Komunikaty PR

Biletomaty w autobusach i bezpieczeństwo pasażerów

2013-10-28  |  15:00
Biuro prasowe

Między innymi dlatego powstały mobilne automaty biletowe, będące alternatywą dla sprzedaży biletów u kierowcy.

Jeśli jesteśmy okazjonalnymi użytkownikami komunikacji miejskiej i nie mamy Warszawskiej Karty Miejskiej, zdarza się, że chcąc skorzystać z miejskiego autobusu, nie mamy możliwości zakupu biletu. Jeszcze do niedawna jedynym wyjściem w takiej sytuacji był zakup  u kierowcy. Od maja 2012, kiedy w warszawskich autobusach MZA pojawiły się mobilne biletomaty bezgotówkowe, możemy w nich łatwo, szybko oraz przede wszystkim bezpiecznie nabyć bilet na przejazd, wystarczy karta płatnicza.
Kierowca i jego praca
Głównym zadaniem kierowcy autobusu jest bezpieczne, sprawne oraz – w miarę możliwości – zgodne z rozkładem jazdy prowadzenie pojazdu. W przestrzeni wielkomiejskiej, zwłaszcza w godzinach szczytu, nie jest to łatwe zadanie. Oprócz prowadzenia pojazdu, kierowca musi przestrzegać rozkładu jazdy, uważać na przystanki na żądanie oraz radzić sobie z tłokiem na drodze, na przystankach i w pojeździe. Według przepisów, kierowca może prowadzić sprzedaż biletów wyłącznie podczas postoju na przystanku. Jednak w praktyce wygląda to różnie – np. pasażer podchodzi do kierowcy dopiero, gdy ten już ruszył.
Prowadzenie samochodu to odpowiedzialne zadanie, podczas którego kierowca powinien być otwarty na wszelkie sygnały, jakie dochodzą do niego w czasie jazdy, aby w oparciu o nie podejmować odpowiednie decyzje. Rozproszenie uwagi przez bodźce z otoczenia – jak np. rozmowa z pasażerem –  powoduje, że decyzje te mogę być opóźnione lub błędne. Wszelkie sytuacje rozpraszające uwagę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Według badań, obok korzystania z telefonu oraz jedzenia, rozmowa z pasażerem jest jedną z takich sytuacji.
Poza tym zakup biletu u kierowcy autobusu wiąże się z konieczności posiadania odliczonej kwoty na bilet, co w większości przypadków jest również problemem. Doskonałym rozwiązaniem tej sytuacji jest korzystanie z automatów biletowych w autobusach.
„Biletomaty w autobusach są świetnym rozwiązaniem i na pewno pomagają kierowcom” – mówi Robert Chilmończyk, kierowca warszawskich autobusów, znany pasażerom z tego, że wita przez mikrofon niemal każdego wsiadającego pasażera. „Sprzedawanie biletów jest czasochłonne, odrywa od jazdy, a co najgorsze, większość ludzi nie ma odliczonej kwoty. Bieletomaty mobilne się sprawdzają – zwłaszcza w weekendy – kiedy bilety z nich rozchodzą sie jak świeże bułeczki” – dodaje „wesoły kierowca”.
Biletomaty mobilne
Automaty biletowe, które znajdują się już w 64 proc. autobusów miejskich, oznaczonych przy wejściu naklejką „płatność kartą”, umożliwiają łatwy zakup nie tylko biletu na dany przejazd, ale również doładowanie Warszawskiej Karty Miejskiej oraz zasilenie dla telefonu pre-paid największych operatorów w kraju. W autobusach, w których znajduje się biletomat, przy okienku kierowcy znajduje się informacja, że nie prowadzi on sprzedaży biletów i można je nabyć wyłącznie w automacie biletowym. Kierowca nie jest obarczony obowiązkiem sprzedaży biletów, która może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo podczas jazdy. Jedynym wyjątkiem, w którym kierowca prowadzący autobus może sprzedać bilet pasażerowi, jest sytuacja awarii biletomatu, co zdarza się jednak niezwykle rzadko.
Biletomat bezgotówkowy w autobusach MZA obsługuje płatności bezgotówkowe przy użyciu: kart stykowych VISA, MasterCard, AmericanExpress oraz kart zbliżeniowych Visa PayWave i MasterCard PayPass. Obsługa biletomatu jest intuicyjna, a osoby, które już raz z niego skorzystały, wracają do tego sposobu zakupu.
Biletomaty bezgotówkowe, opracowane od podstaw i wyprodukowane przez firmę Mera Systemy, rozpoczęły swoje funkcjonowanie w warszawskich autobusach w maju 2012 roku. Obecnie system obejmuje już 860 biletomatów, ma być powiększony do 1.200 sztuk.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Rozwiązanie logistyczne dla „odmrażanej” gospodarki Biuro prasowe
2020-05-29 | 15:16

Rozwiązanie logistyczne dla „odmrażanej” gospodarki

Z myślą o wszystkich firmach, które obsługują obecnie zwiększoną liczbę zamówień lub spodziewają się, że nastąpi to w związku z odmrożeniem handlu, STILL Polska oferuje
Transport Baoli poszerza asortyment wózków spalinowych zgodnych z EU5
2020-05-28 | 13:43

Baoli poszerza asortyment wózków spalinowych zgodnych z EU5

Napędzane silnikami Diesla wózki czołowe Baoli KBD o udźwigu od 5 do 10 ton zostały zmodernizowane pod kątem ograniczeń emisji. Dzięki szeregowi proekologicznych usprawnień pojazdy
Transport Nowa normalność - czy koronawirus wpłynie na transport w polskich miastach?
2020-05-28 | 10:30

Nowa normalność - czy koronawirus wpłynie na transport w polskich miastach?

Sytuacja związana z pandemią koronawirusa znacząco wpłynęła na nasze codzienne funkcjonowanie i tym samym stworzyła szansę do zmiany sposobu myślenia na temat roli transportu i

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Lotnictwo

Lotniska gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów. Podobnie jak przewoźnicy czekają na informacje o otwarciu ruchu lotniczego

Na blisko 400 mld dol. szacowane są globalne straty przewoźników lotniczych spowodowane pandemią koronawirusa. Zagrożonych jest ok. 25 mln miejsc pracy związanych z lotnictwem. Straty liczą także polskie lotniska i działający w kraju przewoźnicy. Terminal pasażerski Portu Lotniczego w Gdańsku obsługiwał dziennie 14 tys. pasażerów, dziś jest to znacznie poniżej 100 osób. – Każdy miesiąc postoju generuje kilkanaście milionów złotych kosztów, a niestety nie wiadomo, jak długo będzie trwał powrót do normalności – mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk.

Prawo

W czerwcu wygasa pomoc dla firm w ramach tarczy antykryzysowej. Pilnie potrzebne są zasady funkcjonowania w nowej normalności

Mimo tradycyjnego rozdźwięku między związkowcami a pracodawcami w obliczu pandemii obie strony starają się zgodnie działać w celu uratowania firm, a co za tym idzie, miejsc pracy. – Nalegamy na to, aby już dzisiaj, zanim wejdziemy w III kwartał, jak najszybciej zbudować przepisy, które umożliwią pracownikom i pracodawcom przetrwanie tego najcięższego okresu – mówi przedstawiciel Forum Związków Zawodowych. Wśród niezbędnych regulacji wymienia te promujące powrót przedsiębiorstw do pełnego funkcjonowania i utrzymywania zatrudnienia, a także konieczność dostosowywania rozwiązań do poszczególnych branż.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Farmacja

Odkryta przez polskich naukowców cząsteczka 1-MNA pomoże w walce z koronawirusem. Może wzmocnić odporność i wspomóc organizm w walce z infekcjami wirusowymi [DEPESZA]

Naukowcy od lat próbują opracować przeciwciała do nowych metod leczenia infekcji bakteryjnych i wirusowych. Poszukują też cząsteczek, które pozwoliłyby szybciej zwalczać choroby. Odkryte niedawno przez polskich badaczy właściwości cząsteczki 1-MNA pomagają m.in. w walce z miażdżycą czy zakrzepami. Najnowsze badania wskazują, że może być pomocna także przeciw koronawirusowi, gdyż wykazujee właściwości przeciwzapalne.

Prawo

Koronawirus w wielu krajach może posłużyć za pretekst do ograniczania praw i wolności obywatelskich. Zmiany mogą obowiązywać także po ustaniu pandemii

Na całym świecie rządy zdecydowały się na wykorzystanie technologii i innych środków nadzoru w walce z pandemią SARS-CoV-2. Ta wyjątkowa sytuacja wiąże się też z ograniczeniami dotyczącymi przemieszczania się, prawa zgromadzeń czy prawa do prywatności. To, jak długo zostaną utrzymane, zależy w dużej mierze od społecznego przyzwolenia na takie działania. – Opinia publiczna skupiona na pandemii koronawirusa często bezrefleksyjnie się na nie godzi – podkreśla prawnik i ekspert Fundacji Panoptykon Wojciech Klicki.