Mówi: | Jarosław Janecki |
Funkcja: | główny ekonomista |
Firma: | Societe Generale |
Rosnąca inflacja może przyspieszyć decyzję o podwyżce stóp procentowych
W najbliższą środę Rada Polityki Pieniężnej zdecyduje o poziomie stóp procentowych w Polsce. Decyzja o podwyżce prawdopodobnie jeszcze nie zapadnie, ale niewykluczone, że stopy wzrosną szybciej niż jeszcze niedawno przewidywano. Wszystko przez znacznie mocniejszy niż oczekiwany dotychczas wzrost cen w lipcu. Wiele też wskazuje na to, że ceny w kolejnych miesiącach będą rosły, podobnie jak polski PKB.
– Z całą pewnością będziemy mieli do czynienia z coraz wyższą inflacją w kolejnych miesiącach – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Janecki, główny ekonomista Societe Generale. – Lipiec był specyficznym miesiącem, ponieważ mieliśmy do czynienia z bardzo niską bazą statystyczną z ubiegłego roku. Poza tym ceny żywności nie spadały już tak bardzo, jak normalnie byśmy tego oczekiwali w okresie letnim.
Na razie jednak oczekiwania gospodarstw domowych są bardzo niskie. W sierpniu ankietowani twierdzili, że przewidują, że w kolejnych 12 miesiącach inflacja wyniesie 0,2 proc., czyli tyle, o ile ceny rosły w czerwcu. To rekordowo niskie oczekiwania. Badani nie znali jednak jeszcze wskaźnika za lipiec, którego wysokość przekraczała wskazania większości ekonomistów i wyniosła 1,1 proc. rok do roku.
– Jeśli chodzi o kolejne miesiące, w przypadku oczekiwań inflacyjnych ważna jest nie tyle sama liczba, sama dynamika, którą zobaczymy w badaniach, ale struktura tego wskaźnika – wyjaśnia Janecki. – W strukturze wskaźnika widzimy, w jaki sposób ankietowani "przesuwają się" w kierunku odpowiedzi stwierdzającej, że inflacja będzie rosła szybciej niż w poprzednich okresach. Na to przede wszystkim będzie zwracała uwagę Rada Polityki Pieniężnej.
Struktura wyników opublikowanych w piątek przez NBP wskazuje na niewielki spadek udziału respondentów oczekujących szybszego lub podobnego do bieżącego wzrostu cen. W sierpniu 14,2 proc. respondentów sądziło, że ceny będą w przyszłości rosły szybciej niż dotychczas, około 50 proc. twierdziło, że obecna niska inflacja nie zmieni się, a 18,9 proc. orzekło, że spodziewa się jeszcze niższego wzrostu cen.
Ekonomiści Societe Generale przewidują, że pierwszych podwyżek stóp procentowych można spodziewać się wiosną 2014 r.
Czytaj także
- 2024-04-25: Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2024-02-21: W lutym spodziewany jest projekt zmian w podatku Belki. Kwota wolna od tej daniny mogłaby być zachętą do inwestowania
- 2024-03-05: Polacy inwestują niechętnie i zachowawczo. W wielu wypadkach umiejętności nie dorównują wyobrażeniom o nich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.