Mówi: | Łukasz Jadaś |
Funkcja: | starszy specjalista ds. badań i produktów |
Firma: | IMM |
Nasiliła się dyskusja o medycznej marihuanie w mediach społecznościowych. Rośnie poparcie internautów dla niekonwencjonalnych metod leczenia
Rośnie poparcie dla medycznej marihuany w mediach społecznościowych – wynika z badania IMM. W blisko 84 proc. komentarzy internauci wyrazili poparcie dla pomysłu na jej legalizację. W sierpniu po apelu walczącego z rakiem mózgu Tomasza Kality, byłego rzecznika SLD, nasiliła się dyskusja o właściwościach leczniczych marihuany – pojawiło się ok. 5 tys. dyskusji, a wzmianki na ten temat wywołały 80 tys. interakcji. Łącznie informacje o skuteczności leczenia olejem konopnym mogły trafić do ponad 8 mln Polaków.
– W mediach społecznościowych dyskusja o medycznej marihuanie toczy się nieprzerwanie od wielu lat, natomiast w przypadku dramatycznych wydarzeń, z jakimi mieliśmy do czynienia w sierpniu, ta dyskusja wybucha z zwielokrotnioną siłą. To dramatyczny apel byłego posła SLD, Tomasza Kality, który na Facebooku ujawnił, że choruje na nowotwór mózgu, a w leczeniu skuteczne są właśnie preparaty na bazie medycznej marihuany – mówi agencji Newseria Biznes Łukasz Jadaś z Instytutu Monitorowanie Mediów.
Po dramatycznym apelu Tomasza Kality do mediów powrócił temat medycznej marihuany. Z badania IMM wynika, że tylko za pośrednictwem serwisów społecznościowych informacja o leczniczych właściwościach oleju konopnego trafiła w sierpniu do milionów Polaków. Na apel Kality Polacy odpowiedzieli w mediach społecznościowych.
– Co najbardziej istotne tym apelem najbardziej zainteresowały się duże media – podkreśla Jadaś. – Ta dyskusja miała szanse trafić do ponad 8 mln Polaków, zarówno dzięki osobom prywatnym, które dzieliły się tą informacją ze znajomymi, jak i dzięki dużym mediom – TVN-owi czy „Rzeczpospolitej”, które mają setki tysięcy obserwujących w mediach społecznościowych.
Na Facebooku najbardziej angażujące publikacje na temat medycznej marihuany zamieścili m.in. ruch Kukiz '15 czy Fakty TVN. Dużą popularność zyskała informacja o rozpoczęciu zbiórki podpisów za legalizacją medycznej marihuany. Post organizacji Wolne Konopie został udostępniony blisko 0,5 tys. razy. W sprawę zaangażowały się także m.in. Fakty konopne, Partia Zieloni, Cannabis News czy KonopieLecza.pl. Również na Twitterze wpis został udostępniony przez polityków. W dotarciu do szerokiego grona internautów największą rolę odegrały tradycyjne media („Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, TVP Info, Radio RMF FM).
– Takich rozmów, komentarzy i wpisów na temat medycznej marihuany i oleju konopnego w mediach społecznościowych tylko w sierpniu było ponad 5 tys. To pięciokrotnie więcej niż w lipcu – zaznacza ekspert IMM.
Co trzecia z podjętych interakcji to udostępnienia znacznie zwiększające zasięg publikacji. W internecie nie tylko pojawia się więcej wpisów o leczniczej marihuanie, lecz także rośnie liczba internautów, którzy pozytywnie oceniają jej właściwości.
– Kiedy badaliśmy ten temat niecały rok temu, poparcie sięgało 80 proc. Teraz notujemy wzrost do 84 proc. W tylu procentach komentarzy w mediach społecznościowych ludzie wyrażali poparcie dla pomysłu wprowadzenia w Polsce medycznej marihuany – podkreśla Łukasz Jadaś.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-07-10: Wydawcy polskich mediów liczą na zmiany w przyjętej przez Sejm nowelizacji prawa autorskiego. Ruszają kolejne rozmowy z rządem
- 2024-06-11: Pola elektromagnetyczne nie stwarzają ryzyka dla ludzi. Poziomy promieniowania są znacznie poniżej limitów
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-06-17: Klaudia Carlos: Dzięki abonamentowi Telewizja Polska realizuje swoją misję. Mogą być pokazywane wydarzenia kulturalne czy sportowe
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-02-05: Olej palmowy znajduje się w połowie produktów na sklepowych półkach. Wbrew powszechnemu przekonaniu jego produkcja nie musi szkodzić środowisku
- 2024-02-27: Konsumenci kojarzą olej palmowy głównie z degradacją środowiska. Niewiele wiedzą o jego certyfikacji
- 2024-01-29: Polska Akademia Nauk wymaga reform organizacyjnych i finansowych. W ubiegłym roku 40 proc. pracowników w instytutach zarabiało poniżej płacy minimalnej
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Transport
![](https://www.newseria.pl/files/11111/jakub-zerdzicki-acmgnwthi1q-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
Długość linii kolejowych w Polsce w eksploatacji wyniosła w 2023 roku 19 574 km – podał Urząd Transportu Kolejowego. W ocenie regulatora parametry linii kolejowych z roku na rok są na coraz wyższym poziomie, co wpływa na jakość realizowanych przewozów. W ocenie Adriana Furgalskiego z ZDG TOR powinniśmy więcej uwagi poświęcać pracom utrzymaniowym na kolei. Ten aspekt w dużej mierze był lekceważony, co skutkowało poważniejszymi, czyli droższymi i bardziej uciążliwymi pracami remontowymi.
Nauka
Na włączeniu komercyjnych projektów do programu Copernicus już korzystają polskie firmy. Jeszcze w tym roku na orbitę trafi największy polski układ optyczny EagleEye
![](https://www.newseria.pl/files/11111/burzykowska-copernicus-foto,w_133,r_png,_small.png)
Obecnie działa około 20 misji wspomagających program Copernicus, które dostarczają dane do usług działających w ramach programu. Planowanych jest kolejnych 10 służących m.in. do obserwacji lądu, badania aktywności i dynamiki oceanów, pomiaru jakości powietrza, monitorowania temperatury lądu i oceanu. Mogą wśród nich być również polskie satelity. – Nowa strategia Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Kosmicznej, która włącza komercyjne systemy, to szansa dla Polski na budowę gospodarki opartej na wiedzy – ocenia Anna Burzykowska, oficer ds. innowacji w programie Copernicus Europejskiej Agencji Kosmicznej. Takim komercyjnym projektem z Polski jest satelita EagleEye, który jeszcze w tym roku ma zostać wyniesiony na orbitę.
Bankowość
Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
![](https://www.newseria.pl/files/11111/radzikowski-banki-technologia,w_133,r_png,_small.png)
– Technologie mają w tej chwili duży wpływ na strategie biznesowe banków. Są też istotną pozycją w kosztach, w niektórych bankach wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich całkowitych kosztów działalności – mówi dr Marek Radzikowski, wiceprezes zarządu PKO BP. Jak wskazuje, w centrum zainteresowania sektora bankowego są w tej chwili zwłaszcza te technologie, które pozwalają optymalizować obsługę klientów i podnosić jej jakość. Globalna analiza Bain & Company pokazuje, że takie inwestycje dają wymierne korzyści. Banki, które są liderami cyfryzacji, osiągają znacznie lepsze wyniki finansowe i mają bardziej lojalnych klientów niż pozostała część rynku.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.