Mówi: | Marek Borowski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Federacja Polskich Banków Żywności |
Wyrzucając żywność tracimy pieniądze, niszczymy środowisko i dajemy zły przykład młodym
Na śmietnik trafia nawet 1/5 zakupionej przez nas żywności. Łącznie Polacy marnują rocznie ok. 9 mln ton jedzenia. Głównie z powodu przegapionego terminu przydatności do spożycia, zbyt dużych zakupów i przygotowywania za dużych porcji. Mało kto myśli o skutkach marnowania jedzenia.
Wyrzucanie jedzenia to przede wszystkim strata pieniędzy. W ciągu roku marnujemy w ten sposób 50 mld zł. Ale to nie jedyny skutek.
- Wyrzucanie żywności z wielu względów jest niewłaściwe i niedobre. Po pierwsze, skutki społeczne, czyli przyzwolenie na marnowanie żywności i uczenie młodego społeczeństwa, które obserwuje nas i wyciąga wnioski. Jeżeli my sami wyrzucamy żywność do kosza, to możemy spodziewać się, że to młode społeczeństwo, które rośnie obok nas, też będzie to robić - ostrzega Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Społeczny wydźwięk jest również taki, że w Polsce 2 mln osób żyje w skrajnym ubóstwie. Kolejne 10 mln jest zagrożonych ubóstwem. W całej Unii Europejskiej pomocy żywnościowej potrzebuje regularnie 16 mln osób. W ramach unijnego programu "Dostarczania nadwyżek żywności dla najuboższej ludności UE" Komisja Europejska przeznacza rocznie 500 mln euro na zakup i dostarczenie żywności do organizacji charytatywnych.
Federacja Polskich Banków Żywności zwraca również uwagę na ekologiczny skutek marnowania jedzenia.
- W celu wytworzenia jednej kalorii żywności musimy spożytkować 10 kalorii w różnych nośnikach - w wodzie czy energii. Wyrzucając więc 1 kalorię żywności, wyrzucamy te 10 kalorii, które zostały wykorzystane w całym procesie produkcji - wymienia Marek Borowski.
Wiele energii wykorzystywane jest również w samym procesie utylizacji żywności.
- Skutki dla środowiska są bardzo duże, bo to jest emisja gazów cieplarnianych, a gazy pochodzące z utylizacji żywności są 20-krotnie groźniejsze od dwutlenku węgla. Ma to wpływ na ocieplenie klimatu, ale też ma bardzo duże znaczenie przy stratach wody, której brakuje na całym świecie - podkreśla prezes FPBŻ.
Czytaj także
- 2024-04-25: Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
- 2024-02-15: Włoska żywność wśród najczęściej podrabianych na świecie. Producenci walczą z tym zjawiskiem za pomocą certyfikacji
- 2024-03-01: Kraje afrykańskie w bezprecedensowym kryzysie żywnościowym. Potrzebne wsparcie rozwojowe dla lokalnego rolnictwa
- 2023-12-12: W tym tygodniu kolejny ważny wyrok TSUE. Banki może czekać „frankowe trzęsienie ziemi”
- 2023-11-09: Banki centralne na potęgę kupują złoto do swoich rezerw. Notowanie kruszcu coraz wyższe
- 2024-01-09: Dieta roślinna staje się cenowo i ofertowo bardziej dostępna dla polskiego konsumenta. Przybywa takich produktów w sieciach handlowych
- 2023-12-05: Coraz więcej Polaków sięga po roślinne zamienniki mięsa i nabiału. Producenci takiej żywności walczą o większą obecność na sklepowych półkach
- 2023-11-29: Rośnie liczba użytkowników aplikacji walczących z marnowaniem żywności. Na zainteresowanie mocno wpłynął wzrost cen
- 2023-09-19: Polacy entuzjastami w podejściu do nowych technologii. Pod względem bezpieczeństwa danych najbardziej ufają bankom
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.