Newsy

Rynek najmu rośnie. Przybywa lokatorów, zwiększa się też liczba udostępnianych mieszkań

2015-02-26  |  06:25

Choć w Polsce na wynajem decyduje się zaledwie 4 proc. Polaków, to co roku odsetek ten rośnie. Wpływ na to ma większa mobilność zawodowa i wymagany przez banki coraz wyższy wkład własny do kredytu, co zniechęca do zakupu własnego M. Na rynku rośnie też podaż – inwestycja w nieruchomości na wynajem może być dobrą alternatywą dla bankowych lokat.

O lokatora jest łatwo. Spośród tysiąca mieszkań, którymi zarządzamy w całej Polsce, mamy zaledwie kilka procent tych, które stoją puste. Są to mieszkania mało atrakcyjne. O lokatorów będzie coraz łatwiej, dlatego że jest szereg trendów społecznych, które wpływają na to, że ludzie będą częściej wynajmować, a mniej kupować – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Artur Kaźmierczak, prezes zarządu Mzuri CFI1, spółki zajmującej się grupowym inwestowaniem w nieruchomości.

Z danych Eurostatu wynika, że ok. 4 proc. Polaków mieszka w wynajmowanych mieszkaniach. To wciąż niewiele – średnia w starych krajach UE wynosi ponad 23 proc., a w Niemczech blisko 40 proc. Rynek najmu w Polsce stopniowo jednak rośnie. Jeszcze 5 lat temu na najem decydowało się niewiele ponad 2 proc. osób.

Teraz rynek najmu może zdecydowanie przyspieszyć, bo coraz trudniej jest o kredyt. Od stycznia br. do 10 proc. wzrósł minimalny wkład własny wymagany przez banki przy udzielaniu kredytów na zakup własnego mieszkania. Do 2017 roku wzrośnie do 20 proc.

Ludzie poważniej mogą się zastanawiać nad zakupem również przez efektem psychologicznym wynikającym z niedawnych zaburzeń kursu franka szwajcarskiego, a do tego dochodzi jeszcze szereg innych czynników. Młodzi ludzie coraz mniej czują potrzebę posiadania własnej nieruchomości, zwłaszcza że coraz mniej są przywiązani do mieszkania w miejscu urodzenia – tłumaczy ekspert.

Poza tym młodzi ludzie są bardziej mobilni zawodowo. Większa jest także niepewność związana z życiem osobistym. Rozwodzi się prawie co trzecie małżeństwo (ok. 65 tys. rocznie), a singiel częściej wynajmie, niż zdecyduje się na kredyt na 30 lat. Ci, którzy wyprowadzają się od rodziców, także częściej decydują się na najem niż zakup.

Wszystko to sprawia, że najem staje się coraz popularniejszym sposobem inwestowania. Lokata pozwala na ok. 2-proc. zysk, najem może przynieść zysk na poziomie 6-8 proc.

Najem staje się w naturalny sposób atrakcyjną alternatywą, zwłaszcza kiedy można zakupić usługę obsługi najmu. Jeżeli trzeba się samemu zajmować się mieszkaniem, ściągać płatności, szukać lokatorów, to traci to nieco na atrakcyjności. Natomiast jeżeli można to zlecić wyspecjalizowanej firmie i wciąż zarobić kilka procent, to jest bardzo ciekawa alternatywa dla lokat – mówi Kaźmierczak.

Jak podkreśla ekspert, ceny najmu mieszkań utrzymują się na zbliżonym poziomie. Najwięcej za wynajem trzeba zapłacić w stolicy. Drogo jest też w innych większych miastach, gdzie na najem decydują się studenci.

Ostatnio robiliśmy analizę dla Łodzi i ceny są stabilne. Myślę, że w Warszawie będą lekko rosły – widzimy trend, że rosną ceny nieruchomości, więc w naturalny sposób ceny wynajmu pójdą za nimi. Nie ma jednak dramatycznych ruchów na rynku, jest on całkiem spokojny – podkreśla Kaźmierczak.

Ekspert podkreśla, że na razie nie widać wpływu rządowego programu Mieszkań na Wynajem na sytuację na rynku. Obecnie w ofercie jest 49 mieszkań, wszystkie w jednym bloku w Poznaniu. Zainteresowanie programem jest duże, ale w ocenie Kaźmierczaka rządowa oferta nie jest tak atrakcyjna cenowo, jak można było się spodziewać.

Jeżeli kolejne inwestycje funduszy będą wyglądały podobnie, to myślę, że wpływ na rynek najmu będzie dosyć neutralny – przewiduje prezes Mzuri CFI1.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.