Newsy

Resort infrastruktury: Poczta Polska odegra ważną rolę w budowaniu e-państwa. Ułatwi kontakt obywateli z urzędami

2016-07-12  |  06:55

Poczta Polska jest przygotowana do odegrania jednej z głównych ról w cyfryzacji kraju – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Ma przede wszystkim wesprzeć budowę e-administracji i pośredniczyć w kontaktach obywatel–urząd. Posłuży do tego m.in. udostępniana w placówkach pocztowych sieć bezpłatnego WiFi, szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do internetu nie jest powszechny. Do końca przyszłego roku internet będzie dostępny we wszystkich 4,5 tys. placówek własnych.

Silne państwo to silny operator, a silny operator przygotowany w obszarze nowoczesnych technologii to jedno z głównych zadań, które ma do wypełnienia Poczta Polska w ramach budowania społeczeństwa informatycznego, w budowaniu e-państwa – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Poczta Polska w zeszłym roku została wybrana narodowym operatorem pocztowym na kolejne 10 lat. Od marca dostarcza też sądową korespondencję.

Poczta Polska ma swoje miejsce w strategicznych planach rządu. Jej rolą są nie tylko nowoczesne technologie, lecz także zapewnienie bezpieczeństwa państwu, a przez wszystkie swoje funkcje – od tradycyjnych po nowoczesne – myślę, że będzie je wypełniała – mówi minister infrastruktury i budownictwa.

Poczta Polska stoi w tej chwili przed wielkim wyzwaniem przekształcenia się z tradycyjnego operatora pocztowego na nowoczesnego narodowego operatora cyfrowego. Naszym strategicznym celem jest zbudowanie kompleksowej oferty usług dla obywateli. Mam na myśli tzw. usługi e-government, czyli e-państwa. Chodzi o to, żeby każdy obywatel mógł zarówno online, jak i offline załatwić wszystkie sprawy urzędowe – wyjaśnia Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej, odpowiadający za obszar sprzedaży i nadzorujący placówki pocztowe.

Poczta Polska to 7,5 tys. oddziałów. Dzięki zasięgowi w całej Polsce może także wspierać walkę z cyfrowym wykluczeniem społeczeństwa. Temu ma właśnie służyć obecnie udostępniana bezpłatnie sieć WiFi w blisko 850 placówkach w całym kraju. W szczególności operator skupia się na mniejszych ośrodkach, gdzie skala wykluczenia cyfrowego jest największa.

Przede wszystkim chcemy wspomóc społeczności w mniejszych miejscowościach, tzw. Polskę powiatową. Musimy pamiętać o tym, że ponad 20 proc. gospodarstw domowych w Polsce jest pozbawionych internetu. Ponieważ Poczta Polska jest operatorem pocztowym i swoje placówki ma w całej Polsce, to jesteśmy w stanie dostarczyć sieć tam, gdzie ten dostęp do internetu jest najsłabszy – wyjaśnia Grzegorz Kurdziel.

Poczta Polska w drugim etapie przedsięwzięcia może udostępnić darmową transmisję sygnału poprzez WiFi we wszystkich własnych placówkach pocztowych, włączając co kwartał do systemu 0,5 tys. lokalizacji. Docelowo, do końca 2017 roku, takie rozwiązanie ma zostać udostępnione we wszystkich placówkach.

Trzeba pamiętać o tym, że niecały obszar kraju jest zinformatyzowany, a w miejscach, gdzie są białe plamy, mieszkają osoby, które chcą korzystać z dostępu do internetu i chcą za pomocą nowoczesnych technologii cyfrowych realizować przesyłki pocztowe – mówi Andrzej Adamczyk. – Są też osoby, które nie chcą korzystać z nowoczesnych technologii, i tutaj Poczta Polska ma również swoją rolę do odegrania. Operator jest swoistym integratorem państwa i pragnąłbym, żeby tak właśnie zostało.

Poczta ma też gotowe rozwiązania niezbędne do dostarczenia bezpiecznej platformy do kontaktu obywateli z państwem. Takim narzędziem, poświadczonym wymaganymi certyfikatami bezpieczeństwa, jest platforma Envelo.

Została ona stworzona na bazie naszej spółki córki Poczta Polska Usługi Cyfrowe. To portal oferujący szeroki wachlarz usług cyfrowych i tym samym atrakcyjne rozwiązanie dla potrzeb Ministerstwa Cyfryzacji. W łatwy sposób możemy dopinać kolejne usługi cyfrowe. W bardzo szybkim okresie możemy też przyjąć wielu użytkowników, którzy mogliby korzystać z usług na naszej platformie – tłumaczy przedstawiciel Poczty Polskiej.

Wśród usług wprowadzonych przez Envelo są zarówno rozwiązania, które łączą rzeczywistość wirtualną z tradycyjnymi usługami pocztowymi (np. neoznaczek, neolist, neokartka), jak i produkty w pełni cyfrowe, m.in. neofaktura elektroniczna, neolist elektroniczny czy neorachunki. Ważnymi elementami innowacyjnej platformy komunikacyjnej są też Skrzynka Envelo, Konto Zaufane czy Cyfrowy Stempel Pocztowy. Za pośrednictwem Envelo swoje usługi realizuje kilkadziesiąt tysięcy firm.

– Z platformy można skorzystać jako anonimowy klient. To rozwiązanie stosowane często w sklepach internetowych. Natomiast rejestracja daje dodatkowe korzyści, nie trzeba przechodzić wszystkich operacji wypełniania pewnych formularzy – mówi Grzegorz Kurdziel.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.