Newsy

Twitter wybrał idealny moment na debiut na giełdzie. Inwestorzy będą jednak ostrożniejsi niż przy Facebooku.

2013-09-20  |  06:10
Mówi:Paweł Szczepanik
Firma:Szkolenia z Inwestycji Giełdowych
  • MP4
  • Koniec roku to optymalny moment na debiut serwisu mikroblogowego Twitter na giełdzie oceniają analitycy. Inwestorzy indywidualni mogą być jednak ostrożni, nauczeni dużą przeceną akcji Facebooka po debiucie. Cena początkowa akcji Twittera wyniesie prawdopodobnie ok. 20 dolarów.

     – Z punktu widzenia sprzedającego moment jest optymalny  ocenia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Paweł Szczepanik ze Szkoleń z Inwestycji Giełdowych. – Po pierwsze, indeksy amerykańskie notowane są na swoich historycznych maksimach, więc atmosfera jest bardzo dobra. Po drugie, jeżeli ten debiut będzie miał miejsce w grudniu, to statystycznie jest to najlepszy okres dla Wall Street przed zamknięciem dobrego roku. Te akcje z reguły od jesieni do końca roku bardzo mocno rosną  zauważa.

    Szefowie Twittera 12 września poprzez krótką wiadomość (tweeta) w swoim serwisie poinformowali o zamiarze wejścia na giełdę. Prawdopodobnie debiut nastąpi pod koniec tego roku lub na początku 2014 r. Twitter nie poinformował jeszcze, czy wybierze giełdę New York Stock Exchange, czy konkurencyjną NASDAQ, grupująca spółki technologiczne. Spółka wybrała tryb oferty publicznej, w którym szczegóły debiutu mogą pozostać tajne stosunkowo długo i zostaną ujawnione w październiku lub listopadzie.

    Zdaniem Pawła Szczepanika, cena początkowej oferty publicznej (IPO) akcji Twittera może wynieść ok. 20 dolarów za sztukę. Głównym zainteresowanym są fundusze hedgingowe, które według nieoficjalnych informacji skupują akcje od pracowników za 18-22 dolarów, choć nie brakuje i takich, które płacą 26-28 dolarów za udział. Tak wysoka cena wiąże się jednak z ryzykiem, że po debiucie giełdowym inwestor nic nie zyska bądź zyska niewiele.

    Twitter może też skorzystać na wzroście cen akcji Facebooka, portalu społecznościowego, który zadebiutował na NASDAQ w maju 2012 r.

     – Dopóki Facebook będzie sprzedawany powyżej swojej ceny emisyjnej, inwestor indywidualny nie będzie się bał, że na tych akcjach straci. To obecne wyjście Facebooka powyżej swojej ceny emisyjnej jest idealnym momentem dla Twittera, bo jeżeli Facebook byłby notowany poniżej 38 dolarów, na pewno inwestorzy nie byliby tak dobrze nastawieni do tej emisji – zauważa Szczepanik.

    Cena IPO Facebooka wynosiła 38 dolarów, ale akcje tej spółki po otwarciu pierwszej sesji na poziomie 42 dolarów szybko straciły na wartości. W sierpniu ubiegłego roku kosztowały jedynie ok. 18 dolarów. Potem Facebook zaczął jednak notować wzrosty i obecnie kosztuje ponad 45 dolarów za akcję. Szczepanik podkreśla, że inwestorzy, nauczeni wahaniem kursu Facebooka, spokojniej podejdą do debiutu Twittera.

     – Inwestorzy nie będą płacili zbyt wysokiej ceny, bo będą pamiętali o Facebooku. Każdy będzie chciał się w to zaangażować, ale na pewno nie będzie wchodził zbyt mocno kapitałowo – przewiduje Szczepanik. – Obawa będzie, czy kupować akcje na debiucie, czy dojdzie po debiucie do takiej poważnej przeceny, jak w przypadku Facebooka. Natomiast to jest pewne wydarzenie na giełdzie i na pewno uwaga wszystkich będzie skupiona na Twitterze, mimo że od Facebooka jest trochę mniejszy.

    Poza Facebookiem na amerykańskich giełdach pojawiły się w ciągu ostatnich dwóch lat również inne firmy z obszaru IT. Najbardziej znane Groupon (portal zakupów grupowych) oraz Zynga (gry przeglądarkowe) tracą odpowiednio ok. 40 i ponad 60 proc. w stosunku do ceny początkowej oferty publicznej. Jednak debiuty firm nowych technologii z tego roku mają zdecydowanie lepsze wyniki: akcje RetailMeNot od lipca podrożały o niemal 70 proc., a Tableau Software od maja wzrosły o ponad 130 proc.

    Szczepanik dodaje, że Twitter nie jest tak atrakcyjny dla inwestorów jak Facebook, ponieważ ma mniejsze możliwości generowania przychodu z reklam. Z drugiej strony Twitter, który umożliwia wysyłanie widocznych dla wszystkich użytkowników wiadomości o długości do 140 znaków, jest coraz modniejszy. Korzysta z niego jako z kanału informacyjnego wielu polityków – w tym premier Tusk – dziennikarzy oraz ekspertów.

    Akcje Twittera w ofercie IPO nie będą raczej dostępne dla Polaków. Osobynie mające obywatelstwa amerykańskiego będą mogły uczestniczyć w transakcjach dopiero po debiucie i najprawdopodobniej za pośrednictwem amerykańskich banków.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.