Newsy

Wciąż zbyt wielu Polaków nie korzysta z internetu. Miliony euro trafi na walkę z wykluczeniem cyfrowym

2015-04-16  |  06:55
Mówi:Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji

Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”

  • MP4
  • W tym roku w Polsce dokończona zostanie sieć 45 tys. km światłowodów, a w ciągu kolejnych pięciu lata prawie miliard euro przeznaczymy na dalszą rozbudowę dostępu do szybkiego internetu. Równie poważnym wyzwaniem co infrastruktura jest budowanie kompetencji użytkowników, bo pod tym względem Polska jest w ogonie Europy. Na ten cel z programu Polska Cyfrowa trafi blisko 200 mln euro. Na kontynuację czeka m.in. inicjatywa Latarników Polski Cyfrowej, którzy edukują cyfrowo osoby 50+.

    Jesteśmy poniżej unijnej średniej pod względem wykorzystywania internetu w codziennym życiu. To dotyczy zarówno oferty usług, jak i kompetencji. Co czwarty Polak w grupie 50+ nie miał nigdy do czynienia z internetem, więc robimy wszystko, żeby ten odsetek był jak najmniejszy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji.

    Działania te obejmują trzy filary, na których opiera się również program operacyjny Polska Cyfrowa. Przede wszystkim to budowa infrastruktury zapewniającej szybki dostęp do internetu. Jak podkreśla minister, Polska jest dziś największym w Europie placem budowy światłowodów. Do września powinna zostać dokończona budowa 45 tys. km sieci. W ramach nowej perspektywy na infrastrukturę trafi blisko 1 mld euro.

    To pomoże nam zbudować bardzo nowoczesną infrastrukturę. Muszą być e-usługi, więc kolejny miliard euro przeznaczymy na ten cel. Prawie 200 mln euro trafi na budowę kompetencji. To jest trzeci filar – podkreśla Halicki. – Mamy bardzo ambitny cel, by do roku 2020 zrealizować Europejską Agendę Cyfrową, czyli żeby każdy Polak w każdym domu mógł korzystać z internetu, i to szybkiego internetu o odpowiedniej jakości, i żeby potrafił z internetu i e-usług korzystać.

    Kompetencje cyfrowe Polaków nie są zbyt wysokie, są poniżej średniej europejskiej. Lokujemy się na ostatnich pięciu miejscach w Europie i to jest bardzo zły prognostyk, ponieważ te kompetencje są niezbędne do tego, abyśmy rozwijali się i społecznie, i gospodarczo – mówi Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”.

    W grupie 50+ z internetu nie korzysta 9 mln osób. Koszty wykluczenia cyfrowego to ok. 24 mld zł rocznie. Jak podkreśla Krzysztof Głomb, to kwota, którą można by przeznaczyć na budowanie kompetencji, które pobudzałyby wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy. Jego zdaniem równie istotny jest czynnik podnoszenia jakości ich życia – możliwość komunikowania się online czy załatwiania w sieci różnych spraw urzędowych mogłaby być dla nich dużym ułatwieniem.

    By dotrzeć do osób wykluczonych, w ramach projektu Polska Cyfrowa Równych Szans działa inicjatywa Latarników.

    To 300 tys. osób przeszkolonych, tysiące godzin szkoleń, 3 tys. wolontariuszy, tzw. Latarników Polski Cyfrowej, którzy skupiają swoją uwagę właśnie na budowaniu kompetencji w grupie osób powyżej 50. roku życia – mówi minister administracji i cyfryzacji.

    To jest jeden z największych programów europejskich w tym zakresie, dający dzisiaj bardzo silne podstawy do tego, aby w Polsce skutecznie działał system edukacji cyfrowej osób dorosłych – informuje prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”, organizatora inicjatywy. – W najbliższych latach Polska Cyfrowa Równych Szans, już jako projekt realizowany wspólnie w dużym konsorcjum z samorządami, uniwersytetami trzeciego wieku, organizacjami pozarządowymi, będzie miał swój wyraz w przedsięwzięciu, które roboczo nazwaliśmy Latarnicy2020.pl.

    Inicjatywę realizacji programu Latarnicy2020.pl poparli, m.in. Andrzej Halicki, Mieczysław Augustyn, przewodniczący Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senatu RP, Michał Szczerba, przewodniczący Komisji Polityki Senioralnej Sejmu RP, oraz Wiesława Borczyk, prezes Ogólnopolskiej Federacji  Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.