Komunikaty PR

Czynniki wpływające na wybór studiów

2019-05-28  |  15:15
Biuro prasowe
Kontakt

Robert Sadowski
Newspoint

ul. Zygmunta Słomińskiego 5/104
00-195 Warszawa
robert.sadowski|newspoint.pl| |robert.sadowski|newspoint.pl
+48 224 155 996
https://www.newspoint.pl/
Do pobrania Raport ( 0.35 MB )

Newspoint przeprowadził dokładną analizę wpisów w polskim internecie na portalach i platformach social media, na przestrzeni całego 2018 roku, o tym, czym się kierować przy wyborze studiów. Analiza automatyczna została wzbogacona o pogłębioną analizę manualną. Do badania wykorzystano próbę n=1100 pasujących kryteriami postów. Badano również płeć autora komentarza czy publikacji, jego status, datę wpisu, preferowany rodzaj studiów. Dodatkowo przebadano też zainteresowanie konkretnymi uczelniami.

 

Wszystkie wyszukane wpisy i komentarze (cechy szczegółowe) dotyczące opinii internautów na temat preferencji, jaki kierunek studiów wybrać udało się pogrupować i przyporządkować do 7 następujących głównych kategorii (cechy ogólne):

  • Wpływ otoczenia
  • Zawody/profesje/praca
  • Predyspozycje
  • Pomoc specjalistów i doradców zawodowych
  • Marketing, PR i opinie o uczelni
  • Oferta programowa uczelni
  • Udogodnienia i koszty

Kategorie główne obejmowały najczęściej takie cechy szczegółowe:

WPŁYW OTOCZENIA: tradycje rodzinne, ambicje rodziny, wpływ kolegów, znajomych, opinii internetowych.

ZAWODY: prestiż przyszłego zawodu, zarobki w zawodzie, łatwość znalezienia pracy w zawodzie.

PREDYSPOZYCJE: zainteresowania i pasje, uzdolnienia, osobiste ambicje, charakter, temperament i kompetencje kandydata.

DORADCY ZAWODOWI: pomoc doradców zawodowych, testy predyspozycji zawodowych.

MARKETING i PR: pomoc biura karier, opinia o uczelni, prestiż, decyzje pod wpływem reklamy, marketingu, miejsce w rankingach uczelni.

OFERTA: oferta programowa, wybrany kierunek tylko na niektórych uczelniach, poziom nauczania na uczelni, kontakty zagraniczne uczelni i możliwość zagranicznych staży/praktyk, wyposażenie na uczelni, nowoczesne oprzyrządowanie, laboratoria, komputery…, łatwość dostania się, próg wejścia, liczba kandydatów na 1 miejsce, łatwość ukończenia studiów, wielkość uczelni, możliwość nauki języków obcych, studiowanie w obcym języku, lokalizacja uczelni.

UDOGODNIENIA: wysokość czesnego, akademiki, koszty akademika, potrzeba łączenia pracy ze studiami, elastyczność planu zajęć.

INNE: najczęściej brak czynnika, ale wypowiedź dotyczyła innych wskazówek.

 

Po pogrupowaniu wszystkich wypowiedzi do odpowiednich kategorii wyłonili się zwycięzcy. Zdecydowanym liderem kategorii głównych zostały PREDYSPOZYCJE, jakie posiada kandydat (25,64%). Uzdolnienia, pasje i kompetencje są najważniejszymi czynnikami, które decydują o wyborze studiów. Na drugim miejscu uplasowała się OFERTA uczelni (19,32%), niezwykle ważna cecha, na którą najczęściej kładą nacisk marketerzy w materiałach promocyjnych. Trzecia kategoria – ZAWODY – zebrała ponad 17,26% i w większości poświęcona jest komentarzom dotyczących pracy i zarobkom po danym kierunku studiów. MARKETING I PR uczelni zajmuje czwartą pozycję (13,33%), co pokazuje, że tradycyjne reklamy, PR i wizerunek nie są priorytetowym czynnikiem w wyborze uczelni przez zainteresowanych. Rady rodziców, przyjaciół oraz internautów (wskazówki OTOCZENIA) nie mają tak dużej siły, jak mogłoby się na pozór wydawać - 10,60% internautów opiera na nich swój wybór.

Ciekawe wnioski wysnuto bez grupowania cech szczegółowych w kategorie ogólne. Zdecydowanym numerem jeden okazały się zainteresowania kandydata (prawie 19%). Na drugim miejscu znalazła się łatwość w znalezieniu pracy po studiach (prawie 12%) oraz trzecie to wpływ reklam i działań PR uczelni (niecałe 10%). W oczach kandydata konkretny kierunek studiów wciąż ma bardzo silne korelacje z podjęciem konkretnych profesji i zajął czwarte miejsce. Kolejna w rankingu oferta programowa wciąż pełni ważną funkcję w kreowaniu świadomości o uczelniach i jest ważnym czynnikiem decydującym o wyborze studiów.

Analiza Newspoint obejmowała też kryteria wyboru w podziale na płeć komentujących. Najistotniejsze dla obu płci były predyspozycje i zainteresowania kandydata. W obu przypadkach poza TOP 5 wypadł marketing uczelni, do którego zachęcały głównie wpisy, w których rozróżnienie płci było niemożliwe. U mężczyzn zdecydowanie większy nacisk kładło się na atrakcyjność zawodu i zarobki po ukończeniu studiów, a dużo mniej istotna była oferta programowa. U kobiet natomiast oferta uczelni jest dużo ważniejsza.

Po więcej informacji na temat cech szczegółowych w podziale na płeć, jakich autorów postów rozróżniono i jakimi oni się kierowali kryteriami, jaki był rozkład publikacji w czasie i ich źródła, jaki był buzz medialny o poszczególnych czołowych uczelniach z rankingu Perspektyw zapraszamy do pobrania pełnego Raportu Newspoint: https://blog.newspoint.pl/index.php/2019/05/28/czynniki-wplywajace-na-wybor-studiow-raport/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja 3 najważniejsze zasady, jak skutecznie uczyć online. Biuro prasowe
2020-04-06 | 12:55

3 najważniejsze zasady, jak skutecznie uczyć online.

3 najważniejsze zasady, jak skutecznie uczyć online. Prosty poradnik dla szkół i uczelni przygotowany przez Martę Kozak-Gołębiowską, dyrektor Działu Edukacji Cyfrowej Uczelni
Edukacja BRAK ZDJĘCIA
2020-04-01 | 01:00

CIMA wprowadza egzaminy zdalne w odpowiedzi na pandemię koronawirusa

W maju 2020 r. studenci CIMA będą mogli po raz pierwszy zdawać egzaminy zdalnie. Jest to reakcja na zamknięcie wielu centrów egzaminacyjnych na świecie i uniemożliwienie przeprowadzenia egzaminów Objective Test oraz Case
Edukacja Przesunięcie terminu rejestracji do konkursu International VELUX Award 2020
2020-03-30 | 16:00

Przesunięcie terminu rejestracji do konkursu International VELUX Award 2020

Studenci architektury, którzy chcieliby wziąć udział w międzynarodowym konkursie International VELUX Award 2020, a nie zdążyli się zarejestrować, mają jeszcze na to czas. Termin

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Transport

Zmniejszony ruch na drogach spowodował spadek liczby wypadków. Serwisy samochodowe mimo to pracują pełną parą

Pandemia koronawirusa przyczyniła się do zmniejszenia ruchu drogowego i spadku liczby ofiar śmiertelnych. W lutym i marcu – po raz pierwszy od dwóch lat – na polskich drogach zginęło mniej osób. W obecnej sytuacji przemieszczanie się własnym samochodem jest bezpieczniejsze niż korzystanie z transportu publicznego, ale eksperci apelują o bezpieczną jazdę, ponieważ służba zdrowia koncentruje się na zakażonych SARS-CoV-2. Polacy dbają o bezpieczeństwo swoich aut, gdyż ruch w serwisach wciąż jest duży. W przeciwieństwie do salonów motoryzacyjnych, w których większość usług związanych ze sprzedażą samochodów i obsługą klienta działa online.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Sport

Koronawirus całkowicie zatrzymał świat sportu. Część klubów i federacji może czekać bankructwo, a niektórzy sportowcy będą rezygnować z kariery

Pandemia koronawirusa sprawiła, że świat sportu stanął. Już wiadomo, że na 2021 rok zostały przełożone igrzyska olimpijskie w Tokio i Euro 2020. Wstrzymane są rozgrywki, wyścigi i turnieje we wszystkich dyscyplinach. Oszacowanie strat jest praktycznie niemożliwe, bo nie wiadomo, jak długo potrwa pandemia. Dla części klubów zawieszenie rozgrywek na dłuższy czas może oznaczać  praktycznie likwidację, także sponsorzy będą renegocjować kontrakty. – Dopóki nie zobaczymy, jak rynek sportu przetrwa pierwszą falę tsunami ekonomicznego, nie jesteśmy w stanie określić, co będzie dalej – ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Prawo

[DEPESZA] Pracownicy z Ukrainy w obawie przed utratą środków do życia wracają do kraju. Brakuje oficjalnych komunikatów polskich władz skierowanych do tej grupy

Zgodnie z nową ustawą cudzoziemcy mogą pozostać w Polsce nawet po wygaśnięciu wiz lub zezwoleń na pobyt. Mimo to wielu Ukraińców, stanowiących największą grupę mieszkających w Polsce obcokrajowców, wyjechało lub nosi się z zamiarem wyjazdu po otwarciu granicy polsko-ukraińskiej. Polskie władze, choć przez lata zasłaniały się przed relokacją uchodźców milionem przyjętych pracowników zza wschodniej granicy, zapomniały zadbać o skierowanie do nich rzetelnej informacji o koronawirusie.