Newsy

USA: mocny dolar obniżył ceny

2012-01-19  |  16:20
Wszystkie newsy
Mówi:Paweł Cymcyk
Funkcja:Menedżer Komunikacji Inwestycyjnej
Firma:ING Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych

Dzięki silnej walucie wzrost cen w Stanach Zjednoczonych hamuje. Inflacja konsumencka wyniosła w grudniu 3 proc.

Spowolnienie wzrostu cen to, jak dotąd, efekt wyłącznie silnego dolara.

- Ostatnie trzy miesiące to umacniająca się amerykańska waluta. Automatycznie ten największy eksporter, czyli amerykańska gospodarka, ma tańsze surowce, tańsze produkty, dzięki silnemu dolarowi - podkreśla Paweł Cymcyk z ING TFI.

Ale wysoki kurs waluty, przy dzisiejszych wahaniach na rynkach walutowych, nie jest trwałą tendencją. Spadkowi inflacji nie sprzyja również ciągłe dodrukowywanie pieniędzy przez Bank Rezerw Federalnych.

- Pamiętajmy, że produkcja dolara przez FED ciągle trwa. Tam, gdzie jest dużo pieniądza, inflacja prędzej czy później musi się pojawić. Na razie jednak nikt się nie martwi inflacją, a tylko i wyłącznie wzrostem gospodarczym. Walka o wzrost gospodarczy przesłania ewentualne skutki, jakie może nieść ze sobą wysoka inflacja - mówi analityk.

W ujęciu miesięcznym indeks CPI spadł o 0,4 proc. - wynika z danych amerykańskiego Biura Statystyki Pracy. I choć tempo wzrostu cen spada, wciąż jest zdecydowanie za wysokie.

- Inflacja w Stanach Zjednoczonych jest dużo za duża niż wskazywałyby na to stopy procentowe, bo stopy są na rekordowo niskim poziomie 0 proc. Inflacja sięga 3 proc. Ostatnie miesiące pokazują, ze ta inflacja spada, ale ten spadek jest zdecydowanie zbyt wolny niż można by tego oczekiwać - twierdzi Paweł Cymcyk z ING TFI.

 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.