Newsy

Resort gospodarki wspiera kobiety przedsiębiorców. Oferuje pożyczki na start firmy oraz misje promujące eksport

2014-04-25  |  06:50

Od 20 do nawet 40 tys. zł pożyczki dla kobiet, które prowadzą własną działalność gospodarczą, proponuje Ministerstwo Gospodarki. Fundusze będą przyznawane pilotażowo na razie jedynie tam, gdzie bezrobocie kobiet jest najwyższe. Resort pracuje nad ostateczną listą województw. Docelowo fundusz może otrzymać nawet 100 mln euro z środków unijnych. Ministerstwo chce też wspierać działalność gospodarczą kobiet na rynkach zagranicznych, w tym arabskich i azjatyckich.

Resort gospodarki chce ułatwiać firmom prowadzonym przez kobiety ekspansję na rynki zagraniczne. Zwłaszcza tam, gdzie kobietom przedsiębiorcom trudniej pokonać bariery administracyjne i kulturowe, np. w krajach arabskich.

Sądzimy, że trzeba kobietom pokazywać, że eksport jest jednym z elementów, które pomogą im na dłuższą metę zarabiać więcej na swoich produktach i usługach. Mamy już zaplanowany cykl misji, które będą typowo misjami kobiecymi – dla kobiet przedsiębiorców – mówi agencji informacyjnej Newseria Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki.

W trzecim kwartale tego roku resort planuje taką właśnie misję do Dubaju. O ile znajdą się chętne z gotowymi do eksportu projektami, jeszcze w 2014 r. możliwe są misje do Wietnamu i Japonii. Ministerstwo jest otwarte na propozycje krajów, z którymi można nawiązać współpracę i zachęca kobiety przedsiębiorców do zgłaszania pomysłów. Antoniszyn-Klik dodaje, że w tym roku możliwa jest jeszcze wizyt w jednym z krajów afrykańskich, a na początku przyszłego roku planowane są misje do Malezji i Tajlandii. Wśród interesujących obszarów, na których ministerstwo skoncentruje się w 2015 roku, jest też Ameryka Południowa.

Resort proponuje kobietom wsparcie również w kraju w rozpoczynaniu i rozwijaniu swojej działalności gospodarczej.

Kobiety z terenów, na którym bezrobocie kobiet jest stosunkowo duże, mają możliwość uzyskania pożyczki pomiędzy 20 tys. a 40 tys. złotych w ramach wsparcia z Ministerstwa Gospodarki. Ten fundusz będzie operowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Pilotaż ma nam pokazać, czy jest zainteresowanie wśród kobiet, jakiego rodzaju projekty kobiety planują, i z tego mamy zrobić instrument, który na 5-10 lat powinien być instrumentem stałym – tłumaczy wiceminister gospodarki.

Na pilotaż programu pożyczek dla kobiet ministerstwo chce przeznaczyć 25 mln zł. Docelowo program ma jednak objąć cały kraj. Unijne dofinansowanie może sięgnąć nawet 100 mln euro.

Skierowane do kobiet pożyczki mają zapewnić im środki na start w biznesie. Nie będą one obciążone marżą, a oprocentowanie będzie stałe, na poziomie 2 proc. Do tego wkład własny będzie na niskim poziomie 5 proc. Resort stawia jednak warunki: pożyczka nie będzie mogła być przeznaczona na finansowanie bieżącej działalności firmy, a jedynie na rozwój lub rozruch.

Będzie można też, jeżeli sytuacja będzie w firmie trudna, na 12 miesięcy przerwać spłacanie – dodaje Antoniszyn-Klik. – Będzie to ułatwiona, prostsza procedura uzyskania pomocy na rozwój bądź otwarcie swojej działalności. Ale musi być już ta firma zarejestrowana.

Maksymalny czas spłaty pożyczki to 5 lat. Nie wiadomo, w których województwach ruszy pilotaż, bo wciąż trwają prace nad odpowiednim rozporządzeniem. Będą to jednak obszary o najwyższym bezrobociu kobiet, w tym na pewno zachodniopomorskie i prawdopodobnie świętokrzyskie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.