligacji Catalyst.
- Sytuacja finansowa PKN ORLEN jest bardzo dobra. Mamy solidne fundamenty finansowe, także z punktu widzenia bezpieczeństwa finansowania w obligacje PKN ORLEN będzie to bardzo atrakcyjny instrument - ocenia wiceprezes zarządu PKN Orlen.
Spółka przetestowała już ten sposób zdobywania środków. W lutym na rynku Catalyst pojawiło się 1,7 mln obligacji spółki o łącznej wartości nominalnej 170 mln złotych.
- Wyemitowaliśmy w lutym obligacje korporacyjne, które zostały nabyte przez OFE oraz fundusze inwestycyjne - tłumaczy Jędrzejczyk.
Orlen do promocji papierów planuje wykorzystać sieć ponad 1700 swoich stacji benzynowych.
Czytaj także
- 2024-05-20: Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
- 2024-05-16: Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-03-14: Udział lokalnego kapitału w polskim rynku nieruchomości wciąż jest znikomy. Nowe regulacje prawne mogłyby to zmienić
- 2024-02-02: Orlen rekordowo zwiększa nakłady na inwestycje. Ponad 120 mld zł przeznaczy na rozwój OZE
- 2024-02-01: Orlen podsumowuje 8 lat znaczących zmian. D. Obajtek: To był czas budowy koncernu multienergetycznego [DEPESZA]
- 2024-03-11: Świadomość inwestycyjna mocno wzrosła w ciągu kilku ostatnich lat. Kobiety są nieco ostrożniejszymi inwestorkami niż mężczyźni
- 2024-03-05: Polacy inwestują niechętnie i zachowawczo. W wielu wypadkach umiejętności nie dorównują wyobrażeniom o nich
- 2024-01-29: Polska Akademia Nauk wymaga reform organizacyjnych i finansowych. W ubiegłym roku 40 proc. pracowników w instytutach zarabiało poniżej płacy minimalnej
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.