Komunikaty PR

Edukacja finansowa najmłodszych - kiedy i w jaki sposób warto rozpocząć?

2019-09-11  |  12:30
Biuro prasowe

Rodzice chcą uczyć dzieci oszczędzania i zarządzania finansami od najmłodszych lat – wynika z badań przeprowadzonych wśród Klientów Getin Noble Banku. Aż 90 proc. respondentów potwierdziło, że rozmawia ze swoimi dziećmi na temat finansów, a 56 proc. z nich uważa, że takie rozmowy powinno przeprowadzać się już z przedszkolakiem. Blisko 90 proc. rodziców jest również zdania, że edukacja finansowa, nawet w formie zabawy, powinna być wprowadzana do szkół od najmłodszych lat. 

Nauka zarządzania finansami to temat, który wydaje się trudny, ale podejmowany jest wśród coraz młodszych grup wiekowych. Determinują to czasy, dostępność pieniądza i produktów oferowanych przez banki. Ponad 70 proc. ankietowanych Klientów Getin Noble Banku nie zgadza się ze stwierdzeniem, że wiedza na temat finansów przychodzi z czasem. Uważają natomiast, że warto rozmawiać o pieniądzach nawet z kilkuletnim dzieckiem, a jako najczęstsze uzasadnienie podają, że wraz z rozwojem świadomości społecznej, dzieciom łatwiej jest wytłumaczyć, że pieniądze nie są czymś nieograniczonym. Ponadto ankietowani rodzice opowiadają się za wprowadzeniem elementów edukacji finansowej do programów nauczania w przedszkolach i szkołach. 

Aż 86 proc. respondentów uznało, że dziecko od najmłodszych lat powinno uczyć się gospodarowania własnymi pieniędzmi, a pomóc w tym mają odpowiednio dobrane narzędzia i wsparcie rodziców. 

– W nauce zarządzania finansami wartoszybko zasygnalizować różnicę pomiędzy wydatkami koniecznymi, a przyjemnościami. Ważne jest też uświadamianiena czym polega wybór. To pomoże dziecku w przyszłości w podejmowaniu kluczowych decyzji związanych z planowaniem wydatków – mówi Bartłomiej Wasiuk, Dyrektor Wydziału Rachunków Bieżących w Getin Noble Banku. 

Getin Noble Bank w badaniu zapytał również o preferencje dotyczące sposobów oszczędzania. W przypadku najmłodszych prym wciąż wiedzie tradycyjna skarbonka, natomiast nastolatki oraz ich rodzice coraz częściej skłaniają się ku produktom bankowym. 74 proc. respondentów uważa, że na rynku powinny być dostępne oferty dedykowane dzieciom i młodzieży. Jednocześnie większość przyznaje, że nadal najczęściej wręcza kieszonkowe w gotówce. To oznacza, że Banki czeka niemałe wyzwanie, żeby zachęcić rodziców do korzystania z alternatywnych form dbania o finanse swoich pociech, szczególnie tych nastoletnich.

Z myślą o tej grupie wiekowej, Getin Bank wprowadził niedawno Konto Proste Zasady Junior, dedykowane nastolatkom w wieku 13-18 lat. Ta uniwersalna oferta Banku skłania do systematycznego odkładania pieniędzy oraz daje możliwość szybkiej płatności zbliżeniowej kartą debetową. Rodzice natomiast mogą spokojnie obserwować wydatki swoich pociech i udzielać im wskazówek związanych z zarządzaniem finansami.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Bankowość Reklamowa petarda od Bancovo Biuro prasowe
2019-08-19 | 15:30

Reklamowa petarda od Bancovo

„Odlot” i „Petarda” to historie opowiedziane w nowej kampanii reklamowej Bancovo, która wystartowała 19.08. Jej bohaterem jest Filip – nowy brand hero
Bankowość Nowa bankowość internetowa oraz sposób autoryzacji transakcji w Toyota Bank
2019-08-19 | 14:00

Nowa bankowość internetowa oraz sposób autoryzacji transakcji w Toyota Bank

Toyota Bank Polska wdrożył nowy system bankowości internetowej oraz nowy sposób autoryzacji transakcji – aplikację mobilną. Rozwiązanie spełniające wszelkie wymogi dyrektywy
Bankowość Jedna z pierwszych na świecie kampania reklamowa banku za pośrednictwem TikTok -
2019-08-02 | 14:00

Jedna z pierwszych na świecie kampania reklamowa banku za pośrednictwem TikTok -

200 milionów pobrań w pierwszym kwartale tego roku i jeszcze więcej wszystkich użytkowników - aplikacja TikTok cieszy się ogromnym uznaniem młodzieży na całym świecie.

Kalendarium

Finanse

Wzrost wydatków na służbę zdrowia nie wystarczy. Problemem brak personelu i efektywne wydatkowanie pieniędzy

Mimo ustawy, która zwiększy środki przeznaczane na służbę zdrowia do 6 proc. PKB w 2024 roku, jej finansowanie w Polsce wciąż pozostaje wyzwaniem, a sytuację zaostrza niedobór personelu medycznego i starzejące się społeczeństwo. Dlatego potrzebne są mechanizmy zwiększające efektywność wydatkowania, a środki powinny trafiać w pierwszej kolejności do tych placówek, które potrafią je najlepiej spożytkować. W racjonalizacji wydatków przeznaczanych na ochronę zdrowia pomocne są również technologie, które optymalizują pracę lekarzy i personelu medycznego oraz umożliwiają generowanie oszczędności.

Finanse

Amerykański inwestor otwiera w Polsce swoje pierwsze centrum biznesowe. Kolejne inwestycje są w fazie negocjacji

Pomorze, a w szczególności Gdańsk znajduje się w czołówce regionów najbardziej atrakcyjnych dla zagranicznych inwestorów w Polsce. Składa się na to m.in. strategiczne położenie, dostępność wyspecjalizowanych kadr, boom na rynku nowoczesnych nieruchomości biurowych i szybki rozwój gospodarczy regionu. Dlatego JUUL Labs, start-up z Doliny Krzemowej, zdecydował się utworzyć w Gdańsku swoje centrum biznesowe, pierwsze poza USA. Centrum będzie świadczyć usługi finansowo-księgowe dla oddziałów firmy na całym świecie, a amerykański inwestor rozważa dalsze rozszerzenie inwestycji.

Polityka

Dezinformacja i fake newsy zagrożeniem dla demokracji i biznesu. Świadomość tego problemu wśród społeczeństwa jest coraz większa

– Trzeba wrócić do dyskusji nad wprowadzeniem w szkołach edukacji medialnej. Dzisiaj dzieci bardzo wcześnie dostają tablet, ale nie są uczulane na to, żeby weryfikować to, co czytają – mówi Magdalena Wrzosek, ekspert NASK. Jak pokazują badania, w Polsce ponad połowa internautów zetknęła się z manipulacją lub dezinformacją, a niemal tyle samo uważa je za zagrożenie dla demokracji. Ofiarą fake newsów i dezinformacji padają również firmy. W Polsce walka z tym zjawiskiem wpisuje się w działania podejmowane na szczeblu UE, ale wymaga międzysektorowej współpracy między administracją, instytucjami naukowymi, biznesem i dziennikarzami.

Problemy społeczne

Od września rośnie liczba gapowiczów. Bez biletu jeździ średnio co szósty pasażer

W rejestrze BIG InfoMonitor znajduje się obecnie ponad 101 tys. gapowiczów, którzy nie kupili biletu na przejazd komunikacją miejską i nie zapłacili kary za jego brak. Ich łączne długi z tego tytułu przekraczają 128 mln zł. Najwięcej gapowiczów figurujących w rejestrze dłużników to stateczni 40-latkowie, chociaż to najmłodsi najczęściej deklarują, że zdarza im się jeździć bez biletu. Jazda bez biletu to też głównie domena mężczyzn, a najwięcej nieuczciwych pasażerów mieszka na Mazowszu, Śląsku oraz na Pomorzu. Koszty utrzymania transportu miejskiego są istotną pozycją w budżetach miast, stąd coraz więcej spółek transportowych korzysta z narzędzi, które mają skłonić gapowiczów do płacenia kar.