Newsy

Zmieniają się preferencje Polaków w konsumpcji alkoholi. Import whisky rośnie o 30 proc.

2017-01-20  |  06:30

Aktualizacja 09:50

Polacy coraz chętniej sięgają po bardziej wyszukane alkohole. Po trzech kwartałach ubiegłego roku o jedną trzecią wzrósł import ekskluzywnej odmiany whisky single malt. W ujęciu wartościowym dynamika była jeszcze wyraźniejsza i wyniosła 38 proc. Odmiana blended malt notuje nawet trzycyfrowe wzrosty. Rynek ten wart jest blisko 2 mld zł w cenach detalicznych, a do 2021 roku wartość ta może się podwoić.

– Pod względem spożycia whisky Polacy wypadają coraz lepiej na tle innych społeczeństw – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jarosław Buss z firmy Tudor House Ltd, zajmującej się importem i dystrybucją alkoholi segmentu premium. – Co prawda dane nie są jeszcze ostateczne, bo dopiero niedawno skończył się grudzień, ale już wiemy, że do kraju zaimportowaliśmy około 35 mln butelek whisky, co w ujęciu ilościowym daje 12 miejsce na świecie i 4. w Europie. Polskę w europejskich statystykach wyprzedzają tylko Niemcy, Hiszpania i Francja.

Krajowi konsumenci od lat najchętniej sięgają po szkocką odmianę whisky. W ciągu 9 miesięcy 2016 roku sprowadzono ok. 25 mln butelek szkockiej whisky, podczas gdy import trunku produkcji amerykańskiej wyniósł 6,5 mln, a irlandzkiej – ok. 1 mln. Do oferty trafiają coraz częściej whisky z bardziej egzotycznych krajów, np. z Indii, Tajwanu, Australii czy Japonii.

Po trzech kwartałach ubiegłego roku import single malt do Polski wzrósł znacząco, bo o 30 proc., co łącznie dało prawie 360 tys. sprowadzonych butelek. W ujęciu wartościowym dynamika była jeszcze wyraźniejsza i wyniosła 38 proc. (około 4 mln funtów).

Znacząco zwiększył się także import gatunku blended malt, który w ujęciu ilościowym odnotował wzrost w o 700 proc. i zamknął się liczbą 257 tys. sprowadzonych butelek. Łączna wartość importu wzrosła o 120 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej i wyniosła 360 tys. funtów.

Jak wynika z informacji firmy Tudor House, Polacy – w odróżnieniu od obywateli innych państw – równie chętnie konsumują whisky mieszaną. Do końca września ubiegłego roku jej import zwiększył się o 22 proc. do 18 mln butelek. Wartościowo natomiast wyniósł 35 mln funtów, co stanowiło kwotę o 17 proc. wyższą niż w tym samym okresie rok wcześniej.

– Krajowy rynek, przynajmniej teoretycznie, ma wciąż potencjał, ponieważ liczby dotyczące importu i konsumpcji whisky z roku na rok wzrastają – komentuje Jarosław Buss. – Brakuje jeszcze, przynajmniej obecnie, destylarni. Jakiś czas temu próbę rozwinięcia produkcji podjęła firmą Kozuba, która jednak szybko przeniosła się do Ameryki. Znając preferencje konsumpcyjne Polaków dotyczące miejsca pochodzenia poszczególnych produktów, sądzę, że taki start-up mógłby mieć jednak trudności.

Wartość całego polskiego rynku whisky jest szacowana różnie, w zależności od tego, czy podawana jest w oparciu o ceny hurtowe czy detaliczne. W tym pierwszym przypadku wartość wynosi ok. 500 mln zł, a w drugim – 2 mld zł.

International Wine & Spirit Research i Scotch Whisky Association podają różne liczby, obie jednak są znaczące. Co więcej perspektywa na najbliższe pięć lat wskazuje rozwój na poziomie 20 proc. rocznie, co oznacza, że w 2021 roku możemy dobić do około 4 mld zł w cenach detalicznych – wyjaśnia Jarosław Buss.

Największym importerem whisky na świecie pod względem ilościowym jest Francja (142 mln kupionych za granicą butelek), a pod względem wartości – Stany Zjednoczone (563 mln funtów). W rozbiciu na kontynenty najmocniejszym rynkiem jest Europa, szczególnie kraje Unii Europejskiej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.