Newsy

Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce czeka kolejny dobry rok. Inwestycje przekroczą 3 mld euro

2015-03-09  |  06:40

Wartość inwestycji w nieruchomości komercyjne w Polsce w tym roku ponownie przekroczy 3 mld euro – oceniają analitycy Cushman & Wakefield. Aktywność deweloperska jest wysoka, wciąż odnotowuje się napływ kapitału międzynarodowego. Z przewidywanego zwiększonego zainteresowania ze strony inwestorów z pewnością skorzystają miasta regionalne.

Polski rynek inwestycji w nieruchomości komercyjne zaczął odnotowywać wzrosty po globalnym kryzysie, czyli od 2010 r., gdy wartość transakcji przekroczyła 1 mld euro. Rok później wolumen transakcji przekraczał już 2,8 mld euro. Zeszłoroczny wzrost nie był już może tak imponujący, bo zaledwie 0,3-proc., nadal jednak sprzyjał umacnianiu pozycji Polski jako regionalnego lidera rynku.

Obecnie nastroje inwestorów są bardzo dobre – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Charles Taylor, partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce. – Wolumen transakcji inwestycyjnych na polskim rynku nieruchomości komercyjnych od pięciu lat stale rośnie i w 2014 r. wyniósł 3,13 mld euro. Tempo wzrostu, co prawda, spadło w porównaniu z poprzednimi latami, lecz jest to raczej wynik ograniczonej podaży niż mniejszego zainteresowania inwestorów.

Zdecydowanie większy niż w poprzednim roku poziom inwestycji obserwowano na polskim rynku powierzchni biurowej. Stanowił ponad połowę całkowitego wolumenu transakcji w kraju i zanotował 40-proc. wzrost w porównaniu z 2013 rokiem. Najwięcej transakcji odnotowano w Warszawie, ale wyraźnie wzrosło zainteresowanie inwestorów miastami regionalnymi.

W sektorze biurowym będziemy obserwować dalsze zwiększanie podaży, zwłaszcza w Warszawie, gdzie na rynek trafi ok. 300 tys. mkw. Dla najemców oznacza to możliwość negocjowania warunków najmu, zaś przed właścicielami istniejących nieruchomości stawia wyzwanie – ocenia Taylor.

Rynek magazynowy cieszył się dużym zainteresowaniem zarówno inwestorów (wolumen transakcji inwestycyjnych wzrósł o 68-proc.), jak i najemców (transakcje najmu wyniosły 2,36 mln mkw.). Na rynek w ubiegłym roku trafił ponad 1 mln mkw. nowej powierzchni.

Przyczyniła się do tego poprawa infrastruktury transportowej na Górnym Śląsku, w Polsce Centralnej, Poznaniu i Wrocławiu. Na te regiony przypada obecnie blisko 60 proc. krajowych zasobów powierzchni magazynowych. Dzięki wysokiemu popytowi ze strony najemców wskaźnik pustostanów spadł do 6,8 proc. – wyjaśnia partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce.

W sektorze nieruchomości handlowych ubiegłoroczna podaż nowych powierzchni spadła o 23 proc., co głównie wynikało z małej skali realizowanych projektów. Popyt na tego typu nieruchomości ze strony sieci handlowych utrzymał się na dobrym poziomie. Dynamicznie rosło zapotrzebowanie ze strony branży modowej, ale jak zauważa Charles Taylor, mniejsi i krajowi najemcy decyzję o ekspansji podejmowali z większą ostrożnością.

W sektorze powierzchni handlowych nadal będziemy obserwować aktywność deweloperów – ocenia Charles Taylor. – W 2015 roku planowane jest otwarcie 20 nowych centrów handlowych, czterech parków handlowych i jednego centrum wyprzedażowego.

W pozostałych sektorach także oczekiwane są spore inwestycje. Szczególnie na rynku powierzchni magazynowych w tym roku analitycy spodziewają się dalszego wzrostu podaży i popytu. Powinno to skutkować utrzymaniem bądź lekkim obniżeniem wskaźnika pustostanów.

2015 rok powinien być dla rynku nieruchomości komercyjnych równie dobry jak 2014 rok, głównie dzięki utrzymaniu wysokiego tempa rozwoju gospodarczego – prognozuje  Taylor. – Wartość inwestycji w Polsce we wszystkich sektorach powinna wynieść ponad 3 mld euro.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.