Newsy

Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce czeka kolejny dobry rok. Inwestycje przekroczą 3 mld euro

2015-03-09  |  06:40

Wartość inwestycji w nieruchomości komercyjne w Polsce w tym roku ponownie przekroczy 3 mld euro – oceniają analitycy Cushman & Wakefield. Aktywność deweloperska jest wysoka, wciąż odnotowuje się napływ kapitału międzynarodowego. Z przewidywanego zwiększonego zainteresowania ze strony inwestorów z pewnością skorzystają miasta regionalne.

Polski rynek inwestycji w nieruchomości komercyjne zaczął odnotowywać wzrosty po globalnym kryzysie, czyli od 2010 r., gdy wartość transakcji przekroczyła 1 mld euro. Rok później wolumen transakcji przekraczał już 2,8 mld euro. Zeszłoroczny wzrost nie był już może tak imponujący, bo zaledwie 0,3-proc., nadal jednak sprzyjał umacnianiu pozycji Polski jako regionalnego lidera rynku.

Obecnie nastroje inwestorów są bardzo dobre – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Charles Taylor, partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce. – Wolumen transakcji inwestycyjnych na polskim rynku nieruchomości komercyjnych od pięciu lat stale rośnie i w 2014 r. wyniósł 3,13 mld euro. Tempo wzrostu, co prawda, spadło w porównaniu z poprzednimi latami, lecz jest to raczej wynik ograniczonej podaży niż mniejszego zainteresowania inwestorów.

Zdecydowanie większy niż w poprzednim roku poziom inwestycji obserwowano na polskim rynku powierzchni biurowej. Stanowił ponad połowę całkowitego wolumenu transakcji w kraju i zanotował 40-proc. wzrost w porównaniu z 2013 rokiem. Najwięcej transakcji odnotowano w Warszawie, ale wyraźnie wzrosło zainteresowanie inwestorów miastami regionalnymi.

W sektorze biurowym będziemy obserwować dalsze zwiększanie podaży, zwłaszcza w Warszawie, gdzie na rynek trafi ok. 300 tys. mkw. Dla najemców oznacza to możliwość negocjowania warunków najmu, zaś przed właścicielami istniejących nieruchomości stawia wyzwanie – ocenia Taylor.

Rynek magazynowy cieszył się dużym zainteresowaniem zarówno inwestorów (wolumen transakcji inwestycyjnych wzrósł o 68-proc.), jak i najemców (transakcje najmu wyniosły 2,36 mln mkw.). Na rynek w ubiegłym roku trafił ponad 1 mln mkw. nowej powierzchni.

Przyczyniła się do tego poprawa infrastruktury transportowej na Górnym Śląsku, w Polsce Centralnej, Poznaniu i Wrocławiu. Na te regiony przypada obecnie blisko 60 proc. krajowych zasobów powierzchni magazynowych. Dzięki wysokiemu popytowi ze strony najemców wskaźnik pustostanów spadł do 6,8 proc. – wyjaśnia partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce.

W sektorze nieruchomości handlowych ubiegłoroczna podaż nowych powierzchni spadła o 23 proc., co głównie wynikało z małej skali realizowanych projektów. Popyt na tego typu nieruchomości ze strony sieci handlowych utrzymał się na dobrym poziomie. Dynamicznie rosło zapotrzebowanie ze strony branży modowej, ale jak zauważa Charles Taylor, mniejsi i krajowi najemcy decyzję o ekspansji podejmowali z większą ostrożnością.

W sektorze powierzchni handlowych nadal będziemy obserwować aktywność deweloperów – ocenia Charles Taylor. – W 2015 roku planowane jest otwarcie 20 nowych centrów handlowych, czterech parków handlowych i jednego centrum wyprzedażowego.

W pozostałych sektorach także oczekiwane są spore inwestycje. Szczególnie na rynku powierzchni magazynowych w tym roku analitycy spodziewają się dalszego wzrostu podaży i popytu. Powinno to skutkować utrzymaniem bądź lekkim obniżeniem wskaźnika pustostanów.

2015 rok powinien być dla rynku nieruchomości komercyjnych równie dobry jak 2014 rok, głównie dzięki utrzymaniu wysokiego tempa rozwoju gospodarczego – prognozuje  Taylor. – Wartość inwestycji w Polsce we wszystkich sektorach powinna wynieść ponad 3 mld euro.

Czytaj także

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Energia i klimat dla samorządów lokalnych

XXXI Welconomy Forum in Toruń

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych

Niemal 75 proc. Polaków negatywnie ocenia hodowlę klatkową. Podobny odsetek uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych. W ślad za rosnącą świadomością społeczną firmy coraz częściej rezygnują ze sprzedaży jaj od kur w klatkach. Do końca 2023 r. 161 firm działających w Polsce, w tym wszystkie największe sieci sklepów, zobowiązało się wycofać jaja klatkowe, a ponad 39 proc. z nich wdrożyło już swoje zobowiązania w życie – wynika z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera.

Handel

Związek Przedsiębiorców Ukraińskich: Granica musi być odblokowana bezwarunkowo. Dopiero wtedy możemy przystąpić do negocjacji

– Protesty polskich rolników mają duży składnik emocjonalny, a na zamieszaniu korzysta Rosja – uważa dyrektor wykonawcza Związku Przedsiębiorców Ukraińskich Kateryna Glazkova. Przekonuje, że granica musi być odblokowana bezwarunkowo i dopiero wtedy można przystąpić do konstruktywnej rozmowy i negocjacji. Na obecnej sytuacji tracą ukraińskie przedsiębiorstwa, w tym przemysł obronny. Blokady szlaków komunikacyjnych z przyjaznym krajem, jakim jest Polska, są określane za naszą wschodnią granicą mianem „katastrofy”.

Ochrona środowiska

Sprzedaż pomp ciepła spadła o 1/3. Branża liczy na odbicie dzięki aktywnej polityce rządu

Ubiegły rok nie był udany dla branży urządzeń grzewczych – przyznaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Sprzedaż w tym sektorze spadła o ponad 30 proc., a w przypadku domów jednorodzinnych o około 40 proc. Prezes zarządu tej organizacji liczy na aktywną politykę rządu. Wśród możliwych rozwiązań wymienia m.in. wprowadzenie specjalnej taryfy dla pomp ciepła oraz obniżenie VAT–u na energię elektryczną. Ocenia, że przy sprzyjających okolicznościach sprzedaż pomp ciepła w 2024 roku może wzrosnąć o 20 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.