Mówi: | Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica Robert Korzeniowski, czterokrotny mistrz olimpijski Adam Krzesiński, sekretarz generalny Polskiego Komitetu Olimpijskiego |
W Krakowie powstaje multimedialna Światowa Aleja Gwiazd Sportu. Modele sportowców będą odwzorowane w 3D
W samym środku Krakowa wyrasta Fabryczna City, miasteczko łączące funkcje biznesowe z usługowo-handlowymi. Kompleks będzie gotowy za niecałe trzy lata. W październiku tego roku zostanie otwarta Światowa Aleja Gwiazd Sportu – multimedialny projekt, który jest ważną częścią całego przedsięwzięcia. Znajdą się w niej postaci 18 najwybitniejszych sportowców. Ich sylwetki zostaną odwzorowane w trójwymiarowym modelu 3D, w skali 1:1. Każdy ze sportowców będzie się witać w swoim ojczystym języku i wchodzić w interakcje z odwiedzającymi. Aleja ma być nowym gorącym punktem turystycznym na mapie Krakowa i sposobem na uczczenie 100-lecia Polskiego Ruchu Olimpijskiego.
– Kompleks Fabryczna City będzie dużym przedsięwzięciem. W tym roku, w 100-letnią rocznicę Polskiego Ruchu Olimpijskiego, rozpoczniemy realizację tego projektu od Światowej Alei Gwiazd Sportu. Cała inwestycja zostanie zrealizowana maksymalnie w trzy lata – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu.
Nowoczesne miasto w mieście – kompleks Fabryczna City – ma powstać na terenie historycznego kompleksu przemysłowego z lat 20. ubiegłego wieku, gdzie jeszcze kilkadziesiąt lat temu działała destylarnia Państwowej Wytwórni Wódek nr 11, a później – Polmosu. Za niecałe trzy lata wokół zabytkowych ceglanych budynków wyrośnie miasteczko, łączące funkcje biznesowe z usługowo-handlowymi.
Jego atutem będzie świetna lokalizacja – Fabryczna City powstaje w samym śródmieściu Krakowa, w odległości kilku minut spacerem od Rynku i Dworca Głównego, obok najważniejszych węzłów komunikacyjnych. Na terenie kompleksu znajdą się m.in. biura (Fabryczna Office Park), sklepy, kawiarnie, bary i restauracje, strefa fitness, basen, korty tenisowe, przedszkole i plac zabaw oraz pojemny parking. Pierwsze etapy kompleksu zostaną oddane do użytku wcześniej, w połowie tego roku.
Światowa Aleja Gwiazd Sportu, która jest ważną częścią całego przedsięwzięcia, to unikatowy projekt w skali europejskiej.
– Z reguły aleje gwiazd sportu sprowadzają się do odcisku stopy czy ręki. My postanowiliśmy pójść w innym kierunku. W Alei znajdą się postaci w skali 1:1 i nagrania ich głosu. Ma to zainteresować międzypokoleniowo wszystkich miłośników sportu. Starsi kibice będą rozpoznawali osoby, które mają ogromne zasługi dla Polskiego Ruchu Olimpijskiego. Młodsi – poprzez możliwość bezpośredniej interakcji – też zainteresują się środowiskiem olimpijczyków – mówi Janusz Kozioł.
W Światowej Alei Gwiazd Sportu znajdą się postaci 18 najwybitniejszych sportowców z całego świata, niezależnie od dyscypliny. Ich sylwetki zostaną odwzorowane w trójwymiarowym modelu 3D, w skali 1:1 – tak aby każdy odwiedzający mógł się spotkać ze swoim idolem twarzą w twarz. Każdy ze sportowców będzie się witać w swoim ojczystym języku, co ma pokazać, że sport nie ma granic. Figury naturalnych rozmiarów zostaną też wyposażone w multimedialne rozwiązania, które pozwolą na interakcję z odwiedzającymi.
– To połączenie technologii i sportu. My te postaci skanujemy, dzięki czemu powstaje bardzo szczegółowa rzeźba, następnie ten skan jest opracowywany przez naszego partnera technologicznego. Dodatkowo dołączamy multimedia i nowe technologie, pozwalające na interakcję z otoczeniem. To nie będzie zwykła figura, ona będzie cały czas żyła. Co ważne, nie ograniczamy się tylko do współczesnych sportowców. Technologia pozwala nam odtworzyć też wizerunki osób, których już z nami nie ma – mówi Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica.
Multimedialny projekt został objęty patronatem przez miasto Kraków oraz Polski Komitet Olimpijski. Cały zysk z wynajmu przestrzeni, na której znajdować się będzie Światowa Aleja Gwiazd Sportu, zostanie przekazany na cele charytatywne. O tym, jaki cel wesprzeć, każdorazowo zdecyduje kapituła, w skład której wejdą m.in. przedstawiciele miasta, PKOl-u i Fundacji Kibica.
– Światowa Aleja Gwiazd Sportu będzie wspaniałą możliwością promowania sportu i największych gwiazd polskiego sportu. Chcemy dotrzeć do świadomości nie tylko do mieszkańców Krakowa, lecz także wszystkich Polaków, pokazać, jak potężny był i jest polski sport, z jakimi sukcesami jest związany, ale też jak ciężką pracę muszą wykonać sportowcy, żeby osiągać takie wyniki – mówi Adam Krzesiński, sekretarz generalny Polskiego Komitetu Olimpijskiego.
Pierwszym sportowcem, którego wizerunek znajdzie się w Światowej Alei Gwiazd Sportu, będzie Robert Korzeniowski – lekkoatleta, czterokrotny mistrz olimpijski, trzykrotny mistrz świata i dwukrotny mistrz Europy. Sylwetki kolejnych sportowców, którzy trafią do alei, wyłoni w nadchodzących miesiącach specjalna kapituła.
– Nie wyobrażam sobie, żeby zabrakło wśród nich Ireny Szewińskiej. To była najwybitniejsza polska sportsmenka, gwiazda sportu światowego – mówi Adam Krzesiński.
– Jestem zaszczycony, że zostałem zaproszony do tej inicjatywy. Uważam, że ma ona ogromną siłę edukacyjną, walor historyczny. Dzisiaj młodzież lubi wszystkiego dotknąć, spróbować, lepiej rozumie takie inicjatywy. Figury tworzone z wykorzystaniem nowej technologii pozwalają nam, sportowcom, zaistnieć w wymiarze naturalnym. Miejsce i czas również są bardzo szczególne, 100-lecie powstania Komitetu Olimpijskiego właśnie w Krakowie – mówi multimedalista i olimpijczyk Robert Korzeniowski.
Aleja Gwiazd ma być nowym gorącym punktem na turystycznej mapie Krakowa, który rokrocznie odwiedza około 13 mln turystów z całego świata.
– Powstaje na trasie do Tauron Areny, czyli największej areny sportowej w Polsce. Myślę, że ten ciąg będzie interesujący zarówno dla kibiców, jak i dla turystów, którzy wybierają się do Tauron Areny na imprezy sportowe czy muzyczne, a po drodze będą mieć możliwość kontaktu z wybitnymi sportowcami –mówi Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu.
– Aleja Gwiazd ma pomóc w promocji miasta i w przyciągnięciu do niego turystów, stworzyć w Krakowie nowy punkt wycieczek, ale i miejsce, gdzie mieszkańcy będą mogli spędzać czas – dodaje Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica.
Czytaj także
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-17: Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-10: Co czwarty mikro- i mały przedsiębiorca pracuje 40–60 godzin tygodniowo. Ostrożnie podchodzą do planowania inwestycji i zwiększania zatrudnienia
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-04-16: Szybko rośnie udział odnawialnych źródeł w krajowym miksie energetycznym. Potrzebne przyspieszenie w inwestycjach w sieci przesyłowe
- 2024-04-12: Rynek nieruchomości premium w Polsce szybko rośnie. Do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.