Newsy

Rosną ceny i frekwencja w hotelach. Grupa Orbis kontynuuje wzrosty

2017-04-28  |  06:50

Po rekordowo dobrych wynikach finansowych za ubiegły rok Grupa Orbis kontynuuje trend wzrostowy. W pierwszym kwartale 2017 roku wzrosła frekwencja, jak i średnia cena za pokój w jej hotelach. Zwiększyły się również przychody grupy, która zapowiada, że w tym roku zamierza skupić się na dalszych inwestycjach i wyzwaniom, które stawia kurczący się rynek pracy. 

– Rynek hotelowy jest w dobrej kondycji, dzięki czemu jesteśmy w stanie osiągać coraz lepsze wyniki. Obłożenie w I kwartale było wyższe niż w całym 2014 roku. Rośnie realna dynamika rynku, z której możemy wyciągnąć znaczną wartość. Średnia stawka za pokój, która jest naszym wyzwaniem na ten rok, rośnie w tempie 3 proc. Połączenie tego wszystkiego daje nam prawie 10-proc. wzrost. To wyraźny sygnał, że się rozwijamy – podsumowuje wyniki w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Gilles Clavie, prezes zarządu Orbis.

Największy wschodnioeuropejski operator hoteli przedstawił swoje wyniki finansowe za I kwartał 2017 roku. W ciągu trzech pierwszych miesięcy roku Orbis odnotował 11,15 mln zł straty netto. To 17-proc. poprawa względem analogicznego okresu rok wcześniej, kiedy strata sięgnęła 13,44 mln zł. Ze względu na sezonowość turystyki pierwszy kwartał roku zawsze jest jednak słaby dla branży hotelarskiej.  

Przychody Orbisu wzrosły natomiast o 7,6 proc., osiągając poziom 266 mln zł. Jak podaje grupa, w połączeniu z kontrolą kosztów przełożyło się to na wzrost EBITDA (wynik operacyjny przed uwzględnieniem kosztów wynajmu nieruchomości, amortyzacji, wpływu zdarzeń jednorazowych, wyniku na działalności finansowej i podatku) sięgający 10,7 proc. Z kolei zysk EBITDA wyniósł 38,1 mln zł i był prawie o połowę (43,6 proc.) wyższy w ujęciu rocznym.

Wskaźnik RevPAR (przychody na jeden dostępny pokój, najważniejszy wskaźnik dla operatorów hotelowych) wzrósł o 9,5 proc. do poziomu 126,7 zł. Natomiast frekwencja w hotelach należących do grupy Orbis zwiększyła się o 3,5 pkt proc., a średnie ceny za pokój I kwartale tego roku wzrosły o 3 proc., sięgając 212,1 zł.

Wyniki finansowe Orbisu za cały 2016 rok były rekordowo wysokie i grupa spodziewa się, że ten trend uda się utrzymać. Konsekwentnie zamierza również realizować wdrożoną trzy lata temu strategię, która jest na bieżąco aktualizowana zgodnie ze zmianami, które zachodzą na hotelowym rynku.

– Strategia jest oparta na trzech filarach. Pierwszym są wyniki, w ramach których chcemy podnosić średnią stawkę za pokój, zmieniając statystyczny profil klienta. To bardzo ważny warunek, który musimy spełnić, żeby osiągać trwały wzrost, czyli cel naszej strategii. Bardzo istotna jest też część gastronomiczna, która ma coraz większe znaczenie i pozwala nam na dywersyfikację przychodów, ponieważ nie podlega tym samym wahaniom sezonowym, co tradycyjny biznes hotelowy. Ponadto, jak zawsze stawiamy na jakość i satysfakcję gości – mówi Gilles Clavie.

Istotnym elementem strategii Orbisu jest też optymalizacja portfela hoteli. Grupa skupia się na wysoko rentownych projektach i uważnie obserwuje rynek w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych. Minionych kilkanaście miesięcy było okresem dużej aktywności grupy w zakresie akwizycji i wykupu nowych nieruchomości hotelowych. Tylko w I kwartale tego roku Orbis wykupił z leasingu pięć swoich hoteli w Budapeszcie.

– Wcześniejsze warunki najmu były niekorzystne, więc woleliśmy przejąć te aktywa, zapewniając sobie przy tym dobre warunki finansowe. W ramach naszego portfela nadal odkupujemy niektóre hotele, a inne przekazujemy franczyzobiorcom, ponieważ to pozwala nam zachować wszystkie obiekty hotelowe w ramach sieci AccorHotels, co zwiększa rozpoznawalność marek i satysfakcję gości – uzasadnia Gilles Clavie.

Plany inwestycyjne Orbisu na pozostałą część 2017 roku zakładają utrzymanie regularnych nakładów kapitałowych. Około 5 proc. rocznych obrotów grupy jest przeznaczane na inwestycje związane utrzymaniem hoteli i dostosowaniem usług do oczekiwań klientów. Hotelowy operator zaznacza, że coraz większą wagę przywiązuje również do inwestycji w IT i nowe technologie.

– Wi-Fi musi być absolutnie doskonałe, a internet tak szybki, jak to możliwe, ponieważ tego chcą klienci. Mamy więc regularne nakłady kapitałowe oraz konkretne projekty, które nazywamy rozwojowymi. Są to w sumie cztery hotele, trzy w Polsce i jeden na Litwie, których renowacje będą nas kosztować około 150 mln zł. To mniej więcej tyle, ile wydaliśmy w ubiegłym roku – mówi Gilles Clavie.

Prezes zarządu Orbisu zauważa, że największym wyzwaniem dla całej grupy jest aktualnie rynek pracy i brak dostępności kadr. To bolączka nie tylko branży hotelowej, lecz także całej gospodarki w Polsce i wielu innych państwach w tym regionie Europy.

– Rynek pracy jest coraz bardziej napięty, będzie coraz trudniej. Mamy do tego trojakie podejście. Kluczowa jest promocja marki pracodawcy. Musimy też być atrakcyjni pod względem wynagrodzeń i opiekować się pracownikami. Musimy ich angażować. Musimy dawać im możliwość ekspresji, aby byli bardziej niezależni, zauważalni, autentyczni. Temu służą wszystkie działania, które podejmujemy – mówi Gilles Clavie.

Orbis powoli wdraża też nowy model rekrutacji, oparty nie na doświadczeniu, ale na osobowości pracowników. Taki model sprawdził się już m.in. w krakowskim hotelu Mercure i gdańskim ibisie, gdzie cały zespół hotelowy został zrekrutowany w dużej mierze na podstawie cech osobowościowych.

– Bardzo dynamicznie zmieniamy naszą kulturę korporacyjną, wdrażamy nowy model przywództwa. Już w zeszłym roku zdaliśmy sobie sprawę, że mamy do czynienia z coraz silniejszą konkurencją rynkową. Dlatego postanowiliśmy zareagować zdecydowanie i opracowaliśmy zestaw rozwiązań. Dzięki temu na niektórych rynkach rotacja pracowników została znacząco ograniczona, co naprawdę nie było łatwe. Wszystkie te sygnały napawają mnie optymizmem względem całego nadchodzącego roku – ocenia Gilles Clavie, prezes zarządu Orbis.

Grupa hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Jej obiekty pod markami Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, ibis, ibis Styles i ibis budget działają w 16 państwach. Strategicznym inwestorem Orbisu jest francuska grupa Accor. Z końcem marca tego roku sieć Orbisu składała się w sumie z 116 hoteli dysponujących ponad 19,7 tys. pokoi, z czego większość (ok. 70 hoteli) działa na polskim rynku. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.