Newsy

Spadająca sprzedaż i produkcja, duże problemy dealerów i serwisów - rynek samochodowy wciąż w kryzysie

2012-12-24  |  06:53
Mówi:Grzegorz Błachnio
Funkcja:ekspert
Firma:Euler Hermes
  • MP4

    Mijający rok okazał się być kolejnym trudnym rokiem dla branży motoryzacyjnej w całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce. Systematycznie od kilkunastu miesięcy spada sprzedaż nowych samochodów. Kurczy się również rynek pojazdów używanych oraz części zamiennych i akcesoriów. Problemy mają przede wszystkim małe salony i serwisy, którym coraz trudniej jest dziś skutecznie walczyć o klienta.

    Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów w okresie od początku stycznia do końca listopada tego roku w całej Unii Europejskiej zarejestrowano ponad 11,2 mln aut, czyli o 7,6 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2011.

     – Początek roku, pierwsze miesiące to był jeszcze nieznaczny, ale jednak wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Natomiast druga połowa roku, obecny czas, jesień, to już są spadki – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Grzegorz Błachnio, ekspert firmy ubezpieczeniowo-doradczej Euler Hermes.

    W listopadzie sprzedaż nowych pojazdów spadła w Polsce o prawie 7 proc. Podobnie jest z częściami samochodowymi oraz serwisem. Według przewidywań tegoroczne wyniki sprzedaży będą zbliżone do ubiegłorocznych. W Polsce zarejestrowano wówczas niespełna 275 tysięcy nowych pojazdów, o 12 proc. mniej niż w 2010 eoku. Znacznie szybciej spada jednak produkcja samochodów. W okresie od stycznia do listopada z taśm montażowych zjechało ich niespełna 600 tysięcy. To o ponad 20 proc. mniej niż przed rokiem.

    Ograniczony popyt, zarówno wśród klientów indywidualnych. jak i firm, które nie tak chętnie jak wcześniej odnawiają swoją flotę, przekłada się na wyniki finansowe dealerów i serwisów samochodowych. Specjaliści Euler Hermes szacują, że ich obroty spadły w tym roku o 30-40 proc.

     – Wynika to także z tego, że marże spadły, wojna cenowa się nasiliła, w związku z tym też bezpośrednie dochody spadły w sposób większy niż sama sprzedaż – wskazuje Grzegorz Błachnio.

    Cierpią przede wszystkim drobni dealerzy i niewielkie serwisy, specjalizujące się głównie w obsłudze klientów indywidualnych. Większe sieci dealerskie wygrywają dziś na rynku zdywersyfikowaną, znacznie bogatszą ofertą. Mogą sobie pozwolić na sezonowe obniżki i promocje. Mają większe możliwości w zakresie obsługi klientów flotowych, oferują więcej produktów dodanych, serwisowych i ubezpieczeniowych. Dzięki wyższym obrotom mogą sobie pozwolić na ograniczanie kosztów, zachowując tym samym wyższą marżę.

     – Sytuacja sprzyja konsolidacji rynku, czyli temu, z czym mieliśmy do czynienia w roku ubiegłym, połączeniu się dealerów w większe grupy – mówi Grzegorz Błachnio.

    Specjaliści Euler Hermes przewidują, że rok 2013 będzie pod tym względem podobny.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.