Mówi: | Zbigniew Jakubas |
Funkcja: | główny udziałowiec Mennicy Polskiej |
Z. Jakubas: ludzie teraz też kupują mieszkania. To nie jest tak, że rynek nieruchomości stanął zupełnie
Budowa mieszkań i biur na warszawskim Żeraniu w inwestycji Mennicy Polskiej, której głównym udziałowcem jest Zbigniew Jakubas rusza w przyszłym roku. Jak na razie osiedle finansowane ma być bez udziału kredytów. Inwestycja pochłonąć może nawet 3 mld zł. Według biznesmena zapaści na rynku nieruchomości nie ma i nie obawia się też kłopotów ze sprzedażą mieszkań w przyszłości.
- Ludzie teraz też kupują mieszkania. To nie jest tak, że w Warszawie rynek stanął zupełnie. Cały czas kilka tysięcy mieszkań jest sprzedawanych i kupowanych. Młodzi ludzie będą w dalszym ciągu napływali do
Warszawy. Każda stolica europejska to jest ok. 10 proc. populacji danego kraju: Londyn, Paryż, Wiedeń. Warszawa stanowi na razie 5 proc. populacji Polski – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Zbigniew Jakubas, główny udziałowiec Mennicy Polskiej.
Firma zdecydowała się, że mieszkania reprezentować będą najbardziej płynną średnią półkę cenową i duża ich część ma mieć około 40-50 mkw. powierzchni.
- Tę ziemię kupiliśmy relatywnie niedrogo, w metrze kwadratowym ponad 300 zł, więc jeżeli skalkulujemy mieszkanie między 5 a 6 tys. zł za mkw., to myślę, że w tym miejscu chętni powinni być – mówi biznesmen.
Blisko 28 ha nieruchomości na warszawskiej Pradze Północ kontrolowana przez Jakubasa Mennica kupiła w maju zeszłego roku od Fabryki Samochodów Osobowych za ponad 144 mln zł.
- W tej chwili w trakcie są procedury związane z możliwością rozpoczęcia tej inwestycji, czyli uczestniczymy w zmianie planu zagospodarowania przestrzennego. Wierzę, że w przyszłym roku rozpoczniemy również całą inwestycję – mówi Zbigniew Jakubas.
Lokale mieszkalne stanowić mają 60 proc. inwestycji. Pozostała część przeznaczona będzie na biura i obiekty handlowe.
- Będzie to handel zarówno mały, jak i wielkopowierzchniowy oraz oczywiście pełna infrastruktura dla takiego dużego obiektu, czyli przedszkola, żłobki, małe sklepy, pralnie, kafejki – wylicza.
Projekt – który roboczo nazywa się Dolina Wisły – będzie realizowany etapami, by inwestycja mogła być finansowana samodzielnie przez grupę Mennicy.
- Środki mamy własne. Na najbliższe kilkanaście miesięcy nie przewidujemy kredytowania się – podkreśla.
Przekonuje przy tym, że zanim mieszkania wejdą na rynek i przy takim poziomie kalkulacji cen firma będzie bardzo atrakcyjnym deweloperem, podobnie jak atrakcyjna będzie sama lokalizacja.
- Do centrum Żoliborza jest kilometr w prostej linii. Most Krasińskiego będzie budowany w najbliższych latach. Myślę, że zanim my skończymy, to most już będzie gotowy, a dochodzi on praktycznie do jednego narożnika naszej działki - mówi.
W założeniach obszar Doliny Wisły ma nie być ogrodzony, a w grę wchodzi także m.in. budowa portu dla żaglówek.
- Tam będzie ponad 0,5 mln mkw. powierzchni. To jest inwestycja policzona na 7-8, może nawet 9 lat.
Na samym końcu w kosztach własnych to jest ok. 2,5-3 mld zł – dodaje.
Na swoim koncie Mennica ma m.in. budowę osiedla mieszkaniowego Rajska Jabłoń w Jabłonnej.
Czytaj także
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-09-25: Trwają prace nad strategią migracyjną Polski na lata 2025–2030. Eksperci apelują o duży nacisk na mieszkalnictwo
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-08-22: Lato to szczyt sezonu remontowego. Wakacyjne modernizacje znacznie częściej dotyczą mieszkań niż domów
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-09-02: Na rynku najmu brakuje większych mieszkań, a popyt na nie rośnie. Coraz popularniejszy może się stać najem domów
- 2024-09-18: Właściciele mieszkań obawiają się nierzetelnych najemców. Rynek najmu profesjonalizuje się bardzo powoli
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-07-03: Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
W 2025 roku spodziewany jest w Polsce początek boomu inwestycyjnego, związanego głównie z większym niż dotychczas napływem funduszy z KPO i regularnych środków unijnych. Skorzysta na tym przede wszystkim budownictwo, ale pewne obawy budzi przewidywana kumulacja inwestycji, również w kontekście systemu zamówień publicznych. – O ile może prawo zamówień publicznych wymagać pewnych punktowych korekt, o tyle chyba nie ma potrzeby jego gruntownego przemeblowania – ocenia Mariusz Haładyj, prezes Prokuratorii Generalnej RP. Jak wskazuje, niektóre elementy zamówień publicznych wymagają raczej wypracowania praktycznych rozwiązań niż zmian legislacyjnych.
Prawo
Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
Poprawa otoczenia prawnego, uproszczenie regulacji, likwidacja protekcjonizmu w poszczególnych krajach członkowskich wobec innych rynków UE, ale też budowanie otoczenia sprzyjającego rozwojowi innowacji i nowoczesnego rynku technologicznego – to główne postulaty Federacji Przedsiębiorców Polskich wobec nadchodzącej polskiej prezydencji w Radzie UE. Wszystkie te elementy mają wzmocnić konkurencyjność unijnych firm i przemysłu na arenie międzynarodowej, gdzie dziś przegrywają wyścig z USA i Azją.
Transport
Sejm pracuje nad nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych pasażera. Linie lotnicze liczą na uniknięcie miliardowych kar
Parlament pracuje nad nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera. Wymaga tego orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE, który orzekł, że niektóre wprowadzone dyrektywą i wdrożone w krajach członkowskich regulacje są zbyt restrykcyjne. Chodzi m.in. o obowiązek przekazywania danych pasażerów na wszystkich lotach wewnątrz UE. Poprawy w polskiej ustawie wymaga także mechanizm nakładania kar na przewoźników za niewywiązanie się z obowiązków. Na razie nad liniami lotniczymi wisi widmo 4 mld zł kar, ale projekt ustawy zawiera propozycję abolicji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.