Newsy

Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację

2024-07-09  |  06:25
Mówi:Wiktoria Baranowska
Funkcja:dyrektorka Biura Badań, Rozwoju i Innowacji
Firma:ORLEN Asfalt 
  • MP4
  • Asfalt może być traktowany jako surowiec o właściwościach przyjaznych środowisku, bo nawierzchnie dróg można poddać w 100 proc. recyklingowi – podkreślają eksperci ORLEN Asfalt. Spółka od kilku lat rozwija technologie, które wspierają ograniczenie wpływu sektora budownictwa drogowego na środowisko. Chodzi nie tylko o możliwość ponownego przetworzenia materiału, ale także ograniczenie zużycia energii. Eksperci spodziewają się, że w związku z wprowadzeniem unijnego Zielonego Ładu coraz więcej przetargów będzie zawierać wymogi co do stosowania przyjaznych dla środowiska materiałów.

    – Wykorzystanie asfaltu jest bardzo powszechne w inwestycjach infrastrukturalnych ze względu na to, że asfalt jest produktem pozwalającym na szereg różnorodnych optymalizacji. Jest stosowany przede wszystkim do budowy nawierzchni drogowych, jednakże może być stosowany z powodzeniem także na obiektach mostowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wiktoria Baranowska, dyrektorka Biura Badań, Rozwoju i Innowacji w ORLEN Asfalt. – Technologie asfaltowe w kontekście ekologii mają bardzo duże znaczenie ze względu na to, że nawierzchnie asfaltowe mogą być poddawane w 100 proc. recyklingowi.

    Spółka od kilku lat rozwija technologie asfaltowe, które będą wspierać dekarbonizację budownictwa drogowego.

    – Aktualnie mamy do dyspozycji specjalne asfalty do zastosowań w mieszankach mineralno-asfaltowych z granulatem asfaltowym, który pochodzi z recyklingu starych nawierzchni. Dysponujemy także szeroką gamą produktów WMA [warm mix asphalt – red.], które umożliwiają ograniczenie zużycia energii, jak również emisji szkodliwych związków podczas produkcji czy też wbudowywania mieszanek mineralno-asfaltowych w konstrukcję nawierzchni drogowej – mówi Wiktoria Baranowska.

    Jak wynika z badań przytoczonych przez ekspertkę podczas czerwcowego Kongresu Infrastruktury Polskiej, niemal połowa projektantów dróg pytanych o technologie asfaltowe deklaruje, że do budowy nowej drogi rekomendowało inwestorowi zastosowanie destruktu asfaltowego pochodzącego z recyklingu starych nawierzchni do budowy nowych. 

    – Stare nawierzchnie asfaltowe często poddawane są recyklingowi, który polega na frezowaniu warstw asfaltowych. W ten sposób pozyskujemy granulat asfaltowy, który może być następnie wykorzystany do budowy nowych dróg – mówi dyrektorka Biura Badań, Rozwoju i Innowacji w ORLEN Asfalt. – Stosowanie granulatu ułatwiają nasze specjalne asfalty, które zawierają w swoim składzie tzw. rejuwenator, środek odświeżający. Pozwala on przywrócić pierwotne właściwości asfaltu, który znajdował się w granulacie i w ten sposób zapewnić odpowiednią jakość dróg.

    Obecnie stosowane technologie nie kończą jednak prac nad technologiami asfaltowymi, które ograniczają oddziaływanie budownictwa drogowego na środowisko.

    – Rozwijamy także gamę tzw. asfaltów ekologicznych, które przyczynią się do ograniczenia emisji szkodliwych związków, które znajdują się w powietrzu. Są to głównie tlenki azotu, jak również benzo(a)piren, lotne związki organiczne i inne. Projekt ten zakłada wykorzystanie różnego rodzaju fotokatalizatorów, które będą redukowały te zanieczyszczenia – wyjaśnia Wiktoria Baranowska.

    W ofercie spółki można znaleźć również asfalty modyfikowane oraz wysoko modyfikowane, których zastosowanie pozwala na wydłużenie cyklu życia drogi.

    – Są to lepiszcza asfaltowe, które w swoim składzie zawierają polimery wpływające na poprawę ich właściwości. Wówczas w asfalcie tworzy się sieć polimerowa, która stanowi swoiste zbrojenie nadające asfaltom ponadstandardowe właściwości w zakresie odporności na koleinowanie mieszanki mineralno-asfaltowej oraz spękania niskotemperaturowe, z którymi mamy do czynienia głównie zimą, jak również w zakresie wydłużenia cyklu życia nawierzchni drogowych – mówi ekspertka.

    Jak podkreśla, ekologiczne rozwiązania w obszarze asfaltów są w Polsce rozwijane, wdrażane w rafineriach i możliwe do zastosowania na drogach. Decyzje w tej sprawie podejmuje dziś projektant, inwestor lub ewentualnie wykonawca drogi. W ocenie ekspertów w przetargach, które będą ogłaszane w niedalekiej przyszłości, coraz mocniej będzie akcentowany wymóg stosowania rozwiązań ograniczających oddziaływanie na środowisko. To oznacza jak największe wykorzystanie materiałów z recyklingu, stosowanie produktów obniżających ślad węglowy czy wydłużanie cyklu życia nawierzchni. Konieczność dekarbonizacji i ograniczania wpływu na środowisko jest jednym z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed branżą budownictwa drogowego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.