Newsy

Wymarzony prezent na Dzień Dziecka to głównie elektronika

2013-05-31  |  06:07

Najwięcej z okazji Dnia Dziecka kupowanych jest tabletów, których sprzedaż znacząco wzrosła w ostatnim czasie. Rodzice przy okazji czerwcowego święta starają się spełnić oczekiwania prezentowe dzieci, ale badania wskazują, że najmłodsi członkowie rodziny bardzo mocno wpływają również na inne decyzje zakupowe swoich rodziców. Uwzględniają opinię dzieci przy zakupie mebli, samochodów, wczasów, ale i kosmetyków czy ubrań.

Wzrost sprzedaży handlowcy ze sklepów sieci Smyk obserwują w całym II kwartale roku i osiąga ona kulminację w czerwcu, przed Dniem Dziecka. W okresie przed tym dniem rośnie sprzedaż ubranek, butów i zabawek, a także elektroniki. Jak mówią sprzedawcy, kryzys nie zmniejsza chęci dorosłych obdarowywania dzieci prezentami.

  Sprzedaż przed Dniem Dziecka jest bardzo wysoka.  W tym roku utrzymuje się na poziomie porównywalnym do zeszłego roku. Nie odczuwamy zmniejszenia sprzedaży – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dorota Wojnar, przedstawicielka sieci handlowej Smyk.

Zaznacza, że ceny towarów dla dzieci w tym okresie nie rosną. Sklepy – licząc na zwiększony ruch – kuszą rodziców nawet niższymi cenami.

 – Mamy obecnie bardzo dużo promocji. Jesteśmy nastawieni na to, żeby dzieci były zadowolone, bo to tak naprawdę one są naszymi klientami – zapewnia Wojnar.

Chociaż do łask wracają tradycyjne zabawki drewniane, to w ostatnim czasie dominuje elektronika. Prym wiodą obecnie tablety.

  Tablety oraz wszystkie nowości elektroniczne cieszą się dużym zainteresowaniem. Wszystko, co pojawia się w reklamach jest natychmiast wychwytywane przez dzieci i od razu widać to po sprzedaży. Produkty, które są w reklamach bardzo mocno napędzają nam sprzedaż – stwierdza Dorota Wojnar.

To pokazuje, że rodzice przy wyborze zabawki kierują się głównie tym, co dziecko lubi albo chce. Z badania przeprowadzonego przez Polski Program Jakość Obsługi w maju br. wynika, że dzieci mają największy wpływ na zakup zabawek (96 proc.) i żywności (przede wszystkim słodyczy). Ale nie tylko. Starsze dzieci mają także wpływ na podejmowane przez rodziców decyzje o zakupie samochodu, mieszkania, mebli, wczasów, a nawet ubrań i kosmetyków dla rodziców. Respondenci tłumaczą, że większe dzieci mają często znacznie szerszą wiedzę niż rodzice na temat najnowszych produktów na rynku – dotyczy to np. telefonów czy sprzętu RTV.

Zdaniem aniektowanych preferencje małych dzieci (do 3 lat) nie są uwzględniane przez rodziców w dużym stopniu – to oni bowiem decydują, co dla ich pociechy będzie najlepsze. Rodzice uwzględniają także zdanie dzieci przy zakupie ubranek i gier komputerowych.

Ponad połowa respondentów przyznała, że dzieci mają wpływ na wybór sklepu, w którym rodzina robi zakupy. Sześciu na dziesięciu uwzględnia opinię swoich pociech wybierając kierunek wakacyjny. Ponad 42 proc. bierze pod uwagę ich zdanie podczas urządzania mieszkania, ale też przy wyborze lokum (ponad 20 proc.) lub samochodu – 16,7 proc.

Respondenci podkreślają, że dzieci dysponują dużą siłą perswazji odnośnie sposobu spędzania wolnego czasu przez rodzinę.

Badanie zostało przeprowadzone przez Polski Program Jakość Obsługi w maju br., za pomocą kwestionariusza online, na próbie 1 830 dorosłych respondentów. 

Więcej na temat
Konsument Psychologowie apelują do rodziców przed Dniem Dziecka: dajmy dzieciom zapragnąć jakiejś zabawki. Nie kupujmy im wszystkiego Wszystkie newsy
2013-05-29 | 05:50

Psychologowie apelują do rodziców przed Dniem Dziecka: dajmy dzieciom zapragnąć jakiejś zabawki. Nie kupujmy im wszystkiego

Przed nami Dzień Dziecka, czyli coroczna gorączka zakupów. Dorośli nie szczędzą pieniędzy na prezenty dla swoich pociech, ale specjaliści przestrzegają przed nadmiernymi

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.