Mówi: | Katarzyna Długa |
Funkcja: | menedżerka ds. marketingu, Lewiatan Holding prezeska Fundacji PSH Lewiatan |
Wysoka inflacja zachwiała priorytetami konsumentów przy wyborze produktów. „Zielona” zmiana zachodzi jednak także w handlu
Kryteria ESG stają się częścią strategii świata biznesu, w tym także firm z branży handlu detalicznego. Choć w dobie szybko rosnącej inflacji konsumenci uważniej przyglądają się cenom, to kwestie jakości, ekologii i etyki firm będących właścicielami sklepów pozostają dla nich istotne. Pandemia, która spowodowała przerwanie łańcuchów dostaw, przekierowała uwagę logistyków na lokalne źródła zaopatrzenia, a to trend współgrający z ekologią ze względu na ograniczenie śladu węglowego.
– Handel nie tyle może, co musi być zielony w obliczu zmieniającej się rzeczywistości, potrzeb konsumenckich i przede wszystkim tego, co się dzieje na świecie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Długa, menedżerka ds. marketingu Lewiatan Holding, prezeska Fundacji Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan – Blisko Twoich Potrzeb. – W handlu obserwujemy bardzo rozsądne podejście do definiowania celów biznesowych i włączanie celów zrównoważonego rozwoju do strategii. Wdrażamy również dyrektywy UE, które stają się naszą codziennością. Powodują, że takie kwestie jak taksonomia środowiskowa czy dyrektywa związana z należytą starannością wpływają na to, w jaki sposób relacje biznesowe będą musiały wyglądać w najbliższej przyszłości.
Zrównoważony rozwój (ESG) obejmuje trzy obszary: środowisko (environmental), ład korporacyjny (corporate governance) oraz odpowiedzialność społeczną (social responsibility). Jak mówi Katarzyna Długa, w tym ostatnim obszarze niezwykle istotne jest budowanie poczucia sprawczości w organizacjach, wsłuchiwanie się w głos pracowników, włączanie ich do dyskusji przy projektach strategicznych, bo z jednej strony buduje to w nich poczucie odpowiedzialności i zaangażowanie w sprawy firmy, a z drugiej zapewnia oddźwięk społeczny, ponieważ pracownicy są także konsumentami. Pandemia i wojna w Ukrainie skomplikowały rozwój ESG poprzez częściową zmianę priorytetów wśród konsumentów. Przyspieszająca inflacja sprawiła, że kupujący zaczęli ponownie zwracać większą uwagę na ceny, ograniczając ilość zakupów, a często również częściowo rezygnując z ich jakości.
– Zmiany związane z inflacją i rosnącymi cenami, zarówno produktów, jak i całego łańcucha dostaw, powodują, że konsumenci patrzą uważniej na to, co kupują. Musimy pamiętać, że w handlu spożywczym cena ma ogromne znaczenie – mówi ekspertka. – Przy wyborach konsumenckich zauważamy bardzo silny trend deklaracja versus praktyka. W rzeczywistości oczywiście ceny wygrywają, natomiast ziarno zostało zasiane kilka lat temu, kwestie postaw ekologicznych pojawiają się już od najmłodszych lat i nawyki, które zostały wprowadzone jakiś czas temu, dają teraz owoce.
Jednym z przejawów łączenia chęci oszczędzania i bardziej zrównoważonego podejścia jest m.in. wybieranie lokalnych produktów. Tym bardziej że lockdowny i wymogi środowiskowe spowodowały skrócenie łańcuchów dostaw, czyli zamianę najtańszych, odległych dostawców na bardziej lokalnych, co ogranicza ślad węglowy spowodowany transportem i wspiera lokalnych producentów.
– Od wielu lat staramy się też ograniczać opakowania plastikowe w naszych sklepach. Oczywiście nie na wszystko mamy wpływ, bo jest to związane z relacjami z naszymi dostawcami, ale np. ograniczanie toreb plastikowych, wprowadzanie toreb wielokrotnego użytku, kartony na zakupy – to wszystko ma niezwykle ważny wpływ. Ta zmiana kształtuje się krok po kroku – ocenia menedżerka ds. marketingu Lewiatan Holding.
Wśród innych zielonych działań sieci można wymienić także ideę Energooszczędnego Sklepu, która została wyróżniona podczas tegorocznego Rankingu Zielonych Inicjatyw. Chodzi o dobór takich rozwiązań, które będą pomagały prowadzić biznes detaliczny w sposób bardziej energooszczędny, a tym samym będą się przyczyniały do ograniczania kosztów prowadzenia działalności. Wspólnie z aplikacją Too Good To Go PSH Lewiatan angażuje się także w walkę z marnowaniem żywności, „ratując” paczki z jedzeniem.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-25: Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
- 2024-11-18: Potrzeba 10 razy większej mocy magazynów energii, niż obecnie mamy. To pomoże odciążyć system
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-11-25: Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Prawo
Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.
Ochrona środowiska
Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.