Newsy

Warszawskie centrum biznesowe przenosi się na Wolę. Najemców przyciąga dobra komunikacja i nowoczesny design

2017-06-19  |  06:55

Warszawska Wola staje się nowym centrum biznesowym w Polsce. Funkcjonuje tu 38 biurowców o łącznej powierzchni przekraczającej 600 tys. mkw., z czego 250 tys. powstało w ciągu ostatnich 5 lat. Rozwojowi biurowej Woli sprzyja przede wszystkim dobra komunikacja. W 2018 roku do II linii metra, licznych linii autobusowych i tramwajowych dołączą dwie nowe stacje SKM. Infrastrukturę wykorzystują inwestorzy nieruchomości. Na początku 2019 roku ma być gotowy budynek Vector+, jeden z najbardziej wysuniętych na zachód warszawskich biurowców.

– Wola cieszy się dużym zainteresowaniem. Wynika to w dużej mierze z elementów związanych z komunikacją i infrastrukturą. Obecnie Wola przeżywa swój renesans, bardzo dużo dzieje się wokół Ronda Daszyńskiego. Budowany właśnie na zachodzie kolejny odcinek linii metra jest nowym tchnieniem energii w tę część dzielnicy. Właśnie dlatego inwestujemy w części zachodnio-północnej Woli, bo widzimy tu olbrzymi potencjał – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Grucela, prezes spółki City Level, realizującej inwestycję biurową Vector+.

Biznesowe centrum przenosi się coraz bardziej na zachód miasta. Raport firmy Cushman & Wakefield „Rynek biurowy w Warszawie – hossa wciąż trwa” wskazuje, że na koniec I kwartale 2017 roku całkowita powierzchnia biurowa w stolicy wyniosła blisko 5,12 mln mkw. Od stycznia do marca do użytku oddano łącznie 10 biurowców o powierzchni 84,2 tys. mkw. (o blisko 29 tys. mkw. więcej niż w tym samym okresie 2016 roku).

Wola przyciąga inwestorów, dlatego biurowce powstają nie tylko w okolicy Ronda Daszyńskiego, także w innych częściach dzielnicy. W marcu ruszyła budowa biurowca Vector+ u zbiegu ulicy Obozowej i al. Prymasa Tysiąclecia. Budynek ma być gotowy w 2019 roku. Ma to być pierwszy taki obiekt w północno-zachodniej części dzielnicy z powierzchnią 13,5 tys. mkw. biur i 600 mkw. powierzchni usługowo-handlowej.

– Patrząc na rejon, w którym inwestujemy, z perspektywy 2019 roku, widzimy, że budynek Vector+ z jednej strony jest „otoczony” drugą linią metra, stacją SKM bezpośrednio zintegrowaną z budynkiem biurowym, linią tramwajową na ul. Obozowej, autobusami i al. Prymasa Tysiąclecia, która jest trasą szybkiego ruchu i bezpośrednim wlotem na obwodnicę i trasę A2. Komunikacyjnie jest to więc perełka – podkreśla Krzysztof Grucela.

Transport jest istotnym atutem Woli. Już sama zapowiedź budowy II linii metra stała się motorem rozwoju biurowego. Zwłaszcza że jak wynika z analizy JLL, tylko co trzeci pracownik biurowców na Woli dojeżdża do pracy samochodem, pozostali korzystają z komunikacji miejskiej, przede wszystkim z tramwajów i metra (po ok. 40 proc.).

Duża konkurencja na rynku sprawia, że najemców trudno przyciągnąć samym położeniem i dogodną komunikacją. Dlatego deweloperzy coraz częściej zwracają uwagę na design budynków i estetykę otoczenia.

– Stawiamy mocno na jakość, detale, elementy wyróżnienia. Przy Vector+ współpracujemy z jedną z najlepszych pracowni architektonicznych JSK. Chcemy połączyć odpowiednio bryłę budynku z pewnymi elementami tak, aby stworzyć bardzo przyjazne otoczenie dla najemców, ale też otworzyć się na otoczenie i mieszkańców – mówi prezes City Level.

Na lepszy odbiór dzielnic, także biurowych, dobrze wpływają uporządkowane tereny zielone, gdzie podczas przerw w pracy można się zrelaksować.

– Po drugiej stronie naszego budynku biurowego jest Park Moczydło, przepiękne i duże tereny zielone, ponad 20 ha, z których mogą korzystać najemcy, wychodząc na lunch czy spacer, zaczerpnąć świeżego powietrza. Dla porównania okolice Mokotowa to miasto betonów, przy Rondzie Daszyńskiego nie ma żadnej zieleni. Park Moczydło to zaś jeden z największych parków w Warszawie – przypomina Krzysztof Grucela.

Wola jest i przez kolejne lata pozostanie najszybciej rozwijającą się dzielnicą biurową w Polsce. Raport firmy JLL „Kierunek Wola – nowe biznesowe serce Warszawy” wskazuje, że w ciągu najbliższych kilkudziesięciu miesięcy zasoby biurowe tej dzielnicy sięgną 1 mln mkw., a liczba pracowników potroi się, osiągając liczbę – 115 tys.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.