Mówi: | Mirosław Kowalik |
Funkcja: | dyrektor ds. sprzedaży |
Firma: | Alstom Power w Polsce |
Za cztery lata zaczną pracę nowe bloki Elektrowni Opole. Ruszył największy projekt infrastrukturalny
Dwa bloki w Opolu, każdy o mocy 900 MW, będą gotowe w 2018 i 2019 roku. Budowa elektrowni jest największym projektem infrastrukturalnym III RP – kosztować będzie ponad 11 mld zł. Jej realizacja musi odbywać się w ramach przepisów o zamówieniach publicznych, choć jak podkreśla Mirosław Kowalik z Alstom Power w Polsce, ustawa daje pole do kształtowania szczegółowych rozwiązań. Do tego jednak konieczny jest dialog między partnerami na każdym etapie procedury. Łatwiej ma być również dzięki zmianom w prawie.
– Realizacja projektu budowy dwóch bloków w Elektrowni Opole jest bardzo ważna dla naszej organizacji w Polsce i grupy Alstom ze względu na skalę inwestycji – mówi agencji informacyjnej Newseria Mirosław Kowalik, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Alstom Power w Polsce. – To są ogromne pieniądze, które zostaną zainwestowane w infrastrukturę energetyczną, dając zatrudnienie polskim firmom.
Budowana elektrownia będzie jedną z najnowocześniejszych na świecie. Choć jej paliwem pozostanie węgiel kamienny, emisja CO2 do atmosfery ma być zredukowana o ok. 25 proc na jednostkę wyprodukowanej energii. Sprawność netto nowych bloków ma być wyższa o 25 proc w stosunku do obecnej średniej w polskiej energetyce.
3 listopada wykonawcy wmurowali kamień węgielny pod opolską inwestycję. Jej zakończenie oczekiwane jest na 2019 rok. Jeden z bloków ma ruszyć w lipcu 2018 r., drugi – w lutym 2019 r. Każdy z nich będzie miał moc 900 MW.
– Każdy taki projekt infrastrukturalny, a szczególnie w energetyce, wymaga wysokiej mobilizacji wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego, w szczególności wykonawców – podkreśla Kowalik. – Pierwsze etapy: projektowanie, przygotowanie placu budowy i wejście na budowę realizowane są zgodnie z planem. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi partnerami, konsorcjum i klientem. Wierzymy, że ten projekt będzie zakończony sukcesem.
Inwestorem wartej 11,56 mld zł budowy jest Polska Grupa Energetyczna, a wykonawcą konsorcjum Rafako, Polimeksu-Mostostalu, Mostostalu Warszawa, przy współudziale Alstom Power.
Nowa część elektrowni Opole to największy projekt infrastrukturalny, jaki realizowany jest w Polsce od ćwierćwiecza, i największa obecnie inwestycja w Europie. Jak podkreśla Kowalik, realizacja tego typu przedsięwzięć jest o tyle trudna, że musi odbywać się w ramach obowiązującego Prawa zamówień publicznych.
– Zmiany dokonane ostatnio w ustawie o zamówieniach publicznych, np. ograniczenie stosowania wyłącznie kryterium ceny czy powoływania się przez wykonawców na zasoby podmiotów trzecich, idą w dobrym kierunku – mówi Mirosław Kowalik.
Wyjaśnia, że ustawa narzuca pewne rozwiązania i ramy działania, ale jednocześnie pozostawia pole do kształtowania szczegółowych rozwiązań, w zależności od charakteru inwestycji. Kluczowe dla realizacji tak dużych projektów są dialog i współpraca między partnerami na każdym etapie procedury. Zdaniem Kowalika dla firm uczestniczących w przetargu oprócz spełnienia wymagań ustawy ważna jest możliwość wypracowania zrównoważonej formuły realizacji inwestycji, zapewniając jej optymalizację ekonomiczną i techniczną, co nie ograniczy konkurencji i zapewni czytelne kryteria oceny ofert.
– Ustawa o zamówieniach publicznych nie definiuje tego, w jaki sposób są rozłożone akcenty w umowie szczegółowej, która jest przedmiotem ostatecznej specyfikacji zamówienia – zaznacza dyrektor z Alstom Power w Polsce. – Szczegółowe wymagania kształtowane są podczas całego postępowania przetargowego i powinny być przedmiotem uzgodnień stron, szczególnie dla tak technologicznie zaawansowanych inwestycji, z jakimi mamy do czynienia w energetyce.
Eksperci wskazują, że jednym z problemów zamówień publicznych jest kryterium najniższej ceny, które może czasem odbijać się na jakości projektu. Jak podkreśla Kowalik, w sektorze energetycznym inwestorzy – poza ceną – muszą kierować się jeszcze innymi kryteriami, w tym wyborem najlepszej dostępnej technologii.
Czytaj także
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-02-27: Komisja Europejska podtrzymuje dążenie do pełnej dekarbonizacji. Polityka klimatyczna zakładać będzie wsparcie przemysłu
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-03-10: Wypadki pod wpływem alkoholu częściej powodują młodzi kierowcy. Sytuację poprawiają kontrole prędkości oraz stanu trzeźwości kierujących
- 2025-01-24: Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
- 2025-02-05: Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.