Komunikaty PR

Systemy otwartej bankowości szansą dla najlepszych specjalistów na rynku

2018-10-25  |  15:35
Biuro prasowe
Kontakt
Karol
Witowski

Olesińska 2
02-548 Warszawa
karol.witowski|sigma.com.pl| |karol.witowski|sigma.com.pl
668 368 803
www.sigma.com.pl

Autor: Theo Gough, dyrektor ds. strategii technologicznej i produktowej rozwiązania FinKit w firmie Fiserv 

Regulacje prawne dotyczące otwartej bankowości pojawiają się z coraz większą dynamiką. W odpowiedzi na obowiązujące przepisy, banki starają się usprawnić funkcjonowanie wewnętrznych działów technologicznych w celu uzyskania, i utrzymania w dłuższej perspektywie, zgodności z nowymi przepisami. W związku z tym banki zaczęły rywalizować, o najbardziej uzdolnionych programistów i projektantów, z największymi firmami informatycznymi co bardzo zdynamizowało rynek pracy dla tego typu specjalistów. 

Banki są w zasadzie pierwszymi przedsiębiorstwami, które  funkcjonowały w branży technologii finansowych („FinTech”). Obecnie jednak, w przeciwieństwie do niektórych start-upów, nie są one postrzegane jako atrakcyjne miejsca pracy. Popularyzacja rozwiązań z zakresu otwartej bankowości oznacza zmianę sytuacji w wielu obszarach. Istotą usług instytucji finansowych stają się obecnie bardziej przepływy danych, niż gotówki. Dlatego przedsiębiorstwa z tego sektora powinny łatwo odnaleźć się w świecie cyfrowych usług finansowych.

Zmieniające się wymogi prawne wymuszają wprowadzenie rozwiązań gwarantujących zgodność z tymi przepisami. Jednocześnie jest to, dla banków, duża szansa na wykorzystanie dodatkowych możliwości związanych z otwartą bankowością zbudowaną na interfejsach API. Taka bankowość funkcjonuje na zasadach określanych przez organy regulacyjne, jednak rozwiązanie to wspiera metody pracy bardziej otwarte, oparte na współpracy i przyjazne dla projektantów. Może to być doskonałym wyzwaniem dla programistów, ich ambicji dotyczących środowiska pracy i kryteriów odniesienia sukcesu. Jest to niezwykle istotne w sytuacji coraz bardziej zaciętej walki firm o wykwalifikowanych pracowników.

Dzięki wzmocnieniu roli zespołu informatycznego i zwiększeniu jego dostępności, programiści uzyskują znacznie szersze możliwości udziału w definiowaniu produktów i usług, które pozwolą utrzymać konkurencyjną pozycję banków w środowisku ekonomicznym wykorzystującym mechanizmy API.  W konsekwencji banki staną się, dla wykwalifikowanych informatyków atrakcyjniejszymi miejscami pracy.

Istnieją trzy zasadnicze metody działania, które bank może uwzględnić w swojej strategii pozyskiwania i utrzymywania zespołu informatycznego. Są to: zarządzanie API w sposób analogiczny do zarządzania produktem, stworzenie zespołów skoncentrowanych na najistotniejszych zagadnieniach lub szeroko zakrojona współpraca z zewnętrznymi podmiotami.

  1. API jako produkt

W systemach otwartej bankowości niezbędne jest utworzenie aplikacyjnych interfejsów programistycznych, czyli API, w celu udostępniania informacji o klientach innym podmiotom. Interfejsy API pełnią rolę spoiwa łączącego poszczególne komponenty. Umożliwiają dystrybucję informacji i zarządzanie przepływami danych, przychodzących i wychodzących, z zachowaniem ścisłych mechanizmów kontroli. W nowoczesnych środowiskach informatycznych banki coraz częściej zdają sobie sprawę z faktu, że interfejs API nie tylko zapewnia poszczególnym produktom dostęp do informacji, ale sam stanowi odrębny produkt. Powinno się nim zarządzać w taki sposób, by przynosił maksymalne korzyści zarówno bankowi, jak i użytkownikom.

Bank powinien traktować programistów — zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych — jak szczególny rodzaj klientów, którzy korzystają z usług za pośrednictwem interfejsów API. Oznacza to zupełnie nowy poziom wzajemnych korelacji i zodowolenia. Programiści banku mogą tworzyć nowe usługi, łącząc lub rozdzielając różne podstawowe funkcje używane do tej pory na potrzeby wewnętrzne, albo integrując rozwiązania z systemami podmiotów zewnętrznych. Takie podejście pozwoli na stworzenie nowych standardów obsługi klientów.  Zagadnienie jest istotne nie tylko z punktu widzenia projektantów takich usług, ale także klientów, którzy będą z nich korzystać. Bank, który zapewnia swoim klientom dostęp do bogatszej oferty usług, obejmującej również usługi zewnętrzne, ma większą szansę na ich lojalność.

W interesie banku leży zbudowanie i eksploatacja interfejsów API, które są łatwo dostępne, elastyczne i bezpieczne. Najlepsze, najbardziej użyteczne interfejsy zainteresują największą liczbę programistów, a im większe będzie środowisko informatyków związanych z bankiem, tym większy sukces odniesie on na rynku.  Model biznesowy polegający na tworzeniu „ekosystemu” jest stosowany już od pewnego czasu przez takie korporacje, jak Google czy Apple: ich sukces zależy od działania bardzo wielu firm zewnętrznych wykorzystujących ich platformy do budowania rozwiązań.

Tego rodzaju zmiana ma charakter zarówno technologiczny jak i kulturowy. Niektóre przedsiębiorstwa starają się realizować „podejście startupowe”, tworząc środowiska pracy, w których programiści mogą skuteczniej konstruować interfejsy API przeznaczone dla innych programistów. Istotna, przy tym modelu funkcjonowania, jest również współpraca z zewnętrznymi firmami i korzystanie z ich usług, a także szybkie wdrażanie nowych usług oraz ich częsta aktualizacja.

  1. Zespoły wewnętrzne skoncentrowane na zagadnieniach przynoszących największe korzyści

Wielu programistów stara się tworzyć nowe usługi, które zyskają uznanie klientów i ułatwią im życie. Świadomość, że klienci mają dostęp do sprawnie funkcjonujących rozwiązań technologicznych, jest dla projektantów niezwykle istotna. Trudno jednak o takie podejście w sytuacji gdy, większość energii pożytkowana jest na zapewnienie zgodności z przepisami, zwłaszcza jeśli regulacje prawne podlegają różnym zmianom. Tworzenie i eksploatacja podstawowych usług infrastrukturalnych, np. środowisk automatyzacji testów, procesów budowania kodu, narzędzi do zarządzania kontenerami i obciążeniem, a także realizacja klasycznych funkcji zarządzania serwerami (obecnie na szczęście często zwirtualizowanymi i w pełni zautomatyzowanymi) — to zagadnienia, które wymagają dużego nakładu pracy ze strony programistów.

Zewnętrzne rozwiązania, narzędzia, mechanizmy współpracy i kontakty partnerskie pozwalają na sporą oszczędność czasu. Wyjście poza bank może okazać się sensownym rozwiązaniem, zwłaszcza w obszarze „rozwiązanych problemów”, które nie stanowią kluczowych elementów misji banku. Nie musi to oznaczać zakupu gotowych, kompleksowych rozwiązań. Dzięki realizacji podstawowych elementów zapewnienia zgodności ze standardami otwartej bankowości w modelu outsourcingu, programiści mogą poświęcić więcej czasu i energii na tworzenie strategicznych i innowacyjnych produktów.  Wykorzystanie istniejących środowisk i technologii pozwoli zespołom wewnętrznym szybciej realizować różnorodne projekty i skoncentrować się na opracowywaniu usług oczekiwanych przez klientów i wysoko przez nich ocenianych.

  1. Współpraca drogą do innowacyjności

Na rynku otwartej bankowości największy sukces osiągną te banki, które będą potrafiły współpracować z zewnętrznymi podmiotami wykorzystującymi udostępniane interfejsy API i które zapewnią programistom narzędzia, czas i zasoby niezbędne do tworzenia innowacyjnych produktów.

Mechanizmy współpracy pozwalają informatykom na rozbudowanie swoich kompetencji i znalezienie nowych obszarów do wykazania swojej kreatywności. Dzięki temu proces tworzenia oprogramowania nabiera charakteru typowego dla przedsiębiorstw z sektora „FinTech”. 

Tworzenie ekosystemu opartego na interfejsach API dają bankom szansę wypracowania nowych metod komunikacji z zespołami informatycznymi. To dobry sposób przyciągnięcia i utrzymania w przedsiębiorstwie utalentowanych pracowników, co jest niezmiernie istotne, zwłaszcza na rynku o tak wysokim stopniu konkurencyjności. 

 

Bez względu na preferowaną metodę funkcjonowania w świecie otwartej bankowości, banki muszą zacząć intensywnie myśleć i działać w kierunku pozyskania i utrzymania programistów i projektantów. W otaczającej nas rzeczywistości staje się to koniecznością, już nie tylko by utrzymać przewagę konkurencyjną ale po to by utrzymać się na rynku. Wszystkie te zmiany stanowią wielką szanse dla banków do zaistnienia na rynku z nowymi produktami i rozwiązaniami. Warto dobrze ją wykorzystać.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Bankowość Alior Bank wspiera Górny Śląsk. Grupa PZU wspiera walkę z koronawirusem Biuro prasowe
2020-05-15 | 17:05

Alior Bank wspiera Górny Śląsk. Grupa PZU wspiera walkę z koronawirusem

Pracownicy Grupy PZU, w tym Alior Banku, zebrali 200 tys. zł na pomoc w walce z koronawirusem. Drugie tyle dołożą spółki wchodzące w skład Grupy. Pieniądze, w sumie 400 tys. zł,
Bankowość Klienci HSBC w Polsce będą mogli skorzystać z Funduszu Gwarancji Płynnościowych
2020-05-05 | 10:12

Klienci HSBC w Polsce będą mogli skorzystać z Funduszu Gwarancji Płynnościowych

HSBC rozszerza zakres wsparcia dla klientów w Polsce. We współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK), zapewni swoim klientom dostęp do płynności finansowej, niezbędnej w
Bankowość Klienci banków muszą zdawać sobie sprawę z podejmowanego ryzyka
2020-05-04 | 14:10

Klienci banków muszą zdawać sobie sprawę z podejmowanego ryzyka

Bartosz Tomczyk - Przewodniczący Rady Nadzorczej w firmie Provema Ostatni poważny światowy kryzys gospodarczy miał miejsce w 2008 roku. Szczególnie dotknięta została

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Lotnictwo

Lotniska gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów. Podobnie jak przewoźnicy czekają na informacje o otwarciu ruchu lotniczego

Na blisko 400 mld dol. szacowane są globalne straty przewoźników lotniczych spowodowane pandemią koronawirusa. Zagrożonych jest ok. 25 mln miejsc pracy związanych z lotnictwem. Straty liczą także polskie lotniska i działający w kraju przewoźnicy. Terminal pasażerski Portu Lotniczego w Gdańsku obsługiwał dziennie 14 tys. pasażerów, dziś jest to znacznie poniżej 100 osób. – Każdy miesiąc postoju generuje kilkanaście milionów złotych kosztów, a niestety nie wiadomo, jak długo będzie trwał powrót do normalności – mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk.

Prawo

W czerwcu wygasa pomoc dla firm w ramach tarczy antykryzysowej. Pilnie potrzebne są zasady funkcjonowania w nowej normalności

Mimo tradycyjnego rozdźwięku między związkowcami a pracodawcami w obliczu pandemii obie strony starają się zgodnie działać w celu uratowania firm, a co za tym idzie, miejsc pracy. – Nalegamy na to, aby już dzisiaj, zanim wejdziemy w III kwartał, jak najszybciej zbudować przepisy, które umożliwią pracownikom i pracodawcom przetrwanie tego najcięższego okresu – mówi przedstawiciel Forum Związków Zawodowych. Wśród niezbędnych regulacji wymienia te promujące powrót przedsiębiorstw do pełnego funkcjonowania i utrzymywania zatrudnienia, a także konieczność dostosowywania rozwiązań do poszczególnych branż.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Farmacja

Odkryta przez polskich naukowców cząsteczka 1-MNA pomoże w walce z koronawirusem. Może wzmocnić odporność i wspomóc organizm w walce z infekcjami wirusowymi [DEPESZA]

Naukowcy od lat próbują opracować przeciwciała do nowych metod leczenia infekcji bakteryjnych i wirusowych. Poszukują też cząsteczek, które pozwoliłyby szybciej zwalczać choroby. Odkryte niedawno przez polskich badaczy właściwości cząsteczki 1-MNA pomagają m.in. w walce z miażdżycą czy zakrzepami. Najnowsze badania wskazują, że może być pomocna także przeciw koronawirusowi, gdyż wykazujee właściwości przeciwzapalne.

Prawo

Koronawirus w wielu krajach może posłużyć za pretekst do ograniczania praw i wolności obywatelskich. Zmiany mogą obowiązywać także po ustaniu pandemii

Na całym świecie rządy zdecydowały się na wykorzystanie technologii i innych środków nadzoru w walce z pandemią SARS-CoV-2. Ta wyjątkowa sytuacja wiąże się też z ograniczeniami dotyczącymi przemieszczania się, prawa zgromadzeń czy prawa do prywatności. To, jak długo zostaną utrzymane, zależy w dużej mierze od społecznego przyzwolenia na takie działania. – Opinia publiczna skupiona na pandemii koronawirusa często bezrefleksyjnie się na nie godzi – podkreśla prawnik i ekspert Fundacji Panoptykon Wojciech Klicki.