Mówi: | Szymon Filipczak |
Funkcja: | Head of Strategy |
Firma: | CCC |
Rośnie sprzedaż obuwia w internecie. Liczba transakcji cyfrowych wzrosła do 20 proc.
Polski rynek obuwia w latach 2018–2021 będzie się rozwijał w tempie 4,6 proc. – wynika z prognoz analityków PKO BP. Znacząco rośnie potencjał sprzedaży w internecie. Skorzystać z niego chce spółka CCC, która w ostatnich dwóch latach zainwestowała prawie 1,5 mld zł w projekty związane ze sprzedażą wielokanałową. – Widzimy bardzo wyraźnie, że sprzedaż e-commerce’owa rośnie bardzo szybko, szczególnie na urządzeniach mobilnych – mówi agencji Newseria Biznes Szymon Filipczak, szef strategii w firmie CCC.
Rynek obuwniczy, w tym sprzedaż, zmienia się bardzo dynamicznie. W 2017 roku jego wartość sięgnęła blisko 3,3 mld euro. Pod względem wielkości produkcji Polska była na siódmym miejscu w Unii Europejskiej – wynika z raportu PKO BP „Branża obuwnicza. Wzrost znaczenia polskich producentów na świecie”. Już w 2017 roku europejscy klienci kupowali co piątą parę butów w internecie., a 80 proc. transakcji odbywało się w sklepach stacjonarnych. Potencjał wielokanałowej sprzedaży dostrzegła spółka CCC, producent i sprzedawca obuwia w Polsce i na świecie.
– Widzimy bardzo wyraźnie, że sprzedaż w kanale e-commerce rośnie bardzo szybko, a w jej ramach dynamicznie rośnie udział sprzedaży na urządzeniach mobilnych. Klient stał się dziś wielokanałowy, a jego ścieżka zakupowa zaczyna się często w sklepie stacjonarnym bądź odwrotnie – w internecie, by później przez inne kanały prowadzić do finalnego dokonania transakcji w zupełnie innym kanale, niż się zaczęła – mówi agencji Newseria Biznes Szymon Filipczak, Head of Strategy w Grupie CCC.
Wielokanałowość i digitalizacja sprzedaży stwarza szansę i potencjał wzrostu dla firm z segmentu modowego. Zakupów w sieci dokonuje 3/4 Polaków, a połowa badanych deklaruje, że ubranie czy obuwie kupiła właśnie przez internet – wynika z badania KMPG „Rynek mody w Polsce” przeprowadzonego w październiku 2018 roku. Według klientów za zakupami w sieci przemawiają ich oszczędność i łatwość. Sklepy stacjonarne stają się dla nich coraz częściej showroomami, w których zapoznają się z ofertą, a zakupu dokonują w innym kanale.
– Wielokanałowość jest kręgosłupem naszej strategii. W ciągu ostatnich kilku lat do tradycyjnych sklepów stacjonarnych dobudowaliśmy szereg innych kanałów sprzedaży. Mamy dzisiaj w grupie ponad 30 platform sprzedaży online, mamy aplikacje mobilne, skanery esize.me, już ponad 200 punktów skanowania stóp w sklepach CCC i eobuwie.pl. Proponujemy takie wielokanałowe podejście do klientów i widzimy, że tego oczekują – mówi Szymon Filipczak.
Szacuje się, że w 2022 roku rynek modowy w Polsce może być wart 43 mld zł. Na spory kawałek tego tortu liczy branża obuwnicza, bo to właśnie buty zdaniem Polaków są najważniejszym elementem ubioru. Prawie 40 proc. z nas zwraca na nie uwagę, kompletując ubranie – wynika z danych KPMG. W 2018 roku co piąty klient kupował obuwie raz na dwa–trzy miesiące, a co czwarty raz na pół roku. Klienci chcą kupować w dowolnym momencie i czasie, więc by zwiększyć sprzedaż, ponad połowa firm z branży odzieżowej i obuwniczej wykorzystuje nowe technologie. Kolejne inwestycje w nowe technologie zapowiada spółka CCC.
– Spodziewamy się, że średnioroczne nakłady inwestycyjne w tym roku i w kolejnych latach będą wahały się między 150 a 200 mln zł rocznie. Dzisiaj mamy gotowy wielokanałowy ekosystem dotarcia do klienta i skutecznie go rozszerzamy na kolejne kraje, w których działamy. Jesteśmy w przededniu czerpania kluczowych korzyści z tego, co udało nam się w ostatnich latach wypracować – mówi Szymon Filipczak.
CCC przygotowując strategię na najbliższe lata, postawiło na digitalizację. Spółka stworzyła system handlu obuwiem, na który składają się sklepy stacjonarne z rozwiązaniami typu skaner esize.me oraz aplikacje mobilne czy platformy online, których posiada ponad 30. Producent i sprzedawca obuwia dostrzega duży potencjał również w robotyzacji.
– Na robotyzację patrzymy przede wszystkim przez pryzmat poprawy efektywności procesów i możliwości zaalokowania większej ilości swojego czasu przez nasze zespoły do strategicznych zadań. Robotyzacja stwarza nam pewne ułatwienia w realizacji procesów wewnętrznych, aby pracownicy mogli więcej czasu poświęcić na obsługę klienta albo na realizację innych, bardziej strategicznych dla grupy zadań – mówi Head of Strategy CCC.
Digitalizacja i robotyzacja to przyszłość branży obuwniczej i modowej, a kanały cyfrowe zdaniem przedsiębiorców dają duży potencjał do wzrostu sprzedaży. Głównym hamulcowym jest tu jednak silna potrzeba konsumentów, by przymierzyć kupowaną odzież lub obuwie. Dużo do zrobienia jest także w segmencie nowych technologii i w przekonaniu Polaków do korzystania z nich. Tylko 27 proc. konsumentów przyznaje, że przeglądając strony internetowe, ogląda przedmiot w widoku 360° poprzez samodzielne sterowanie kątem nachylenia obrazu, 3 proc. korzysta z cyfrowego lustra, wirtualnego stylisty czy internetowej przymierzalni, a zaledwie 1 proc. z wirtualnej rzeczywistości czy okularów VR – wynika z badania KPMG.
Czytaj także
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.